• Anonym (Alina)

    Dött äktenskap-hjälp!

    Hej,

    Vet inte riktigt vad jag vill uppnå med det här inlägget. Vet inte heller hur jag ska sammanfatta mig. Kanske behöver jag veta att ? saker är normalt? i min relation, eller kanske höra någon annan gått igenom samma sak. Tips och råd uppskattas.

    Jag och min man har varit gifta 4 år. Tillsammans 8. För 1,5 år sedan fick vi vårt första barn. Resan till att få det barnet var horribel. Mycket påfrestning. Men sen kom dagen där vårt mirakel kom, och föddes.

    Enda sedan dess har saker och ting förvärrats enormt i relationen. Min man är introvert, uttrycker inte mycket känslor etc. Det har varit något jag problematiserat före barn. Efter att vårt barn föddes fick jag en smäll på käften.

    Jag har inte fått något stöd från honom. Och då menar jag INGENTING. Varken hjälp i hemmet eller med bebisen första tiden. Vårt barn hade 9 månaders kolik och det var rent av ett helvete för mig. Men han höll sig i bakgrunden trots att jag ofta sa att jag behövde hans stöd. Men det värsta är nog att han motarbetade mig istället för att samarbeta. Exempelvis så tvingandes jag nyförlöst besöka hans familj när jag inte ens kunde gå normalt(en kulturell sak från deras sida). Har många gånger upplevt fula kommentarer och påträngande kommentarer från hans mamma. När jag lyft upp de med honom så har han kraftigt gått emot mig och kallat mig för ? hatiskt, vilket jag faktiskt börjar bli mot hans mamma(hat kanske är ett starkt ord). Men helt plötsligt har han fått en jätte god relation till sin mamma. Vilket jag inte ser som en dålig sak, utan tvärtom. Det glädjer ju mig. Men inte på bekostnad av vår relation.

    Han uppskattar inte något jag gör, allt hemarbete, jobb med barnet, jag handlar trixar, betalar räkningar etc. Han har absolut inget ansvarsområde. Och i slutet av dagen så lyckas han ändå hitta något att gnälla över. På det så uttrycker han aldrig sina känslor. Inte heller sover han bredvid mig. Han säger att ? han inte sover bredvid mig pga att bebis sover där och han jobbar?. Men det är inget jag begriper.

    Har pratat med honom om det här flertalet gånger. Han har själv sagt att han gör fel och att han borde hjälpa till mer och finnas som stöd. Men ändå händer ingenting.

    Snart börjar jag jobba efter föräldraledighet och barnet börjar förskola. Och jag känner mig så orolig över den pressen som kommer. Hur ska jag kunna jobba, ta hand om barnet och dessutom hantera ett sådant äktenskap?

    Flertalet gånger har jag sagt att jag knappast tror han älskar mig. Då har han svurit på att jag har fel. Har då sagt att det är något man ska bevisa. Men han är så jävla bekväm..

    Känner mig så förtvivlad och uppgiven..

  • Svar på tråden Dött äktenskap-hjälp!
  • Anonym (Eli)

    Ah fyfan vad jobbigt det där låter =/ Tycker verkligen jätte synd om dig!


    Generellt så är det ju lite så att en partner som inte går att prata med är det ofta rätt kört med. Hur många problem löser man genom att Inte prata om dom och försöka hitta en gemensam väg som funkar för båda? Jo, ungefär noll...


    Okej att han är introvert, men det är fortfarande ingen anledning till att inte prata om saker. Och att han dessutom ska släpa iväg dig fast du fortfarande inte återhämtat dig från förlossningen, det är verkligen bara egoistiskt - kulturellt betingat eller ej! Fortfarande inte okej!


    Och inte för att vara sån, men det finns en anledning till att jag inte träffar män från vissa kulturer. För risken att det blir såhär är så pass stor...


    Mitt råd är att söka hjälp, tillsammans. Kanske då han kan förstå vad det är du behöver av honom?

  • Anonym (Alina)
    Anonym (Eli) skrev 2020-08-06 20:22:54 följande:

    Ah fyfan vad jobbigt det där låter =/ Tycker verkligen jätte synd om dig!

