• Anonym (?)

    Blir det inte alltid ungefär 2 veckor ledigt under julen, även när man bara har 5 semesterdagar kvar att ta ut?

    Bortsett från förrförra julen, som gav 2,5 veckor tack vare att de röda dagarna låg på vardagar, så visst blir det väl alltid ungefär 12-14 dagar ledigt under julen om man har 5 semesterdagar kvar att ta ut?

    Jag har 5 veckor (25 dagar) semester att ta ut varje år men får ju alltid 6 veckors semester totalt på ett år när jag tar 4 veckor på sommaren och 1 vecka på vintern.

    Eller är jag lite trög bara? Har kollat kalendern från 2015-2025 och det blir alltid cirka 2 veckor kring jul om man pusslar med sina 5 kvarvarande semesterdagar.

  • Svar på tråden Blir det inte alltid ungefär 2 veckor ledigt under julen, även när man bara har 5 semesterdagar kvar att ta ut?
  • Anonym (?)
    Jemp skrev 2020-08-06 10:31:41 följande:

    I år krävs 6 dagar för 2 veckors ledighet.


    Ja det blir 13 dagar men jag skrev ungefär 2 veckor (mellan 12-14 dagar).
  • Jemp
    Anonym (?) skrev 2020-08-06 10:35:27 följande:

    Ja det blir 13 dagar men jag skrev ungefär 2 veckor (mellan 12-14 dagar).


    12... Men ja du har rätt, tänkte att du skrev 14-16 av nån anledning.
  • Anonym (Anna)

    Det beror ju på hur frikostig du är med ordet ungefär. 2022 tex då julafton är på lördag blir du ledig från lördag 24/12 till och med måndag 2 januari om du tar ut 5 semesterdagar. Dvs 10 dagar.

    Sen får du ju inte 6 veckors semester bara för att du gör så men sex veckors ledighet (om man ska vara noga med begreppen).

  • Jemp

    Sen tillkommer ju reservationen att långt ifrån alla är lediga röda dagar. Men pratar du om ditt eget jobb så blir det väl oftast så, om inte julafton är lördag.

  • Anonym (?)
    Jemp skrev 2020-08-06 10:38:38 följande:

    12... Men ja du har rätt, tänkte att du skrev 14-16 av nån anledning.


    Nej, det blir 14 dagar. 6/1 är röd.
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-06 10:39:31 följande:

    Det beror ju på hur frikostig du är med ordet ungefär. 2022 tex då julafton är på lördag blir du ledig från lördag 24/12 till och med måndag 2 januari om du tar ut 5 semesterdagar. Dvs 10 dagar.

    Sen får du ju inte 6 veckors semester bara för att du gör så men sex veckors ledighet (om man ska vara noga med begreppen).


    Ja, det är sant.
    Jemp skrev 2020-08-06 10:41:26 följande:

    Sen tillkommer ju reservationen att långt ifrån alla är lediga röda dagar. Men pratar du om ditt eget jobb så blir det väl oftast så, om inte julafton är lördag.


    Jag tänkte för egen del. Ska försöka förhandla mig till lediga klämdagar.
  • Drottningen1970

    På de flesta arbetsplatser brukar man få dela på klämdagarna. Alla brukar vilja vara lediga för att få sammanhängande ledighet, men man kan inte tömma arbetsplatsen. Så då brukar man få dela så att alla kanske kan få i alla fall 6-7 dagar samnanhängande ledighet.

  • Anonym (?)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-06 12:20:14 följande:

    På de flesta arbetsplatser brukar man få dela på klämdagarna. Alla brukar vilja vara lediga för att få sammanhängande ledighet, men man kan inte tömma arbetsplatsen. Så då brukar man få dela så att alla kanske kan få i alla fall 6-7 dagar samnanhängande ledighet.


    Det ser annorlunda ut på min arbetsplats. Den enas fråfonvaro påverkar inte den andre.
  • sextiotalist
    Drottningen1970 skrev 2020-08-06 12:20:14 följande:

    På de flesta arbetsplatser brukar man få dela på klämdagarna. Alla brukar vilja vara lediga för att få sammanhängande ledighet, men man kan inte tömma arbetsplatsen. Så då brukar man få dela så att alla kanske kan få i alla fall 6-7 dagar samnanhängande ledighet.


    Det finns många arbetsplatser som inte kräver bemanning under julen
  • Anonym (asdf)

    Om julafton, juldagen och annandag jul faller på en helg behöver man ta ut fler semesterdagar.

  • Anonym (P)

    En annan beviljas ALDRIG att ta ut semester mellan typ 22 december och 6 januari. Och alla pass måste självklar bemannas oavsett julafton eller nyårsdag. Enbart föräldradagar abg inte neka.

  • Anonym (P)
    Anonym (asdf) skrev 2020-08-06 12:55:16 följande:

    Om julafton, juldagen och annandag jul faller på en helg behöver man ta ut fler semesterdagar.


    Eller så jobbar man oavsett lördag eller söndag och får ingen semester på storhelger
  • Anonym (branch)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-06 12:20:14 följande:
    På de flesta arbetsplatser brukar man få dela på klämdagarna. Alla brukar vilja vara lediga för att få sammanhängande ledighet, men man kan inte tömma arbetsplatsen. Så då brukar man få dela så att alla kanske kan få i alla fall 6-7 dagar samnanhängande ledighet.
    Det beror helt på vilken typ av arbete man har. I mitt yrke är det vanligare att arbetsplatsen har stängt helt och man inte kan/får jobba. Tex. är kontoret helt stängt 3 veckor i juli när man måste vara ledig, och arbetsgivaren har förlagt den arbetstidsförkortning vi har enligt kollektivtavtalet så att det även är stängt vissa klämdagar.
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (P) skrev 2020-08-06 13:09:57 följande:

    En annan beviljas ALDRIG att ta ut semester mellan typ 22 december och 6 januari. Och alla pass måste självklar bemannas oavsett julafton eller nyårsdag. Enbart föräldradagar abg inte neka.


    Och vem pistolhotade dig när du valde yrke och jobb då?

    Pip och gnäll...alla jobb har väl plus och minus.
Svar på tråden Blir det inte alltid ungefär 2 veckor ledigt under julen, även när man bara har 5 semesterdagar kvar att ta ut?