• Anonym (Oroli­g)
    Thu 6 Aug 2020 08:55
    532 visningar
    14 svar
    14
    532

    Vad vill han egentligen?

    Hej!

    Jag är sambo med en kille sen en tid tillbaka (ca 1 år). Vi har ett bra förhållande och känns bra på alla sätt och vis. Vi kompletterar varandra bra och har samma drömmar om hus osv.

    Vi har aldrig bråkat men har några gånger tagit upp barnfrågan som har lett till lite känslor hos oss båda. Jag är 30 år och några år äldre än honom och går ju i barntankar då jag börjar bli till åren. Dock känner jag att jag inte vill ha barn än och vill skaffa något större först och ge oss lite tid.

    Han säger att han inte vet när han vill ha barn.

    Detta gör mig lite osäker. Osäker på om jag vågar vänta. Vill inte göra honom stressad. Har ändå förklarat hur jag känner.

    Detta gör även att efter vårat senaste snack om detta gjort honom lite osäker på oss emellanåt. Men han säger att det beror på hela livet, att han är ny med förhållandebiten och att han inte vet hur det ska vara. Allt är nytt. Observera att han har har en dålig bakgrund och haft grov ångest (dock är det bättre nu).

    Men han vill inte lämna mig. Han kan bara inte lämna mig säger han (till både mig och sina vänner). Han säger oxå att vi inte ska tänka så mycket och ta det som det kommer.

    Ändå går jag med en oroskänsla - både att han kommer att lämna mig och att han inte vill ha barn.

    Jag som älskar honom så!

    Någon som är eller har varit i likande situation?

  • Svar på tråden Vad vill han egentligen?
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 6 Aug 2020 09:14
    #1

    Han har ju sagt att han inte vet när han vill ha barn, alltså vill han men vet inte när. Det du ska göra är att fundera  på när DU vill ha barn, men tydligen är det inte nu så då är det ju inget problem, eller hur? Så när du väl vill ha barn får ni ta den diskussionen igen. Vänta inte för länge, inte bara för fertiliteten utan också för att varje extra år du får med dina barn i framtiden är guld värt.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:27
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-06 09:14:30 följande:

    Han har ju sagt att han inte vet när han vill ha barn, alltså vill han men vet inte när. Det du ska göra är att fundera  på när DU vill ha barn, men tydligen är det inte nu så då är det ju inget problem, eller hur? Så när du väl vill ha barn får ni ta den diskussionen igen. Vänta inte för länge, inte bara för fertiliteten utan också för att varje extra år du får med dina barn i framtiden är guld värt.


    Jaa, ska nog avvakta ett tag när det känns som ett bättre läge och när jag börjar bli reda. Då får jag ta upp det igen. Har ju en några år till på mig innan det är försent.
  • Anonym (L)
    Thu 6 Aug 2020 10:44
    #3

    Är du säker på att han vill ha barn överhuvudtaget?

    Du vill ha barn, men inte just nu. Om hur hur lång tid skulle du vilja börja försöka? Räkna med att det kan ta upp till ett år från det att ni börjar försöka, tills du blir med barn, med sådant vet man ju aldrig innan man väl har börjat försöka.

    Sätt upp en tidsram för dig själv, hur länge du skulle kunna vänta tills du vill börja försöka. Eftersom att du är 30 så hade jag inte väntat allt för många år till, om jag var du.

    Jag tycker att det är viktigt att du försäkrar dig om att han vill ha barn överhuvudtaget, så jag tycker att ni ska prata med varandra. Fundera också på när du själv vill ha barn och säg det till honom och fråga honom ungefär när han kan tänka sig att skaffa barn. Säg att det är viktigt för dig att veta ungefär när han kan tänka sig att börja försöka - för att du är ju faktiskt 30 år och kan inte vänta i hur många år till som helst.

  • Anonym (Warne­r)
    Thu 6 Aug 2020 10:46
    #4

    Jag vet inte vad han vill.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 11:03
    #5
    Anonym (L) skrev 2020-08-06 10:44:57 följande:

    Är du säker på att han vill ha barn överhuvudtaget?

    Du vill ha barn, men inte just nu. Om hur hur lång tid skulle du vilja börja försöka? Räkna med att det kan ta upp till ett år från det att ni börjar försöka, tills du blir med barn, med sådant vet man ju aldrig innan man väl har börjat försöka.

    Sätt upp en tidsram för dig själv, hur länge du skulle kunna vänta tills du vill börja försöka. Eftersom att du är 30 så hade jag inte väntat allt för många år till, om jag var du.

