• Anonym (Mamma­n)
    Fri 7 Aug 2020 10:10
    764 visningar
    18 svar
    18
    764

    Slarvig pappa, omsorgssvikt

    Min dotters pappa är så slarvig och har ingen koll. Han separerade i våras och jag har nu förstått att det var de sambon som stod för markservicen och omvårdnad av dottern. Hon är där ca varannan helg samt ibland även någon enstaka vardag.

    Han hämtar på fritids men ser inte till att med med sig väska eller ytterkläder. "Men jag trodde hon själv hade koll"

    Håret blir inte kammat på hela helgen, det blir tovigt och trassligt och vi får alltid göra inpackning när hon kommer hem. Tänderna hoppas jag sköts, men vet inte säkert. Påminner dottern såklart, men hon gör det aldrig på eget initiativ hemma och självklart ska ju även en vuxen hjälpa till.

    Hon fick med cykel och hjälm en helg. När jag kom och hämtade råkade jag komma lite för tidigt och de hade tagit cykeltur till mataffären. Jag stod och väntade när de kom tillbaka och då hade hon enbart samma skitiga tröja som i fredags och inga byxor, kjol eller shorts. Hon hade alltså varit in till områdescentrun i bara trosor och tröja. Nej det hade han ingen koll på.

    Alltså, i våras kunde han lämna henne direkt på skolan då exsambon täckte upp. Nu i höst vill jag inte att han lämnar henne. Det är ju ändå jag som har vårdnaden, han är bara umgänge förälder. Jag inte att dottern ska behöva skämmas.

    Hur få ordning på honom? Vi har aldrig bott ihop kan jag tillägga.

  • Svar på tråden Slarvig pappa, omsorgssvikt
  • terfje
    Fri 7 Aug 2020 10:33
    #1

    Du bör ta kontakt med soc. 

  • Anonym (ppp)
    Fri 7 Aug 2020 10:34
    #2
    +1
    Anonym (Mamman) skrev 2020-08-07 10:10:21 följande:

    Min dotters pappa är så slarvig och har ingen koll. Han separerade i våras och jag har nu förstått att det var de sambon som stod för markservicen och omvårdnad av dottern. Hon är där ca varannan helg samt ibland även någon enstaka vardag.

    Han hämtar på fritids men ser inte till att med med sig väska eller ytterkläder. "Men jag trodde hon själv hade koll"

    Håret blir inte kammat på hela helgen, det blir tovigt och trassligt och vi får alltid göra inpackning när hon kommer hem. Tänderna hoppas jag sköts, men vet inte säkert. Påminner dottern såklart, men hon gör det aldrig på eget initiativ hemma och självklart ska ju även en vuxen hjälpa till.

    Hon fick med cykel och hjälm en helg. När jag kom och hämtade råkade jag komma lite för tidigt och de hade tagit cykeltur till mataffären. Jag stod och väntade när de kom tillbaka och då hade hon enbart samma skitiga tröja som i fredags och inga byxor, kjol eller shorts. Hon hade alltså varit in till områdescentrun i bara trosor och tröja. Nej det hade han ingen koll på.

    Alltså, i våras kunde han lämna henne direkt på skolan då exsambon täckte upp. Nu i höst vill jag inte att han lämnar henne. Det är ju ändå jag som har vårdnaden, han är bara umgänge förälder. Jag inte att dottern ska behöva skämmas.

    Hur få ordning på honom? Vi har aldrig bott ihop kan jag tillägga.


    Du kan givetvis inte "få ordning på honom". Varför skriver du så? 

    Du kan prata med honom, tala om att du nu förstår att det är så här och att det var hans sambo som tog hand mer om barnet än vad han gör och att det inte är ok. Vill han ha barnet boende hos sig så måste han sköta (gör en lista), och ge honom tex ett par veckor på sig att visa att han kan. Om det inte blir bättre så kan barnet kanske inte sova över där utan enbart ha dagsumgänge, det kanske han klarar av. Då har du talat om premisserna tydligt innan, så han vet hur du ser på saken och vad konsekvenserna blir om det inte fungerar.
    Börja så. 
    Blir han upprörd och vägrar samarbeta kring detta så bestämmer du, du har ju enskild vårdnad. 
    Ni kan också ta en runda i familjerätten, om du tror att han skulle lyssna mer på dem.
  • Fri 7 Aug 2020 10:49
    #3
    Hur gammal är dottern?

