• Anonym (Hjälp­?!)
    Thu 6 Aug 2020 00:21
    431 visningar
    10 svar
    -1
    10
    431

    Bekänna gammal kärlek?

    Jag vill av någon konstig anledning berätta för killen jag var förälskad i innan jag träffade min kille att jag var kär i honom. Jag vet inte hur han kände för mig alls. Ibland verkade han intresserad, ibland inte. Jag försökte gå vidare då jag tillslut tolkade honom som att han inte var intresserad. Någon månad eller två gick. Jag träffade min kille. Han blev störtförälskad i mig. Och jag även i honom. Dock var det så tätt mellan förälskelsen till den killen och min kille, så jag gick länge runt med starka känslor för båda, vilket var svinjobbigt! Trodde verkligen inte att det gick, men tydligen?? Har haft jättedåligt samvete gentemot min kille pga detta. Men jag älskar ju honom jättemycket och valde honom. Nu har 3.5 år gått tillsammans med min kille, och känslorna för den andra killen har lagt sig, även om jag fortfarande finner honom attraktiv. Har inte sett han öht på typ 2 år, även om han dyker upp i tanken någon gång ibland, men mycket mer sällan än innan, och jag känner att jag vill leva resten av mitt liv med min nuvarande kille. Är väldigt kär i honom fortfarande, ser en lång framtid med giftermål och barn med honom. Känner att han är min soulmate.

    Dock så känner jag av någon anledning en önskan av att berätta för den andra killen att jag hade känslor för honom förut. Jag har aldrig tagit initiativ eller berättat för någon att jag är kär i den någonsin i mitt liv. Alltid varit killen (eller, ja, min kille, då det är den första killen som visat intresse) som tagit initiativet. Det känns som att jag missat något i livet, som jag önskar få uppleva. Dessutom blev det lite konstigt mellan oss och jag vet inte vad som orsakade det. Jag vet inte hur han kände. Det känns som att jag vill få ett avslut på något sätt. Även fast det inte var något. Vill säga hur jag kände. För att få det ur mitt system. Kanske även i hopp om att få veta hur han kände. Skulle det visa sig att han hade känslor för mig förut så skulle jag inte agera på det nu. Tror inte han skulle det heller. För lång tid har gått och jag vill vara med min kille. Jag känner bara behovet att få berätta att jag var kär i honom, av någon konstig anledning?! Fattas inte själv varför. Bryr mig inte om ifall han var kär i mig eller inte, vill bara få skiten ur mitt system! Vill att han ska veta.

    Det känns fel. Men som sagt, jag har valt min kille och kommer välja min kille igen om det skulle behövas. Är bara en gnagande känsla i kroppen, som jag vill bli av med. Funderar på att skriva ett sms och bara säga hur det var: jag var kär i dig, att jag förstår att det är konstigt att berätta i efterhand men att jag vill känna att jag har levt typ. Vågat för en gångs skull. Och be om ursäkt ifall det syntes och gjorde det stelt mellan oss.

    Men är rädd för att han ska kontakta min kille och berätta detta. Gissar att det blir svårt att förklara? Eller? Funderar på att berätta det för min kille innan jag gör det. Men jag vet inte hur han skulle tolka det?

    Även rädd för att upplevas som knäpp och konstig.

    Någon som känner igen sig eller har tankar? Känner mig skitknäpp här, men är trött på att tänka på honom, vill få ett tydligt avslut för att kunna stänga dörren... sluta undra vad som hände mellan oss, vad han tänkte osv.

  • Svar på tråden Bekänna gammal kärlek?
  • Anonym (svint­ostina­)
    Thu 6 Aug 2020 01:08
    #1

    Jag får intrycket av att du inte alls har kommit över den här andra killen. Att du så gärna vill tala om för honom att du var (är?) kär i honom tyder på det.

    Vi är många som har haft förälskelser som vi av någon anledning inte har agerat på, och som INTE känner något behov av att berätta det för föremålet för vår tidigare ömma låga. Varför liksom? Visst, det är förstås skillnad om man av en slump skulle träffa någon gammal bekant som man tidigare varit kär i, och så kommer man in på sådana saker, och så plötsligt har man berättat hur kär man en gång i tiden var i hen. 
    Men så där planerat? Skicka ett sms för att du inte kan släppa tanken på att du bara måste berätta? Nej. Det är ett solklart tecken på att du inte är över den här killen. (Förmodligen var det en väldigt dålig idé att gå in i en ny relation medan du fortfarande hade så starka känslor för kille nummer ett.) 

    Vad det gäller hur din nuvarande kille skulle ta det, kan jag bara säga att jag själv inte skulle ta det så bra om min man gjorde något liknande. Jag skulle snarare ta det väldigt, väldigt dåligt och känna mig som ett andrahandsalternativ. Ett andrahandsalternativ som min man var beredd att slänga bort direkt om han bara fick en chans hos den kvinna han tydligen aldrig hade kunnat glömma. 

  • Thu 6 Aug 2020 03:43
    #2
    Anonym (Hjälp?!) skrev 2020-08-06 00:21:05 följande:

    .


    Jag läste genom ditt inlägg lite halvt snabbt.

    (Så jag kan ha fel!)

    Jag tolkar utifrån din text (Det som jag läste) att du vill mest berätta för den här killen för att se hans reaktion. Du nämnde att du inte visste om han var intresserad och överhuvudtaget kände för dig. För din del, om du berättar så kanske du tänker att han också skulle berätta vad han kände och därifrån vet du vad han kände förut och vad för känslor han har nu.