    Jag tycker att det är viktigt att du försäkrar dig om att han vill ha barn överhuvudtaget, så jag tycker att ni ska prata med varandra. Fundera också på när du själv vill ha barn och säg det till honom och fråga honom ungefär när han kan tänka sig att skaffa barn. Säg att det är viktigt för dig att veta ungefär när han kan tänka sig att börja försöka - för att du är ju faktiskt 30 år och kan inte vänta i hur många år till som helst.


    Vi har pratat om detta men han känner sig bara pressad och stressad när jag tar upp det. Jag säger till honom att jag inte vet exakt när jag vill men att jag vill veta om han överhuvudtaget vill ha barn eller inte. Då säger han att han vill ha barn men inte när. Jag frågar om han känner sig lite rädd för det och då säger han ja. Vill som sagt inte pressa honom för hårt i frågan, men håller med att jag behöver ha en hållpunkt. Kan tänka mig att vänta ett år till man försöker. Då kanske han har mognat i frågan eller inte. Han kanske tänker annorlunda då, vem vet. I så fall har det heller inte gått fööör lång tid ifall jag skulle behöva bryta upp mellan oss. Som jag egentligen inte vill.

    Någon som varit med om samma situation där killen är tveksam och känner sig pressad men sen ändrat sig och är den som vill ha barn?
  • Anonym (L)
    Thu 6 Aug 2020 11:16
    #6
    Anonym (Orolig) skrev 2020-08-06 11:03:00 följande:

    Vi har pratat om detta men han känner sig bara pressad och stressad när jag tar upp det. Jag säger till honom att jag inte vet exakt när jag vill men att jag vill veta om han överhuvudtaget vill ha barn eller inte. Då säger han att han vill ha barn men inte när. Jag frågar om han känner sig lite rädd för det och då säger han ja. Vill som sagt inte pressa honom för hårt i frågan, men håller med att jag behöver ha en hållpunkt. Kan tänka mig att vänta ett år till man försöker. Då kanske han har mognat i frågan eller inte. Han kanske tänker annorlunda då, vem vet. I så fall har det heller inte gått fööör lång tid ifall jag skulle behöva bryta upp mellan oss. Som jag egentligen inte vill.

    Någon som varit med om samma situation där killen är tveksam och känner sig pressad men sen ändrat sig och är den som vill ha barn?


    Jag förstår. Han vill ha barn men är osäker på när och han känner sig lite rädd.

    Alltså, grejen är ju att ni är ju ett par och du är trots allt 30 år, så det är klart att du frågar och behöver veta. Om det då innebär att han känner sig pressad och stressad så får det faktiskt vara så, för om ni inte pratar om det så riskerar du att gå runt och vänta på honom i onödan för att sedan behöva göra slut för att han kanske vill vänta med barn mycket längre än vad du vill.

    Kommunikation är a och o och när det gäller viktiga och avgörande saker som barn, så är det faktiskt så att man måste prata om det. Då vet man hur man ska förhålla sig till situationen och vad man ska göra härnäst. För tänk om ni då inte pratar om detta och så väntar du ett år till innan du tar upp att du vill börja försöka och så häver han ur sig att han vill vänta minst fem år till? Jaha, då kunde han lika gärna ha sagt det för länge sedan så kunde du ha gått vidare och försökt hitta någon ny. För det är faktiskt också något som oftast tar lång tid, att komma över sitt ex, vara redo för att börja dejta igen med allt vad det innebär och att sedan faktiskt hitta någon som man gillar och som gillar en tillbaka och som man vill skaffa barn med. Det kan ta väldigt lång tid.

    Säg att du kan tänka dig att vänta i ett år till innan ni börjar försöka och fråga honom vad han tänker angående det. Förklara för honom att det faktiskt är viktigt att ni pratar om det här.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 11:46
    #7
    Anonym (L) skrev 2020-08-06 11:16:36 följande:

    Jag förstår. Han vill ha barn men är osäker på när och han känner sig lite rädd.

    Alltså, grejen är ju att ni är ju ett par och du är trots allt 30 år, så det är klart att du frågar och behöver veta. Om det då innebär att han känner sig pressad och stressad så får det faktiskt vara så, för om ni inte pratar om det så riskerar du att gå runt och vänta på honom i onödan för att sedan behöva göra slut för att han kanske vill vänta med barn mycket längre än vad du vill.