    Har du tagit upp saken med pappan, och hur reagerade han i så fall?

    Jag skulle spalta upp för honom de saker du förväntar dig att han sköter när dottern är hos honom. Prioritera det viktigaste, dvs mat, hygien och anständig klädsel. Trassligt hår och slarv med jackor och väskor är ju trist, men inte lika illa som att låta barnet gå omkring i underkläderna eller i smutsiga kläder. Fokusera på dig och dottern, inte på hans beteende. Exempel: "tacksam om du ser till att X får med sig väskan hem, det blir så jobbigt för mig om jag måste åka extra och hämta den sedan" i stället för "du måste sluta vara så slarvig med X:s grejer, har du ingen koll alls?". Glöm att "få ordning på honom"; fokusera på vad som krävs för att det ska kännas ok för din dotter och dig.

    Försök att nämna så lite som möjligt om pappans slarv inför dottern, du vill inte sätta henne i en situation där hon känner att hon måste skydda/försvara sin pappa gentemot dig.

    Förlåt om mycket av detta säkert är självklarheter!
  • Anonym (Föräl­der)
    Fri 7 Aug 2020 10:53
    #4

    Har ni ett fastställt umgänge?

    Annars är det bara att ändra det, då det du skriver här inte är okej någonstans.
    Är han dum eller bara jäkligt ignorant?
    Låta henne cykla i tröja och trosor till stan.
    Jag gissar att dottern är relativt liten.

  • Fri 7 Aug 2020 10:59
    #5

    Låter lite slarvigt ja. 

    Men å andra sidan - varannan helg kan nog de flesta skippa att borsta håret eller ha en smutsig tröja. Är dottern inte hos honom oftare än så blir det max ett par dagar i månaden som hon kan lämnas med tovigt hår eller missa att få hem väskan. Som lärare kan jag hälsa att de flesta barn på lågstadiet då och då (hur sammanboende och välfungerande föräldrarna än är) glömmer kläder, har fläckar på kläder och så vidare. Ingenting någon ser snett på, jag lovar!

    Säger inte att det inte är oviktigt och att du inte ska bry dig, absolut inte. Men försök skilja på allmän tankspriddhet och på oförmåga, på rena misstag och på att medvetet strunta i. 

    Gäller det bara några dagar i månaden tror jag inte någon omkring er reagerar, de flesta har fullt upp med egna okammade ungar Kanske du kan hjälpa dottern med att träna in rutinen att själv borsta håret på morgonen, packa kammen när hon ska till pappa, ha en extra tröja på hyllan i skolan och så.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 11:25
    #6
    Kokoskorven skrev 2020-08-07 10:49:26 följande:
    Hur gammal är dottern?

    Har du tagit upp saken med pappan, och hur reagerade han i så fall?

    Jag skulle spalta upp för honom de saker du förväntar dig att han sköter när dottern är hos honom. Prioritera det viktigaste, dvs mat, hygien och anständig klädsel. Trassligt hår och slarv med jackor och väskor är ju trist, men inte lika illa som att låta barnet gå omkring i underkläderna eller i smutsiga kläder. Fokusera på dig och dottern, inte på hans beteende. Exempel: "tacksam om du ser till att X får med sig väskan hem, det blir så jobbigt för mig om jag måste åka extra och hämta den sedan" i stället för "du måste sluta vara så slarvig med X:s grejer, har du ingen koll alls?". Glöm att "få ordning på honom"; fokusera på vad som krävs för att det ska kännas ok för din dotter och dig.

    Försök att nämna så lite som möjligt om pappans slarv inför dottern, du vill inte sätta henne i en situation där hon känner att hon måste skydda/försvara sin pappa gentemot dig.

    Förlåt om mycket av detta säkert är självklarheter!

    Hon är 8 i december och ska börja i tvåan.


    Självklart har jag tagit upp det, men inte så dottern hört. Påminner honom med sms och frågar hur det går osv. Han försvarar sig med "Men sånt trodde jag hon hade koll på själv" när det blivit en miss. Annars "Ja, det ska vi göra, det ordnar sig, du behöver inte ha sånt kontollbehov"


    Påminner dottern på morgonen "Idag hämtar pappa på fritids och du ska sova där, kom nu ihåg att få med skolväskan och jackan."

