• Anonym (Fröke­n ur)
    Wed 5 Aug 2020 23:19
    619 visningar
    44 svar
    -1
    44
    619

    Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?

    För något år sedan läste jag om att vi ev. skulle slopa skiftet från vintertid (även kallad normaltid) till sommartid och aldrig mer ställa om klockan från vintertid.

    Det skulle tydligen diskuteras bland medlemsländerna i Europa (japp, det får dom betalt för).

    Men vet någon hur det blev? Är vintern 2020 sista gången som vi ställer om klockan?

  • Svar på tråden Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 23:34
    #2
    Anonym (VPetter) skrev 2020-08-05 23:22:31 följande:

    Medlemsländerna i EU, övriga europeiska länder gör som de vill med ev. sommartid.


    Men jaja, ordmärkare. Klockan är halv tolv på natten vad begär du!?

    Men du, å din sida, verkar inte vara helt läskunnig. Du svarade iaf inte på frågan.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 23:38
    #3

    Hittade själv, tack för kaffet, godnatt!

    www.expressen.se/dinapengar/nytt-steg-mot-slopad-sommar-och-vintertid/

    Antar att Sverige väljer vintertid då.

  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 23:44
    #4
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 00:28
    #6
    +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 00:20:14 följande:

    Hmm... ser att trafikutskottet i sin remiss avslagit det, riksdagen har iofs röstat och det har blivit ett så kallat tillkännagivande. Det betyder inte att det är klubbat för sista gången.

    Kolla lite längre ned på sidan

    Nu tror jag ändå att det blir permanent sommartid. Tyvärr, då ljuset på morgonen är betydligt viktigare än ljus på em och kväll.


    Jo, det blir så. Sommartid året om.

    Jag tycker tvärtom. Ljusa morgnar får man ju iaf inte för man sitter på jobbet då. Har hellre längre ljusa kvällar.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 00:36
    #8
    +1
    Anonym (Fil) skrev 2020-08-06 00:30:23 följande:

    Yes!

    Det är ljusare på morgonen så kort tid så det spelar ingen roll. Däremot är det skönt att inte ha mörkt både när man åker till jobbet och hem.


    Exakt! Längre kvällar är bättre!
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 00:36
    #9

    Jag tycker att vi tar sommartid plus en timme till. Maxar sommartiden rejält!

  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 01:32
    #11
    -1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 01:02:26 följande:

    Trafikutskottet sade nej och kammaren sade nej.

    Den text som säger att riksdagen stället dig bakom förslaget är det som motionären anser riksdagen ska rösta ja till, vilket den inte gjorde denna gång heller.

    1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa permanent sommartid året runt och tillkännager detta för regeringen.

    Behandlas i Trafikutskottet

    Betänkande 2019/20:TU14

    Utskottets förslag: Avslag

    Kammarens beslut: Avslag

    Från utskottets möte:

    16. Tidsomställning

    Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag

    Beslut fattat med acklamation.

    Utskottets förslag:

    Riksdagen avslår motionerna

    2019/20:73 av Tuve Skånberg (KD),

    2019/20:2482 av Hans Rothenberg (M),

    2019/20:2493 av Cecilia Widegren (M) och

    2019/20:3343 av Lotta Finstorp (M).

    Inget beslut ännu alltså


    Men det blir sommartid då alla EU-länder måste bestämma sig och ha liknande som länderna omkring sig. Island har alltid sommartid, Norge, Danmark och Finland går för sommartid - så det blir sommartid.

    I EU har Sverige ingenting att säga till om.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:12
    #14
    -1 +1

    Man måste ta hänsyn till länderna omkring sig, oavsett medlemsskap i unionen eller ej (läs vad som står i länkarna). Det har med den inre handeln att göra och EU har handelsavtal även med Norge och island.

    Det blir sommartid för Sverige vilket är väldigt bra!


    Anonym (Äwropa) skrev 2020-08-06 01:46:09 följande:

    Läser in i dina inlägg att du inte verkar gilla EU. Jag får då anta att du är insatt i vad EU gör och vilka länder som ingår i unionen. 

