• Anonym (Anony­yyym)
    Thu 6 Aug 2020 20:11
    432 visningar
    19 svar
    19
    432

    Kan djur bli svartsjuka och förälskade?

    I känsliga rummet av olika anledningar. Men frågan gäller husdjur, närmare bestämt min labradortik. Hon är 5. Jag har haft henne i två år, sedan förra ägaren gick bort. Väldresserad och rätt aktiv. Gillar att både jogga och springa intervaller i backe med mig. Är inte jag som dresserat henne, utan förra ägaren. är inte särskilt hundvan egentligen, men hon lyder bra och det funkar bra att henne. Nu till problemet om det är ett problem:

    Hon har blivit väldigt förtjust i min pojkvän. Ett par månaders relation bara. Säger jag att han skall komma över eller att vi skall åka till honom blir hon så där vild och spattig, viftar på svansen och beter sig som en glad hund. Det är kanske inte så konstigt.

    Men hon gillar inte när han gosar med mig utan vill att han skall gosa med henne. Det är tydligt, sätter jag mig nära honom så vill hon direkt ha hans uppmärksamhet. På nätterna smyger hon upp i sängen...jag stänger ute henne när vi...ja, men annars får hon vara i sängen.

    När vi är själva lägger hon sig vid mig, ofta nere vid fötterna, men på honom så lägger hon sig i sked. Ligger han på sidan baxar hon in sig i lilla skeden. Ligger han på rygg så buffar hon på honom tills han ligger på sida så att de kan ligga i sked. Ligga i sked är ju rätt intimt. Vet inte om jag är 100% bekväm med det, men en kan ju inte bli svartsjuk på en hund. Eller?

    Om vi ligger i sked försöker hon pressa sig ner mellan oss, typ buffa bort mig och "ta över".

    Om min pojkvän ligger i soffan så försöker hon bli skedad även där. Hon vill helst ha hans uppmärksamhet hela tiden dessutom. Väldigt förtjust i honom är hon. Duschar jag tillsammans med min pojkvän så krafsar ho på dörren. Som om hon vet vad vi gör och inte gillar det?

    Kan en hund bli typ förälskad? Kan en hund typ bli svartsjuk när han är med mig och inte henne? Jag tolkar det precis som att hon blir det.

  • Svar på tråden Kan djur bli svartsjuka och förälskade?
  • Anonym (poo)
    Thu 6 Aug 2020 20:15
    #1

    Hundar blir inte förälskade i människor.

  • Anonym (poo)
    Thu 6 Aug 2020 20:16
    #2

    Det finns ju en (!) kvinna som är känd för att bli förälskad i träd men det verkar vara en väldigt ovanlig avart att bli förälskad över en artgräns. Så kanske möjligt men högst osannolikt.

  • Anonym (Anony­yyym) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 20:23
    #3
    Anonym (poo) skrev 2020-08-06 20:15:14 följande:

    Hundar blir inte förälskade i människor.


    Om hon inte är förälskad i honom, vad är hon då? Förtjust av? Tycker väldigt mycket om?
  • Anonym (Q)
    Thu 6 Aug 2020 20:41
    #4

    Hon har knutit an stark till din pojkvän. Hundar och andra djur kan göra det. De kan vara mer eller mindre fästa vid olika människor och det är inte alltid till den som äger dem eller gör det mesta av omvårdnaden.

    Min man hade en schäfer när vi träffades som knöt an väldigt starkt till mig. Jag fick tuffa till mig lite och börja ställa lite större krav på hunden för han fick för sig att han inte behövde lyssna på någon annan än mig. Även om jag tycker att man kan lyssna på vad hunden vill så får det liksom inte gå ut över att den och resten av familjen ska ha en fungerande vardag.

    Du kan göra dig viktigare i din hunds liv genom att ta hand om den i fråga om mat, lek och träning. Tänk till exempel på servicehundar med ofta ganska svaga och, från typiska hundars perspektiv, tråkiga ägare, där man kan fostra en stark anknytningen genom medveten träning och genom att begränsa hur kul och tillgivna andra familjemedlemmar får bli. 