    Generellt så är det ju lite så att en partner som inte går att prata med är det ofta rätt kört med. Hur många problem löser man genom att Inte prata om dom och försöka hitta en gemensam väg som funkar för båda? Jo, ungefär noll...

    Okej att han är introvert, men det är fortfarande ingen anledning till att inte prata om saker. Och att han dessutom ska släpa iväg dig fast du fortfarande inte återhämtat dig från förlossningen, det är verkligen bara egoistiskt - kulturellt betingat eller ej! Fortfarande inte okej!

    Och inte för att vara sån, men det finns en anledning till att jag inte träffar män från vissa kulturer. För risken att det blir såhär är så pass stor...

    Mitt råd är att söka hjälp, tillsammans. Kanske då han kan förstå vad det är du behöver av honom?


    Tack. Usch. Känner mig så trött på det hela. Vill absolut inte separera. Bara tanken för mig förskräckt. Hur blir det med barnet? Stackars liten. Känner dock att jag hamnat i kläm. Vi har faktiskt (eller jag snarare) försökt få honom att se allvaret i det hela. Min mamma har ju sett hur jag mått och misstänkt att något inte riktigt stämmer. Har öppnat upp mig för henne om de basala problemen(absolut inte allt) och hon tog ett snack med oss båda. Även hans mamma har varit iinblandad vid ett tillfälle. Och även hon, som är väldigt unik i sitt tankesätt i många aspekter sa att han måste börja hjälpa mig i hemmet, och med vårt barn samt ta ansvar . Vid bägge tillfällena har han sagt? jo.. jag ska ändra mig?. Och det har han gjort, i några dagar. Sen hamnar vi på ruta 1 igen. Vi prövade familjeterapi, ett tillfälle. Men fortsatte aldrig med det då psykoterapeuten kändes så oseriös. Han satt och körde bil undertiden vi pratade över telefon.

    Nu tog jag, återigen ett seriöst snack med min man. Jag förklarade vad jag kände . Han ger då, som vanligt några exempel på ? då diskade jag, den dagen tog jag extra hand om vårt barn? oerhört provocerande. Det handlar ju inte om enstaka fall. Utan om det vardagliga och det basala. Och nej.. jag uppskattar inte att han diskat när jag tjafsar fram att det ska göras.

    Jag förklarade att jag inte längre står ut med detta och snart har jag arbete som väntar. Fortsätter det såhär så får vi gå skilda vägar. Han sa då att han hör vad jag säger och att det nu ligger på honom. Mer behöver vi inte prata om saken.

    Tiden lär visa.. inte vet jag. Jobbigt.
  • Anonym (Alina)
    Anonym (Eli) skrev 2020-08-06 20:22:54 följande:

    Ah fyfan vad jobbigt det där låter =/ Tycker verkligen jätte synd om dig!

    Generellt så är det ju lite så att en partner som inte går att prata med är det ofta rätt kört med. Hur många problem löser man genom att Inte prata om dom och försöka hitta en gemensam väg som funkar för båda? Jo, ungefär noll...

    Okej att han är introvert, men det är fortfarande ingen anledning till att inte prata om saker. Och att han dessutom ska släpa iväg dig fast du fortfarande inte återhämtat dig från förlossningen, det är verkligen bara egoistiskt - kulturellt betingat eller ej! Fortfarande inte okej!

    Och inte för att vara sån, men det finns en anledning till att jag inte träffar män från vissa kulturer. För risken att det blir såhär är så pass stor...

    Mitt råd är att söka hjälp, tillsammans. Kanske då han kan förstå vad det är du behöver av honom?


    Tack. Usch. Känner mig så trött på det hela. Vill absolut inte separera. Bara tanken för mig förskräckt. Hur blir det med barnet? Stackars liten. Känner dock att jag hamnat i kläm. Vi har faktiskt (eller jag snarare) försökt få honom att se allvaret i det hela. Min mamma har ju sett hur jag mått och misstänkt att något inte riktigt stämmer. Har öppnat upp mig för henne om de basala problemen(absolut inte allt) och hon tog ett snack med oss båda. Även hans mamma har varit iinblandad vid ett tillfälle. Och även hon, som är väldigt unik i sitt tankesätt i många aspekter sa att han måste börja hjälpa mig i hemmet, och med vårt barn samt ta ansvar . Vid bägge tillfällena har han sagt? jo.. jag ska ändra mig?. Och det har han gjort, i några dagar. Sen hamnar vi på ruta 1 igen. Vi prövade familjeterapi, ett tillfälle. Men fortsatte aldrig med det då psykoterapeuten kändes så oseriös. Han satt och körde bil undertiden vi pratade över telefon.