    Så varför pratar du då om Norge och Island? 


  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:38
    #16
    -1 +1
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-06 09:19:05 följande:

    Vadå "blir"? Det är ju inte ens tagit något beslut än enligt tidigare inlägg? Och sommartid är INTE det som är bäst för hälsan, utan normaltid, dvs vintertid! Man måste inte alls ta hänsyn till de andra länderna, alla kommer ändå inte att ha samma så alla kommer att få anpassa sig. Det är inte konstigare än att man har tidszoner.


    Men läs vad som står. Sverige kommer att vrida klockan för sista gången i mars 2021.

    Vi kommer att få permanent sommartid och permanent sommartid ÄR bättre för hälsan. Längre/ljusare kvällar är att föredra.

    Att slippa se det skymma vid 15:30 och istället se det skymma vid 16:30 och bli mörkt vid 17-17:30 är MYCKET bättre. Vi tjänar en timmes dagsljus på vintern OCH sommaren!
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:46
    #21
    +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 09:44:04 följande:

    Vi lever alla på hoppet. men sista ordet är tydligen inte sagt.   

    Finland och många andra väntar på länderna runt omkring för att hitta sin tidzon. Från svenskt håll han man sagt att det inte är det viktigaste.

    Olika partier i riksdagen har olika syn på vad de önskar. Men forskarna är relativt överens om att sommartid på vintern inte alls är bra ur en biologisk synvinkel.    


    Fel! Forskarna menar på att den psykiska ohälsan som drabbar många när mörkret faller på, kan komma att minska.

    Hört talas om höstdepression?
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:57
    #25
    -3 +1
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-06 09:52:04 följande:

    www.svd.se/somnforskare-standig-vintertid-bast-for-halsan


    Men lilla vän jag pekar på den forskning som regeringen refererar till - ingen massmedia.

    Så kan man ju tänka själv också. Vintertid ger mörka morgnar och mörka eftermiddagar. Det är inte bra för andra än vampyrer.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:59
    #26
    -3 +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 09:55:55 följande:

    Det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Kroppsfunktioner, hormon med mera påverkas negativt av sommartid.  Av hälsoskäl har tex tidiga morgonskift fått senarelagda tider.  För alla som arbetar kontortid spelar det kanse mindre roll, men för de som arbetar tidiga mornar minskar problemen med hjärta och kärl med normaltid och senarelagd start av arbetstiden.

    Och trötta skolbarn som inte kan koncentrera sig lär vi se mer av om och då permanent sommartid införs.


    Barnen jobbar på bättre under VT, så det där stämmer inte.

    Dessutom blir man inte mer trött om den tiden rullar på året runt. Herregud! Var bara tyst! Du har ju väldigt dålig koll du.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 10:36
    #32
    -3
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 10:30:57 följande:

    Jag tror inte på det du skriver.  


    Din förlust.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 12:05
    #35
    +1
    Ess skrev 2020-08-06 11:48:23 följande:

    Men lilla stumpan, det faller på sin egen orimlighet att både morgon och eftermiddag blir mörkare. Vi talar ju inte om att plocka bort flera timmar mitt på dagen.


    1. Jag är man

    2. Sommartid ger längre kvällar. Morgnarna är mörka på vintern oavsett sommar- eller vintertid.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 12:53
    #38
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 12:44:27 följande:

    Det är det som är problemet

    Inget formellt beslut är fattat från vad jag kan hitta på regeringens sida.

    Motionen du länkade till avslogs i juni 2020

    16. Tidsomställning

    Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag

    Beslut fattat med acklamation.

    Utskottets förslag:

    Riksdagen avslår motionerna

    2019/20:73 av Tuve Skånberg (KD),

    2019/20:2482 av Hans Rothenberg (M),

    2019/20:2493 av Cecilia Widegren (M) och

    2019/20:3343 av Lotta Finstorp (M).


    Men RING och fråga!
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 14:27
    #40
    +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 13:34:00 följande:

    Inget beslut är taget.


    Jag ringde och frågade och fick svaret att 28 mars 2021 är sista gången vi ställer om klockan.
Svar på tråden Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?