  • Anonym (Ja)
    Thu 6 Aug 2020 20:41
    #5

    Ja! Så sluta äta djur!

  • Anonym (Anony­yyym) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 20:59
    #6
    Anonym (Q) skrev 2020-08-06 20:41:06 följande:

    Hon har knutit an stark till din pojkvän. Hundar och andra djur kan göra det. De kan vara mer eller mindre fästa vid olika människor och det är inte alltid till den som äger dem eller gör det mesta av omvårdnaden.

    Min man hade en schäfer när vi träffades som knöt an väldigt starkt till mig. Jag fick tuffa till mig lite och börja ställa lite större krav på hunden för han fick för sig att han inte behövde lyssna på någon annan än mig. Även om jag tycker att man kan lyssna på vad hunden vill så får det liksom inte gå ut över att den och resten av familjen ska ha en fungerande vardag.

    Du kan göra dig viktigare i din hunds liv genom att ta hand om den i fråga om mat, lek och träning. Tänk till exempel på servicehundar med ofta ganska svaga och, från typiska hundars perspektiv, tråkiga ägare, där man kan fostra en stark anknytningen genom medveten träning och genom att begränsa hur kul och tillgivna andra familjemedlemmar får bli. 


    Jag har också knutit an starkt till honom. Det är inte så att hon inte lyssnar på mig, men hon verkar hellre lyssna på honom.

    Jag joggar med henne, springer intervaller i backe och på platt, sprintintervaller. Det där tycker hon är roligt, det syns, men han verkar locka mest.

    Det gör inte så mycket att hon gör så, om det blir vi, jag och min pojkvän men det är ju rätt nytt. Det känns som det kommer bli vi, men jag vet ju inte. Om det skulle bli så att det inte blir vi, glömmer hon honom då eller blir hunden deprimerad precis som jag skulle bli?
  • Anonym (Anony­yyym) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 21:00
    #7
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-06 20:41:55 följande:

    Ja! Så sluta äta djur!


    Jag äter inte hund. Men alla andra djur går bra.
  • Anonym (Ja)
    Thu 6 Aug 2020 21:02
    #8
    Anonym (Anonyyyym) skrev 2020-08-06 21:00:21 följande:

    Jag äter inte hund. Men alla andra djur går bra.


    Vad är skillnaden?

    I Sverige äter vi griskultingar, i Kina äter dom hundvalpar.

    Djur som djur.
  • Anonym (Q)
    Thu 6 Aug 2020 21:07
    #9
    Anonym (Anonyyyym) skrev 2020-08-06 20:59:42 följande:
    Jag har också knutit an starkt till honom. Det är inte så att hon inte lyssnar på mig, men hon verkar hellre lyssna på honom.

    Jag joggar med henne, springer intervaller i backe och på platt, sprintintervaller. Det där tycker hon är roligt, det syns, men han verkar locka mest.

    Det gör inte så mycket att hon gör så, om det blir vi, jag och min pojkvän men det är ju rätt nytt. Det känns som det kommer bli vi, men jag vet ju inte. Om det skulle bli så att det inte blir vi, glömmer hon honom då eller blir hunden deprimerad precis som jag skulle bli?
    Jag skulle inte oroa mig för det. Hundar lever mycket mer i nuet och om du tar hand om henne så väl som det låter i din beskrivning så har varken du eller hon något att oroa sig för.

    Jag har också sett ibland att om en person är lite mer "business" och tränar och tar hand om skötseln så kan den andre personen bli lite lektant eller lekfarbror - den som står för skoj och kravlös lek och gos. En annorlunda relation helt enkelt.

    Så länge du gillar den relation du och hunden har och hundens alla behov möts så kommer allt med stor sannolikhet att gå hur bra som helst.
  • Anonym (Anony­yyym) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 21:11
    #10
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-06 21:02:40 följande:
    Vad är skillnaden?