    Nu tog jag, återigen ett seriöst snack med min man. Jag förklarade vad jag kände . Han ger då, som vanligt några exempel på ? då diskade jag, den dagen tog jag extra hand om vårt barn? oerhört provocerande. Det handlar ju inte om enstaka fall. Utan om det vardagliga och det basala. Och nej.. jag uppskattar inte att han diskat när jag tjafsar fram att det ska göras.

    Jag förklarade att jag inte längre står ut med detta och snart har jag arbete som väntar. Fortsätter det såhär så får vi gå skilda vägar. Han sa då att han hör vad jag säger och att det nu ligger på honom. Mer behöver vi inte prata om saken.

    Tiden lär visa.. inte vet jag. Jobbigt.
  • Anonym (Alina)
    AnnaSthlm skrev 2020-08-06 20:38:35 följande:

    Är du själv levande?


    Hur menar du när du säger så?
  • Anonym (Eli)

    Ja fy fan, inte mycket som går rätt där alltså... din stackare! =/


    Och föra såna samtal medans man kör? Ojojoj, nej tack! Sitt ned, ta det lugnt, ha tid avsatt och sköt det seriöst och ta det på allvar. Vilken skojare!


    Nåväl, det låter iaf som att inte så mycket kommer hända, så det kanske är bäst att börja, kanske inte ställa in dig på, men iaf vänja dig vid tanken, på att separera, ifall inget sker. Och jag menar, har du klarat dig såhär långt med honom, som verkar vara mer en belastning än något annat, så kommer du klara det själv också, garanterat!


    Det är ju alltid lättare att vara två om sånt här... men är ni verkligen det ens nu liksom? Verkar inte så. Du (och barnet!) förtjänar bättre!


    Anonym (Alina) skrev 2020-08-06 22:00:48 följande:
    Tack. Usch. Känner mig så trött på det hela. Vill absolut inte separera. Bara tanken för mig förskräckt. Hur blir det med barnet? Stackars liten. Känner dock att jag hamnat i kläm. Vi har faktiskt (eller jag snarare) försökt få honom att se allvaret i det hela. Min mamma har ju sett hur jag mått och misstänkt att något inte riktigt stämmer. Har öppnat upp mig för henne om de basala problemen(absolut inte allt) och hon tog ett snack med oss båda. Även hans mamma har varit iinblandad vid ett tillfälle. Och även hon, som är väldigt unik i sitt tankesätt i många aspekter sa att han måste börja hjälpa mig i hemmet, och med vårt barn samt ta ansvar . Vid bägge tillfällena har han sagt? jo.. jag ska ändra mig?. Och det har han gjort, i några dagar. Sen hamnar vi på ruta 1 igen. Vi prövade familjeterapi, ett tillfälle. Men fortsatte aldrig med det då psykoterapeuten kändes så oseriös. Han satt och körde bil undertiden vi pratade över telefon.

    Nu tog jag, återigen ett seriöst snack med min man. Jag förklarade vad jag kände . Han ger då, som vanligt några exempel på ? då diskade jag, den dagen tog jag extra hand om vårt barn? oerhört provocerande. Det handlar ju inte om enstaka fall. Utan om det vardagliga och det basala. Och nej.. jag uppskattar inte att han diskat när jag tjafsar fram att det ska göras.

    Jag förklarade att jag inte längre står ut med detta och snart har jag arbete som väntar. Fortsätter det såhär så får vi gå skilda vägar. Han sa då att han hör vad jag säger och att det nu ligger på honom. Mer behöver vi inte prata om saken.