    Jag har skickar alltid med ordentligt med extrakläder.  Köpt och lämnat det som behövs. 

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 11:35
    #7
    hammarhajen skrev 2020-08-07 10:59:09 följande:

    Låter lite slarvigt ja. 

    Men å andra sidan - varannan helg kan nog de flesta skippa att borsta håret eller ha en smutsig tröja. Är dottern inte hos honom oftare än så blir det max ett par dagar i månaden som hon kan lämnas med tovigt hår eller missa att få hem väskan. Som lärare kan jag hälsa att de flesta barn på lågstadiet då och då (hur sammanboende och välfungerande föräldrarna än är) glömmer kläder, har fläckar på kläder och så vidare. Ingenting någon ser snett på, jag lovar!

    Säger inte att det inte är oviktigt och att du inte ska bry dig, absolut inte. Men försök skilja på allmän tankspriddhet och på oförmåga, på rena misstag och på att medvetet strunta i. 

    Gäller det bara några dagar i månaden tror jag inte någon omkring er reagerar, de flesta har fullt upp med egna okammade ungar Kanske du kan hjälpa dottern med att träna in rutinen att själv borsta håret på morgonen, packa kammen när hon ska till pappa, ha en extra tröja på hyllan i skolan och så.


    Vi tränar på att kamma håret men det blir inte så bra och det är inget hon själv tar initiativ till hur mycket jag än påminner. Har lämnat kammar och hårbortar att ha hos pappa.


    Jag skickar självklart med en weekendväska med extrakläder som ska räcka med god marginal.  Jag bryr mig inte om om småsaker som att inte all smutstvätt kommer med hem igen, det går bra att ta nästa gång, hon har kläder så det räcker ändå.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 11:38
    #8
    Anonym (Förälder) skrev 2020-08-07 10:53:11 följande:

    Har ni ett fastställt umgänge?

    Annars är det bara att ändra det, då det du skriver här inte är okej någonstans.
    Är han dum eller bara jäkligt ignorant?
    Låta henne cykla i tröja och trosor till stan.
    Jag gissar att dottern är relativt liten.


    Vi har kommit överrens om att han mina jobbhelger samt vardagskvällar när jag jobbar sent.


    Hon är 8 år.

  • Anonym (J)
    Fri 7 Aug 2020 12:06
    #9

    Jobbigt.

    Ett tips om dottern ska sova där på vardagar. Gör en påse med kläder som är avsedd för skoldagen. Säga att det är en måndag. Du gör då en påse som det står måndag på pch stoppqr ner kläder som dottern ska ha på sig och lägger en extra hårborste i samma påse. På så sätt slipper du oron att dottern behöver skämmas i skolan.

    Givetvis ska detta egentligen inte behövas egentligen, men kanske kan vara en lösning för att det ska kunna fungera

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 12:16
    #10

    [quote=80571436][quote-nick]Anonym (J) skrev 2020-08-07 12:06:12 följande:[/quote-nick]

    Jobbigt.

    Ett tips om dottern ska sova där på vardagar. Gör en påse med kläder som är avsedd för skoldagen. Säga att det är en måndag. Du gör då en påse som det står måndag på pch stoppqr ner kläder som dottern ska ha på sig och lägger en extra hårborste i samma påse. På så sätt slipper du oron att dottern behöver skämmas i skolan.

    Givetvis ska detta egentligen inte behövas egentligen, men kanske kan vara en lösning för att det ska kunna fungera

    [ Extra hårborstar/kammar finns överallt, men det hjälper ju inte då de inte blir använda

  • Anonym (J)
    Fri 7 Aug 2020 12:30
    #11
    Anonym (Mamman) skrev 2020-08-07 12:16:49 följande:

    [quote=80571436][quote-nick]Anonym (J) skrev 2020-08-07 12:06:12 följande:[/quote-nick]

    Jobbigt.

    Ett tips om dottern ska sova där på vardagar. Gör en påse med kläder som är avsedd för skoldagen. Säga att det är en måndag. Du gör då en påse som det står måndag på pch stoppqr ner kläder som dottern ska ha på sig och lägger en extra hårborste i samma påse. På så sätt slipper du oron att dottern behöver skämmas i skolan.