    I Sverige äter vi griskultingar, i Kina äter dom hundvalpar.

    Djur som djur.
    Skillnaden är att jag inte skulle vilja äta hund, det hade gett mig dåligt samvete. Så det är inte djur som djur, åtminstone inte för mig. Jag hade kunnat äta upp alla griskultingar jag ser. Visst de kan vara söta, men jag känner inte så för dem. De är mat. En hund är inte mat. punkt.
  • Anonym (Ja)
    Thu 6 Aug 2020 21:15
    #11
    Anonym (Anonyyyym) skrev 2020-08-06 21:11:55 följande:

    Skillnaden är att jag inte skulle vilja äta hund, det hade gett mig dåligt samvete. Så det är inte djur som djur, åtminstone inte för mig. Jag hade kunnat äta upp alla griskultingar jag ser. Visst de kan vara söta, men jag känner inte så för dem. De är mat. En hund är inte mat. punkt.


    Djuren finns inte till för människans skull, de finns till för sin egen skull.
  • Anonym (Ja)
    Thu 6 Aug 2020 21:15
    #12
  • Anonym (poo)
    Thu 6 Aug 2020 21:21
    #13

    Knuffa ner hunden från sängen och låt den sova i en hundkorg. Hundar ska älskas men veta sin plats och absolut inte smutsa ner en säng.

  • Anonym (Anony­yyym) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 22:00
    #14
    Anonym (Ja) skrev 2020-08-06 21:15:32 följande:
    Djuren finns inte till för människans skull, de finns till för sin egen skull.
    Veganpropaganda får du ta i en annan tråd tack. Jag äter kött varje dag, flera ggr om dagen och väldigt nöjd med det.
  • Anonym (Ja)
    Thu 6 Aug 2020 22:08
    #15
    Anonym (Anonyyyym) skrev 2020-08-06 22:00:43 följande:

    Veganpropaganda får du ta i en annan tråd tack. Jag äter kött varje dag, flera ggr om dagen och väldigt nöjd med det.


    Karma...
  • Anonym (Ägand­e)
    Thu 6 Aug 2020 22:09
    #16

    Vet att en del hundraser är mer anpassade för dem som lever ensamma. Det kan även hända att om en person levt ensam länge med en hund och sedan skaffar en partner så kan hunden bli aggresiv mot den nya. Det handlar nog mer om ägande och vilken plats man har i flocken.

    Har för mig att en del fågelarter kan ty sig till andra människor än sina ägare. Har för mig att de kan bli depprimerade om inte deras favorit person kommer och hälsar på.

  • Anonym (Vof)
    Thu 6 Aug 2020 22:19
    #17

    Nä vad sött!

    Hon och du är en enhet. Så hon gör som du. Hon ser vad du gör och gör samma sak. Det är så hon tror att man ska göra.

  • Anonym (Anony­yyym) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 22:30
    #18
    Anonym (Vof) skrev 2020-08-06 22:19:08 följande:

    Nä vad sött!

    Hon och du är en enhet. Så hon gör som du. Hon ser vad du gör och gör samma sak. Det är så hon tror att man ska göra.


    :) Hoppas det är så. Jag älskar ju honom, så då kanske det inte är så konstigt att hon känner likadant. Nu har jag inte sagt det ännu att jag älskar honom, men han har sagt det till mig, och till min hund:D han har sagt det fler gånger till henne än till mig, kanske för att hon inte blir obekväm och säger "Tack men jag vet inte om jag är riktigt där ännu men jag tycker om dig väldigt mycket" som svar? :D :D

    Hundar är nog mindre veliga/fega än oss...eller mig åtminstone...
  • Anonym (.)
    Fri 7 Aug 2020 10:05
    #19
    Anonym (Anonyyyym) skrev 2020-08-06 22:30:05 följande:

    :) Hoppas det är så. Jag älskar ju honom, så då kanske det inte är så konstigt att hon känner likadant. Nu har jag inte sagt det ännu att jag älskar honom, men han har sagt det till mig, och till min hund:D han har sagt det fler gånger till henne än till mig, kanske för att hon inte blir obekväm och säger "Tack men jag vet inte om jag är riktigt där ännu men jag tycker om dig väldigt mycket" som svar? :D :D

    Hundar är nog mindre veliga/fega än oss...eller mig åtminstone...