    Om du inte tror själv att du har känslor för honom, så tror jag att det bara handlar om att du vill få reda på hans reaktion och/eller vad han kände förut.

    Många får ibland tankar av att berätta för sina f.d förälskelser som de inte blev tillsammans med att de kände något för de. För att få bekräftelse om vad de själva kände för en eller om de hade någon aning/förstod eventuella signaler man kände ut. De behöver inte nödvändigtvis betyda att man har något känslor kvar.
  • Anonym (Nyhet­)
    Thu 6 Aug 2020 10:44
    #3
    Anonym (Hjälp?!) skrev 2020-08-06 00:21:05 följande:

     Jag har aldrig tagit initiativ eller berättat för någon att jag är kär i den någonsin i mitt liv. Alltid varit killen (eller, ja, min kille, då det är den första killen som visat intresse) som tagit initiativet. 


    Det där har jag aldrig hört förut. Är det verkligen så att det brukar vara killar som tar initiativet?
  • Anonym (Hjälp­?!) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 21:21
    #4

    Tack för era svar. Skitsvårt känner mig knäpp i huvudet.

  • Anonym (Hjälp­?!) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 10:47
    #5
    RenLuft skrev 2020-08-06 03:43:24 följande:

    Jag läste genom ditt inlägg lite halvt snabbt.

    (Så jag kan ha fel!)

    Jag tolkar utifrån din text (Det som jag läste) att du vill mest berätta för den här killen för att se hans reaktion. Du nämnde att du inte visste om han var intresserad och överhuvudtaget kände för dig. För din del, om du berättar så kanske du tänker att han också skulle berätta vad han kände och därifrån vet du vad han kände förut och vad för känslor han har nu.

    Om du inte tror själv att du har känslor för honom, så tror jag att det bara handlar om att du vill få reda på hans reaktion och/eller vad han kände förut.

    Många får ibland tankar av att berätta för sina f.d förälskelser som de inte blev tillsammans med att de kände något för de. För att få bekräftelse om vad de själva kände för en eller om de hade någon aning/förstod eventuella signaler man kände ut. De behöver inte nödvändigtvis betyda att man har något känslor kvar.


    Visste inte att det var vanligt att känna så. Har du gjort så någon gång? Eller någon annan här på FL?

    Ja, handlar mycket om att få det ur mitt system, känns att jag levt fullt ut, och ja jag är såklart nyfiken på hur han kände iom att jag inte var säker. Han var varm ena sekunden och kall den andra. Väldigt svår att läsa trots att jag generellt är bra på att läsa folk. Även nyfiken på om han märkte något. Har aldrig känt så här förut. Tror inte jag har känslor kvar, attraktion javisst men inte känslor, är snarare som en slags besatthet. Tror den bottnar i att jag inte fick tid att komma över förälslelsekänslorna jag hade. Bearbeta att det inte blev något. Hade så dåligt samvete mot min kille så varje gång en tanke på honom kom upp så slog jag bort den. Och det blir väll så att om man bestämmer sig för att inte tänka på något så dyker det upp i huvudet igen och igen... behöver nog förlåta mig själv för att jag var kär i två samtidigt och släppa på skamkänslorna det ger. Acceptera det som hänt. Får för mig bara att det skulle hjälpa mig i min process.
  • Anonym (ooo)
    Wed 12 Aug 2020 12:08
    #6

    Ursäkta TS men du är ju lite "dum". Du "lurar" dig själv till att du inte har några känslor kvar för denna kille men det måste du ha, för annars kommer man knappast på iden att man så gärna vill tala om för honom att man haft känslor. 

    Nej du, bekänn färg inför dig själv nu, vad du håller på med. Trams! Om det hade handlat om någon månads så ok men 3,5 år? 

    Vad vill du att ett ev. sånt samtal skulle leda till? Att du vill få det ur systemet tror jag sannerligen inte på. Det är sånt folk säger, när de innerst inne hoppas på att det ska leda till mer kontakt. Vad tror du din nuvarande kille skulle tycka om du faktiskt gjorde det här? 

  • Anonym (ooo)
    Wed 12 Aug 2020 12:09
    #7
    RenLuft skrev 2020-08-06 03:43:24 följande:
    Om du inte tror själv att du har känslor för honom, så tror jag att det bara handlar om att du vill få reda på hans reaktion och/eller vad han kände förut.
    och varför skulle man vilja eller behöva det? 
  • Anonym (Rebec­ca)
    Wed 12 Aug 2020 12:38
    #8

    Nja, jag skulle nog inte säga något. Inte om du har en kille och inte kommer vilja agera på något han kan komma att säga.Tänk liksom på situationen ur hans perspektiv. Vad skulle han tjäna på att få veta att ni båda kanske tyckte om varandra, men du har ändå valt någon annan som du är kär i nu? Förstår helt och hållet din logik i att "få det ur dig", men tänker att du kan inte enbart tänka på vad du vill och vad som är bäst för dig. Är det verkligen schysst mot den här killen?

  • Anonym (Sad)
    Wed 12 Aug 2020 15:20
    #9

    Snacka inte med din "gamla" förälskelse, du riskerar att öppna Pandoras ask med oöverskådliga problem...

  • Anonym (A)
    Wed 12 Aug 2020 21:07
    #10
    Anonym (Sad) skrev 2020-08-12 15:20:56 följande:
    Snacka inte med din "gamla" förälskelse, du riskerar att öppna Pandoras ask med oöverskådliga problem...
    Håller med
Svar på tråden Bekänna gammal kärlek?