    Givetvis ska detta egentligen inte behövas egentligen, men kanske kan vara en lösning för att det ska kunna fungera

    [ Extra hårborstar/kammar finns överallt, men det hjälper ju inte då de inte blir använda


    Det jag tänkte var att det ligger en extra i måndaspåsen, som ett litet kit. Med lite tur kanske pappan då kommer på vid påklädnad att de ska borta håret.

    Som sagt. Det ska ju inte behövas. Men kanske kan vara en idé om det avgör om dottern får skämmas i skolan eller inte. (Kanske inte fungerar men kan ju vara värt ett försök)
  • Fri 7 Aug 2020 15:09
    #12

    Klipp kortare hår.

  • Fri 7 Aug 2020 16:09
    #13

    Jag skulle inte våga lämna mitt barn med en person som låter barnet fara i väg ensam, obevakat utan hjälm och halvklädd. Att klippa håret hjälper inte när pappan uppenbarligen inte är vuxen uppgiften att ha ansvar om sitt åttaåriga barn. Ta kort o samla fakta o bevis på pappans brister.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 17:04
    #14
    Zorrorro skrev 2020-08-07 16:09:40 följande:

    Jag skulle inte våga lämna mitt barn med en person som låter barnet fara i väg ensam, obevakat utan hjälm och halvklädd. Att klippa håret hjälper inte när pappan uppenbarligen inte är vuxen uppgiften att ha ansvar om sitt åttaåriga barn. Ta kort o samla fakta o bevis på pappans brister.


    Nu måste jag faktiskt försvara honom, för rätt ska vara rätt. Han var med, hon var inte obevakad och hon hade hjälm. Tillsyn och koll på trafik har han. Men ej riktigt klädd ja där brast det rejält.

    Angående håret har hon redan en ganska kort frisyr, men mycket lockar och virvlar. Att klippa kortare är inget alternativ för någon pojkfrisyr vill hon inte ha. Dessutom skulle det i så fall behövas riktig snagg för att inte behöva skötas om.
  • Anonym (Föräl­der)
    Fri 7 Aug 2020 18:06
    #15
    Anonym (Mamman) skrev 2020-08-07 11:38:40 följande:

    Vi har kommit överrens om att han mina jobbhelger samt vardagskvällar när jag jobbar sent.


    Hon är 8 år.


    Fast om det inte fungerar på det bli ändrat.

    Då ska han komma ihåg allt i princip.
  • Thu 13 Aug 2020 14:57
    #16

    Känner du hans tidigare sambo? Verkar det troligt att det är hon som har skött det mesta kring dottern tidigare? Eller kan det vara så att pappans förmåga att ta hand om sin dotter har försämrats sedan separationen?

    Jag tänker att pappan kanske har drabbats av depression efter separationen? Om dessa problem inte har varit synliga tidigare drar jag slutsatsen att pappans relation med sitt ex varit mångårig, och det kanske har drabbat honom hårt att den tagit slut.

    Har din dotter nämnt andra förändringar hos pappan, tex i humör eller beteende? Jobbar han? Sköter han sin egen hygien?

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 13 Aug 2020 15:17
    #17

    Ge honom en checklista på saker som ska göras dagligen och saker som ska med till skolan etc, det kan till och med spaltas upp tidsmässigt som "morgon", "kväll" osv. Jag vet att det låter som världens curling av mannen men vad ska man göra om han inte klarar av dottern själv? Alternativet känns som att han bara slår ifrån sig när du påminner eller att hon får gå i trosor till skolan, ungefär.

  • Anonym (A)
    Thu 13 Aug 2020 16:26
    #18
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-13 15:17:08 följande:
    Ge honom en checklista på saker som ska göras dagligen och saker som ska med till skolan etc, det kan till och med spaltas upp tidsmässigt som "morgon", "kväll" osv. Jag vet att det låter som världens curling av mannen men vad ska man göra om han inte klarar av dottern själv? Alternativet känns som att han bara slår ifrån sig när du påminner eller att hon får gå i trosor till skolan, ungefär.
    Håller med
Svar på tråden Slarvig pappa, omsorgssvikt