• Anonym (Exet)

    Mitt ex vill ha mig tillbaka, samtidigt som hans nya är gravid!

    Mitt ex och jag hade ett turbulent förhållande. Ena stunden älskade vi ihjäl varandra och i nästa stund hatade vi varandra.

    Det gick upp och ner men till slut valde jag att lämna honom (enligt honom var det han som lämnade, men det hör egentligen inte hit).

    Vi hann få ett barn lite huxflux men jag lämnade honom när barnet var ungefär ett halvår. Hans kontakt med barnet har varit bristfällig under alla år, pga hans känslor gentemot mig (som är aggression, samtidigt som han med ord säger att han älskar mig och därför hatar mig för att han vet att jag inte kommer tillbaka).

    Den senaste tiden har relationen blivit bra. Vi kan prata och umgås och han träffar barnet mer nu än förut.

    Då och då när han är här så säger han saker som fan, kan vi inte bara försöka igen? Jag lämnar NN och flyttar till dig - jag lämnar allt bara du tar mig tillbaka! Jag vill att vi ska vara en familj!

    Men samtidigt kan han också gapa och skrika och kalla mig elaka saker, vilket jag ser som ett utlopp för hans frustration över att jag inte vill vara tillsammans med honom.

    Han har varit tillsammans med en tjej i flera år som han inte bor ihop med, men dom har ett gemensamt hus och nu väntar hon barn och är höggravid.

    Jag har sagt till mitt ex att snälla, var bara en närvarande umgängesförälder för vårt barn men TA HAND OM DIN NYA TJEJ OCH DITT ANDRA BARN som snart kommer.

    Jag säger gång på gång att DET BLIR ALDRIG VI IGEN! Acceptera det och bygg den där kärnfamiljen du så gärna vill ha, med henne istället.

    Jag känner inte henne och har aldeig träffat henne (hon bor långt från där jag bor). Men hon verkar vara en helt normal tjej och hon verkar jättekär. Det är hennes första barn och jag blir bara så ledsen när jag tänker på hur hennes kille (mitt ex) behandlar henne bakom hennes rygg.

    Jag vet inte vad jag ska göra? Att prata med exet går inte, som ni märker, för han lever på hoppet ich vägrar ge upp, hur tydlig och rak jag än är.

    Blir det bättre tror ni när barnet kommit? Kommer han att släppa mig då och älska sin nya familj?

    Jag hade själv tänkt att bara låta det vara. Jag kommer absolut inte att kontakta henne som höggravid, ej heller de närmsta 6 månaderna efter förlossningen. Jag vill inte förstöra något som kanske kan bli bra.

    Men om han fortsätter trots att han får kärnfamiljen han vill ha (med sin nya allrså), bör jag kontakta henne då? Eller ska jag alltid låta bli det?

    Jag är jättenervös för att kontakta henne för jag har aldrig pratat med henne eller ens sett henne. Så jag undviker gärna det. Vill inte vara budbäraren som förstör hennes värld.

    Men HUR ska jag få mitt ex att sluta!?!?!?

    Snälla, kan någon hjälpa mig?

  • Svar på tråden Mitt ex vill ha mig tillbaka, samtidigt som hans nya är gravid!
  • Anonym (Svar på tal)

    Han kommer inte släppa dig bara för att han får barn. Det du ska göra är att skita i alla hans närmanden, svara inte när han håller på så där, inte en reaktion. Om det är saker han säger på telefon eller irl så ska du snabbt mulna till, säga ifrån på skarpen och avsluta samtalet, det spelar ingen roll hur viktigt det är. Då får han höra av sig senare, om han kan respektera dig tillräckligt för att ha ett normalt samtal! Och du ska inte tala om det för hans tjej, det enda som händer då är att hon blir ledsen, de kanske gör slut, och klimatet mellan dig och killen kommer att bli spänt i bästa fall eller ett rent h-vete i värsta fall, och barn hamnar ofta i kläm då.

  • Drottningen1970

    Inget av det du skriver blir relevant för mig. Det som överskuggar ALLT annat är att han är en person som väljer att överge eller inte överge sina barn beroende på hur relationen till barnets mor ser ut. En sån människa är ovärdigt och mitt förakt för sådana människor omöjliggör någon som helst attraktion.

  • Barbro45

    Nu gissar jag enbart utifrån det du berättar ditt inlägg. Ditt ex verkar vara en som lever på starka känslor, konflikter, stora kärleksbetygelser, gräl, försoning, sedan allt från början igen.
    Det finns metoder att hantera såna personer, man kan ju inte alltid klippa all kontakt. Har man gemensamma barn så måste man ha kontakt. Gör dig ointressant för honom,  ge dem den reaktion han förväntar sig. Bli en -grå sten- oavsett vad han säger reagerar du lugnt, neutralt. Metoden beskrivs rätt bra här
    https://www.levamedfienden.com/blogg/hur-kan-man-bemota-en-narcissist
     och här
    https://www.lyckligarenu.com/grey-rock-alternativet-nar-no-contact-ar-omojligt/

    K
    anske är detta något du kan använda dig av. Engagera sig inte i hans relation med sin nya, det kommer det inte att bli något bra av. Hon väntar redan barn och oavsett vad du gör så kommer även hon att bara bunden till honom i 18 år.

  • Skogssport

    Du skulle ha sagt något innan den stackarn hamnade i samma situation som du.

    Men det är ju för sent. Men gör inget nu iaf. Avvakta.

    Jag hade dock velat veta om jag var hon, men inte som gravid och inte under den första tiden med bebis och allt vad det innebär.

  • Anonym (A)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-06 12:05:44 följande:
    Han kommer inte släppa dig bara för att han får barn. Det du ska göra är att skita i alla hans närmanden, svara inte när han håller på så där, inte en reaktion. Om det är saker han säger på telefon eller irl så ska du snabbt mulna till, säga ifrån på skarpen och avsluta samtalet, det spelar ingen roll hur viktigt det är. Då får han höra av sig senare, om han kan respektera dig tillräckligt för att ha ett normalt samtal! Och du ska inte tala om det för hans tjej, det enda som händer då är att hon blir ledsen, de kanske gör slut, och klimatet mellan dig och killen kommer att bli spänt i bästa fall eller ett rent h-vete i värsta fall, och barn hamnar ofta i kläm då.
    Håller med, bra talat.
  • Anonym (Lina)

    Det är väl bara att ställa upp för honom? Kanske få lite kontakt med henne som nu är gravid och kunna få uppfostra barnet också? Så blir det på sätt och vis ditt barn med. Sen är det viktigt för henne som gravid, hon måste få ha det mysigt med. Kan ni inte dela på honom typ? :)

  • Anonym (Exet)

    Tack för alla svar! Särskilt tack till dig som skickade länkarna. Jag ska kika på det.

Svar på tråden Mitt ex vill ha mig tillbaka, samtidigt som hans nya är gravid!