    Sluta lek svår. Inget är mer avtändande än någon som leker svår. Visst om man känner sig osäker, men du skriver ju att du älskar han, så säg det istället för att hålla på.

    OnT om än inte exakt lika dant; min hund är väldigt avundsjuk av sig. Ger jag en annan hund uppmärksamhet så blir hon galen. Men hon ligger inte sked med mig. Antingen vid fötterna eller hennes skavfötters. Men så fort vi sover med andra, då ligger hon sked med dom.

    Har gjort allt för henne. Trönat henne.ifrån att vara rädd och jätteaggressiv till att vara 95% helt perfekt. Alltid rutined godisboll efter maten. Kyckling pinne på kvällen och dentastix. Brukade åka inlines, spela fotboll och springa med henne, innan en fd kompis skadade henne i dragkamp. Skriver detta då en.skrev att man skulle försöka bli "roligare" och träna in.. jag är den hon kommer flygandes till när hon blir rädd eller mår tillfälligt dåligt. Ex dög jag inte alls i princip när vi var 4 människor vid ett stall. Men så sprang hon i högt gräs med en av dom och fick svårt att andas.. då kom hon direkt till mig. Om det smäller högt i närheten kommer hon till mig osv.

    Spelar ingen roll hur mycket man gör ibland utan som en annan skrev, det är lekkompisar. Men så länge hon söker sig till mig för trygghet så vet jag att jag trots allt är den viktigaste för henne i hennes liv. O man kan ju inte bli svartsjuk på en hund som en annan skrev.

    Däremot kan man be människor att backa lite i sitt överdrivna beteende med bäbisspråk och 120% lek med hunden utan att klara sätta gränser. Menar det är inte alltid dom finns kvar i ens liv o man vill ju inte att hunden ska gå ner i någon depression genom att enbart knyta an till en viss person utöver en själv som.sen försvinner igen. O man blir ju även den tråkiga som säger till när det gär för vilt till medans den andra människan inte säger till eller ens skulle klara få henne att lyssna på den direkt mer än "kom" för lek. Uppfattar hunden att det inte kommer bli lek så bryr den sig å andra sidan inte alls om vad personen säger.

    Min går runt och pussar på alla man är med men visar trogenhet och ger en också en puss på handen. Går som i en cirkel och utelämnar inte någon. Skitgulligt faktiskt.

    Men man får se det lite som att andra människor är som en leksak/lekkamrat för hunden. Menar min gillar sova med godisbollen också.

    Sen vet jag inte riktigt men tror lite att när en hund slickar någons fötter så är det av hängivenhet. Medans ligga huvud mot huvud är mer jämnställt. Så även om man finner det tråkigt att inte kunna ligga o gosa i sked så kan det vara ett sätt att visa respekt ifrån hundens sida i vilket fall som helst. Likt, dessa fötter är min ledares.

    Sen visst kan hon pussa någon annans fötter om dom är i hennes ansiktshöjd eller hon känner att den behöver lite kärlek. Men det har mer med tillfället att göra. Fast där kanske jag har bett någon människa att avbryta det, så hunden inte mjuknar in i situationen med dom fötterna och sen blir smått förvirrad om det blir för mycket under en längre period. Tillfälligt visst, typ över en dag eller 2 får hon följa den andra om det är så men inte för mycket fotslickande helt enkelt.

    Men visst kan hundar bli svartsjuka /avundsjuka.
Svar på tråden Kan djur bli svartsjuka och förälskade?