• Anonym (Ts)

    Hjälp med tonåring

    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera min tonåring. Hon är 13,5år nu. Sen hon blev tonåring så har det bara vänt. Numera kallar hon en (och andra i familjen) för massa dumma saker, hon ska vara ute halva natten och kommer inte hem när man säger hon ska hem, hon hotar om att slåss och har även slagit mig en gång. Så fort man säger något, vad som helst så kan hela helvetet bryta loss. Alltså det kan vara så att hon t.ex. "jag va med Emma idag" och jag svarar "jaha, hittade ni på något kul". Då helt plötsligt så kan hon bli jätte sur och säga håll käften och du är helt trög i huvudet o.s.v. Man är ofta diverse könsord.

    Och om man ber henne t.ex. sätta in sin tallrik i diskmaskinen så blir hon också jätte arg. Varje gång man sätter gränser så hotar hon om att rymma eller ta livet av sig. Jag har sagt till henne att om det är något hon mår dåligt över så kan vi ta kontakt med någon om hon inte vill prata hemma. Men det vill hon inte.

    Tonåringar är tonåringar men är det meningen att det ska vara såhär?

  • Svar på tråden Hjälp med tonåring
  • Anonym (L)

    Låter inte normalt. Att ta till våld är inte heller normalt.

    Hon har förmodligen någon diagnos eller någon form av störning.

  • Anonym (Åh nej)

    Meningen är inte att det ska vara så.

    Tonårstjejer har hormoner som hoppar upp och ner och svänger.

    Är du ensam med henne?

    Kan pappan hjälpa till? Har ni tidigare varit jättetighta? Har hon visat tidigare sådana tendenser? Hur är hennes kompisar? Är hennes kompisar ordentliga och snälla med bra värderingar?

    Har du kontakt med kompisarnas föräldrar, så att ni kan agera tillsammans med dem om det skulle behövas?

    Finns det fall om psykiskt ohälsa i hennes släkt?

    Vad finns det för risker att hon börjar testa/använda droger? Tror du hon har rökt på?

    Hur går det i skolan? Trivs hon?

    Vad har hon för fritidssysselsättningar? Är hon intresserad av någon idrott?

    Och sedan: var vänder man i din kommun för att få hjälp? BUP, soc. Samt har du några släktingar soM kan hjälpa dig och din dotter?

    Ja, det Var många frågor här.

  • Anonym (f)

    Nej, det ska inte vara så. 

    Jag har haft två tonåringar varav en fortfarande är det, just han har varit lite mer svängig i humöret, men har aldrig hotat med våld eller självmord. Han har kunnat bli irriterad om jag frågar hur det är eller vad han gjort när han varit ute med vänner. Han tycker att jag lägger mig i och svarar typ "Vi har KNARKAT och rånat folk". Ganska dramatiska reaktioner med andra ord. Han ångrar sig dock alltid efteråt när han lugnat ner sig.

    Just hot om självmord måste man alltid ta på allvar och försöka få en bedömning någonstans. Min äldsta hade en klasskompis som faktiskt begick självmord i din dotters ålder.

    Det  kan ju finnas omständigheter i hennes liv med vänner eller pojkvän som du inte känner till, som gör att det är så jobbigt för henne.

  • Anonym (f)

    Ska tillägga att vi aldrig skulle tillåta honom att vara ute på natten, han ska vara hemma senast midnatt även nu, när han är 17 år. Alternativt att han sover hos en kompis, som är hemma då. Jag har rätt bra kontakt med hans vänners föräldrar.

Svar på tråden Hjälp med tonåring