    Kommunikation är a och o och när det gäller viktiga och avgörande saker som barn, så är det faktiskt så att man måste prata om det. Då vet man hur man ska förhålla sig till situationen och vad man ska göra härnäst. För tänk om ni då inte pratar om detta och så väntar du ett år till innan du tar upp att du vill börja försöka och så häver han ur sig att han vill vänta minst fem år till? Jaha, då kunde han lika gärna ha sagt det för länge sedan så kunde du ha gått vidare och försökt hitta någon ny. För det är faktiskt också något som oftast tar lång tid, att komma över sitt ex, vara redo för att börja dejta igen med allt vad det innebär och att sedan faktiskt hitta någon som man gillar och som gillar en tillbaka och som man vill skaffa barn med. Det kan ta väldigt lång tid.

    Säg att du kan tänka dig att vänta i ett år till innan ni börjar försöka och fråga honom vad han tänker angående det. Förklara för honom att det faktiskt är viktigt att ni pratar om det här.


    Jag vet och det är helt rätt du säger. Han säger att han förstår min situation med. Vi har alltid haft lätt att prata om saker, men när vi pratat om detta så blev det väldigt mycket känslor. Han vet nog inte hur han ska hantera det. Det kändes som att det blev för mycket på en gång för honom. Vet att jag bör ta upp det igen men vill inte vara för på. Är rädd att han ska göra slut. Men vet att jag måste tänka på mig själv. Men känner att det nog är ett dumt läge just nu, kanske bara ska vänta någon månad till och sedan säga hur jag känner. Att jag behöver ställa ett ultimatum eller att vi kompromissar.

    Så svårt detta. Vill verkligen inte bli lämnad. Och att stå i detta valet är svårt.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 13:10
    #8

    Jag funderar på om någon månad skriva ett brev till honom. Där jag förklarar på ett lugnt och bra sätt hur jag känner och att jag faktiskt behöver ha ett svar.

    Ibland känns det som att det kan vara skönt för annars är det så mycket känslor som kommer om man bara snackar.

    Vad tror ni om det?

  • Thu 6 Aug 2020 13:23
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2020-08-06 08:55:05 följande:

     Jag är 30 år och några år äldre än honom och går ju i barntankar då jag börjar bli till åren. 


    Exakt, du är 30, du börjar inte "bli till åren". Du har minst 10 år till på dig, och inte ens efter det behöver det vara försent. Förstår inte den här hetsen alls, att man ska skaffa barn så ung...
    Det är inte jag som är omogen, det är du som är en bajskorv!
  • Anonym (U)
    Thu 6 Aug 2020 14:03
    #10

    Så irriterande ordval. ?Bli till åren?. Detta är vad man kallar en döende gammal hund. Inte en 30 årig kvinna. Suck

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 14:30
    #11
    Anonym (U) skrev 2020-08-06 14:03:31 följande:

    Så irriterande ordval. ?Bli till åren?. Detta är vad man kallar en döende gammal hund. Inte en 30 årig kvinna. Suck


    Såklart jag inte menar betoningen om att bli till åren med att vara gammal. Utan jag menar att efter 25 år går fertiliteten ner för kvinnor och det är större risk för missfall eller utebliven graviditet efter 30. Allt är såklart relativt och olika för alla.
  • Tue 11 Aug 2020 11:45
    #12
    VackraFlicka skrev 2020-08-06 13:23:17 följande:

    Exakt, du är 30, du börjar inte "bli till åren". Du har minst 10 år till på dig, och inte ens efter det behöver det vara försent. Förstår inte den här hetsen alls, att man ska skaffa barn så ung...


    Fast det där är bara ett korkat uttalande.

    För de flesta så är det mycket mycket svårt att bli gravid som 40 åring, så att vänta tills dess är inte optimalt, om man nu vill och kan skaffa barn tidigare.

    Ts är inte gammal och det var inte heller det hon menade, hon menade att sett till fertiliteten så är det nog dags att köra igång snart.
  • Tue 11 Aug 2020 11:47
    #13
    Anonym (U) skrev 2020-08-06 14:03:31 följande:

    Så irriterande ordval. ?Bli till åren?. Detta är vad man kallar en döende gammal hund. Inte en 30 årig kvinna. Suck


    Men vad är det du inte fattar? Såklart menade inte ts att hon är en gammal människa, utan ts menade att sett till FERTILITETEN så kanske det är dags att köra igång snart och inte vänta tills hon är 40 och det tåget troligtvis redan har gått.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 11 Aug 2020 11:50
    #14

    Det är bra att börja i TS ålder. Sedan får man tänka på hur många år man missar med sitt barn om man väntar ett helt decennium, barnet får gamla föräldrar som dör när de själva knappt är medelålders osv.

Svar på tråden Vad vill han egentligen?