• Anonym (hjärter)

    Rangordna flicknamn

    Hjälp mig att rangordna dessa namn med finast först.Vilka.är dina favoriter

    Anna
    Sofie
    Sofia
    Agnes
    Astrid
    Lovisa
    Louise
    Josephine
    Alice
    Märta

  • Svar på tråden Rangordna flicknamn
  • Kusinen

    Inget av dessa är namn som jag personligen skulle tänka mig på ett litet barn idag, då de dör mig hör till lite andra generationer (men vet att flera ändå är vanliga), förutom Märta.

    Av dessa tycker jag om Märta och Lovisa. Alice är också ok men har varit poppis så väldigt länge.

  • Kusinen

    Glömde rangordna dem.

    Så här

    Lovisa

    Märta

    Alice

    Agnes

    Louise

    Astrid

    Josephine

    Sofia

    Sofie

    Anna

  • Anonym (Uttjatade men okej.)

    Louise

    Lovisa

    Sofia

    Sofie

    Alice

    Astrid

    Anna

    Märta

    Agnes och Josefine är avskyvärda enligt min åsikt.

  • Anonym (Laura)
    Astrid
    Alice
    Sofie
    Anna
    Josephine
    Sofia
    Agnes
    Louise
    Märta
    Lovisa

    Jag tycker att det är fina namn, några känns kanske lite "uttjatade" som t.ex. Sofie/Sofia/Anna, men det är ju bra, klassiska namn, så det är ju ingen större
    grej.

    Vore det jag skulle jag också stava 
    Josephine "Josefine" eller "Josefin". Det känns lite onödigt krångligt att stava ett så vanligt namn med ph om ni ska bo i Sverige.

    Astrid och Alice är några av mina personliga favoritnamn, även om de båda (tror jag?) ligger på topplistorna av populära flicknamn just nu.
  • Anonym (Uttjatade men okej.)
    Anonym (Laura) skrev 2020-08-06 10:39:08 följande:

    Astrid

    AliceSofieAnnaJosephine

    Sofia

    AgnesLouiseMärta

    Lovisa

    Jag tycker att det är fina namn, några känns kanske lite "uttjatade" som t.ex. Sofie/Sofia/Anna, men det är ju bra, klassiska namn, så det är ju ingen större

    grej.

    Vore det jag skulle jag också stava Josephine "Josefine" eller "Josefin". Det känns lite onödigt krångligt att stava ett så vanligt namn med ph om ni ska bo i Sverige.

    Astrid och Alice är några av mina personliga favoritnamn, även om de båda (tror jag?) ligger på topplistorna av populära flicknamn just nu.


    Samtliga namn utom Louise, Lovisa, Sofie, Sofia och Josefine är uttjatade bland barn födda 2000-2020.

    Övriga namn är uttalade mellan 1970-1990.
  • Kusinen
    Anonym (Uttjatade men okej.) skrev 2020-08-06 10:58:53 följande:

    Samtliga namn utom Louise, Lovisa, Sofie, Sofia och Josefine är uttjatade bland barn födda 2000-2020.

    Övriga namn är uttalade mellan 1970-1990.


    Anna var väl extrem vanligt i båda perioderna, liksom tex Sara och Hanna vilket jag tycker är lite lustigt. Ofta undviker man ju att ge barnen namn från samma generation som sin egen, men dessa är ett undantag. För tittar man på 70- och 80talisternas föräldragenerationer så hette ju extremt få Anna, Sara och Hanna (så det handlar inte bara om att det är "klassiska"namn). Lite spännande det där, hur vissa namn hänger i så länge.
  • Vanadis79

    Lovisa
    Sofie
    Sofia
    Anna
    Alice
    Josephine
    Agnes
    Louise
    Märta
    Astrid

    Trevliga alternativ överlag

    Som ni ser så följer jag inte riktigt dagens namnmode; jag föredrar tidlösa namn eller namn från min egen generation: Namn som Anna och Sofia upplevs ofta som för vanliga av dagens föräldrar just på grund av att de var vanligare i deras  generation, men själv har jag väldigt svårt för många namn som är "rätt" idag (särskilt dock på manssidan), jag förknippar dem bara med gamla på ett negativt sätt. Ett namn som Anna t ex kommer av just ovanstående skäl att vara mycket ovanligt som tilltalsnamn i barnets egen generation.

  • Anonym (Hm)

    Astrid
    Alice
    Lovisa
    Josephine
    Anna
    Louise
    Sofie
    Sofia
    Agnes
    Märta

  • Anonym (Bella)

    Alice

    Josephine

    Sofia

    Sofie

    Agnes

    Astrid

    Anna

    Lovisa

    Louise

    Märta

Svar på tråden Rangordna flicknamn