• Anonym (Emmi)

    Vad ser era åttaåringar på för filmer/tv-program?

    Som rubriken lyder. Har en bonus dotter på 8 år som gillar My Litle Pony, Alfons Åberg, Nicke Nyfiken, Spöket Laban, Barbapapa mm. Är det vad de flesta gillar i den åldern eller är det (som jag misstänker) generellt en aning barnsligt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-07 08:36
    Glömde nämna Greta Gris och Babblarna.

    Ser också Madicken, Pippi, Emil och Saltkråkan. Just Astrid Lindgren passar alla åldrar, jag tycker de kan vara kul att se ibland.

  • Svar på tråden Vad ser era åttaåringar på för filmer/tv-program?
  • Anonym (DickSucker)
    Anonym (Emmi) skrev 2020-08-07 01:44:29 följande:

    Som rubriken lyder. Har en bonus dotter på 8 år som gillar My Litle Pony, Alfons Åberg, Nicke Nyfiken, Spöket Laban, Barbapapa mm. Är det vad de flesta gillar i den åldern eller är det (som jag misstänker) generellt en aning barnsligt?


    Yea, hell nah! My little stupid pony is just that, stupid. Doesnt teach the little fuckers anything. I let my bonus assholes watch good shit like natural Born Killers. I want them to take heed, ya kno? 
  • RenLuft
    Anonym (Emmi) skrev 2020-08-07 01:44:29 följande:

    Som rubriken lyder. Har en bonus dotter på 8 år som gillar My Litle Pony, Alfons Åberg, Nicke Nyfiken, Spöket Laban, Barbapapa mm. Är det vad de flesta gillar i den åldern eller är det (som jag misstänker) generellt en aning barnsligt?


    Jag vet inte så mycket om dem andra TV-Serierna förutom Alfons Åberg och Nicke Nyfiken. Jag älskade dem som barn. Spöket Laban älskade jag mest när det kom till böckerna. Jag tror att jag aldrig fick höra talas om att det fanns en TV-Serie. Jag minns även som barn att om jag läste en bok som t.ex Alfon Åberg och jag fick slutligen se en TV-Serie/avsnitt om detsamma avsnitt som ifrån boken, så tyckte jag det var extra spännande.

    Jag var nog vid den ålderns som du nämner, åtta år. Barn är nog mer lättroade än vad man tror. Jag blir ibland förvånad varje gång hur enkelt det är att roa dessa härliga barn!

    Så om din barn tycker om dessa, låt henne kolla på det. Det är inget fel. Finns inte heller något barnsligt och ingen ålderns gräns.

    En åsikt är dock att jag tycker många barnserier har blivit EXTREMT barnsliga.

    Jag minns Digimon som hade en liten av en vuxet/tonårs attityd. Men i säsong 2 så vart det mer barnsligare. Förmodligen föräldrar som klagade eller att skaparna kanske kom på sig själva att det ''MÅSTE'' bli mer ''barnvänligare''.

    Så idag tycker jag att barnen har missat mycket ifrån oss 90-talister Flört

    Men äh! Sak samma! Jag kollade en gång på Tom & Jerry tillsammans med två kottar. Den ena skrattade när jag skrattade. Så ibland älskar nog barnen när de är med den trygga vuxna personen. De är lättroade som sagt. Ena barnen lutade sin huvud mot min axel.

    Jag är en man. Så det kanske är skillnad. Men å andra sidan tror jag inte det spelar någon roll, barn älskar nog allt och finner en trygghet med den vuxna personen. Jag tror dessutom att barn ibland kan känna av när vuxna bekymrar sig frö att barnet kollar på något som är ''för barnsligt'' och då kan barnet skämmas i onödan. Utan roa dig med att barnet älskar något och finn det sött. Då förstår barnet att det är inget fel och skam behöver inte dykas upp. Barn är väldigt känsliga.

    Ha det bra!
  • Anonym (Emmi)

    Tack för svar. Jag har aldrig yppat något, klart hon får se vad hon vill. Är bara nyfiken vad andra jämnåriga ser.

  • Anonym (Filmtokig)

    Vi är filmintresserade i vår familj och det har inneburit att introducera barnen i filmklassiker mm.

    När barnen var åtta så var det tex sagan om ringen, Harry Potter som var aktuella. Astrid Lindgren mfl var tidigare än så.

    Man fick då läsa texten för dem vilket är lite jobbigt.

    Nu vid tio års ålder är det tex Titanic, Forrest gump som tillhör barnets favoriter. Han är nu helt med i att förstå samt läser texten obehindrat själv.

  • Anonym (9-åring)

    Har en 9-årig pojke.

    Filmer han sett på senaste tiden och tyckt om

    -Angry birds 2

    -Framåt

    -Wonder

    Serier

    -Nicky, Ricky, Dicky och Dawn

    -Kapten kalsong (även filmen)

    -Pokémon

    Tittar dock mest på Youtube och olika gamers som spelar ex Fortnite och Minecraft eller Mr Beast som förstör saker/ger bort pengar

Svar på tråden Vad ser era åttaåringar på för filmer/tv-program?