    Tiden lär visa.. inte vet jag. Jobbigt.
  • Anonym (Alina)
    Anonym (Eli) skrev 2020-08-06 22:19:03 följande:

    Ja fy fan, inte mycket som går rätt där alltså... din stackare! =/

    Och föra såna samtal medans man kör? Ojojoj, nej tack! Sitt ned, ta det lugnt, ha tid avsatt och sköt det seriöst och ta det på allvar. Vilken skojare!

    Nåväl, det låter iaf som att inte så mycket kommer hända, så det kanske är bäst att börja, kanske inte ställa in dig på, men iaf vänja dig vid tanken, på att separera, ifall inget sker. Och jag menar, har du klarat dig såhär långt med honom, som verkar vara mer en belastning än något annat, så kommer du klara det själv också, garanterat!

    Det är ju alltid lättare att vara två om sånt här... men är ni verkligen det ens nu liksom? Verkar inte så. Du (och barnet!) förtjänar bättre!


    Tack för förståelse! Känns som att man aldrig får det numera. Vill inte sitta och tycka synd om mig själv. Men det är helt absurt. Klokt skrivet av dig! Tror att man är så himla rädd för att tänka i seperations-banor (iaf jag) när man varit ihop så länge, är gift och har barn. Känsligt ämne. Men jag tror jag redan, precis som du skrev, börjar förbereda mig på att det kan hända! Det beror på att jag inte tror på att han faktiskt kommer att ändra sig. Vore ju en dröm att bli positivt överraskad! Men när har jag blivit det? Äsch. Jobbiga situationer. Dessutom så har han så stor släkt man har relativt god kontakt med. Barnets förskola är här. Mitt jobb är här. Skulle vi separera, vart skulle jag bo? Flytta till mina föräldrar som bor i annan stad? Ah men du förstår. Komplext. Men jag är faktiskt redo att ta den fajten om ingenting händer. Jag ger det lite mer tid för vårt gemensamma barn, och för att jag trots allt älskar honom.

    Men tack för ditt raka svar. Ibland behöver man det.
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Alina) skrev 2020-08-07 09:36:10 följande:

    Tack för förståelse! Känns som att man aldrig får det numera. Vill inte sitta och tycka synd om mig själv. Men det är helt absurt. Klokt skrivet av dig! Tror att man är så himla rädd för att tänka i seperations-banor (iaf jag) när man varit ihop så länge, är gift och har barn. Känsligt ämne. Men jag tror jag redan, precis som du skrev, börjar förbereda mig på att det kan hända! Det beror på att jag inte tror på att han faktiskt kommer att ändra sig. Vore ju en dröm att bli positivt överraskad! Men när har jag blivit det? Äsch. Jobbiga situationer. Dessutom så har han så stor släkt man har relativt god kontakt med. Barnets förskola är här. Mitt jobb är här. Skulle vi separera, vart skulle jag bo? Flytta till mina föräldrar som bor i annan stad? Ah men du förstår. Komplext. Men jag är faktiskt redo att ta den fajten om ingenting händer. Jag ger det lite mer tid för vårt gemensamma barn, och för att jag trots allt älskar honom.

    Men tack för ditt raka svar. Ibland behöver man det.


    Allt sånt där praktiskt, det löser sig! Har man lite vänner och familj så ordnar det sig alltid! Kanske inte som man först tänkt, men det kommer bli bra - för att du har driv och vill det =)

    Och att vara kvar i en död relation för länge har man inget för, tvärt om! Du förtjänar ett bättre liv, som inte ska kännas som en evig kamp med ständigt nya besvikelser och grusade förhoppningar!

    Och ja, jag tycker om att uttrycka mig rakt. Hålla på och linda in och vara fin i kanten är inte min grej.

    Så lyft blicken lite, lyssna inåt, och ta hand om dig och barnet!
  • Anonym (Tufft)

    Det är verkligen illa fick för mig att svenska män ställer upp mycket idag ibland t.o.m så att kvinnorna tycker dom blir för omanliga hoppas det löser sig

  • Anonym (Tuppis)

    Ja egentligen har du två val varav det ena ville du inte, separera. Jag tror inte du själv lyckas vända på honom från mansgris till familjefar så jag tycker ni knatar iväg till familjerådgivningen. Kanske är lättare för honom att någon utifrån berättar hur vår kultur funkar.

Svar på tråden Dött äktenskap-hjälp!