• Anonym (Pigan Lina)

    Köpa lägenhet - har skulder

    Min situation ser ut så här. Nyligen separerad med två minderåriga barn på heltid. Hyr en villa privat. Tjänar 40k i månaden före skatt. Har ett privatlån på 60k. Har 41k sparade. Av olika anledningar lyckades mitt ex och jag aldrig spara ihop något till eventuellt köp i framtiden. Mitt ex dåliga ekonomisinne var en del av separationen.

    Att bo ensam i den villan som jag hyr nu kostar rätt mycket. Totalt går hälften av min lön till hyra och drift. Kommer bli ännu mer i vinter då värmekostnaderna går upp. Det går runt men det är svårt att spara undan till något vettigt och marginalerna är små För oväntade utgifter.

    Där jag bor finns knappt hyreslägenheter men det säljs lägenheter hyfsat billigt (under en miljon, litet samhälle). Om jag skulle köpa en sådan lägenhet skulle det bli mycket billigare boendekostnader för mig Och min ekonomi skulle bli betydligt bättre. Problemet är att jag har ingen handpenning att skjuta till så jag känner mig rätt låst. Kanske skulle jag kunna låna till handpenningen av släktingar men det är lite osäkert. Sedan tänker jag mig att det kanske skulle vara svårt att få lägenheten såld om jag vill flytta nån dag.

    Just nu känns situationen lite knepig. Jag kan inte skaffa ett billigare boende för jag har inte råd att spara ihop det. Nåt tips på hur man kan göra? Eller ska man bara bita i det sura äpplet och bo kvar?

  • Svar på tråden Köpa lägenhet - har skulder
  • Anonym (Betala)

    Betala av ditt privatlån så fort som möjligt. Kapa onödiga kostnader som Netflix, viaplay osv. Handla billig mat så får du ner matkostnaden lite. Sen när ditt privatlån är betalt så börjar du spara ihop för kontantinsats. En lägenhet på en miljon kräver handpenning på typ 150.000 kr. Spara ihop 50.000 och ta ett privatlån på 100.000 i samband med bostadslånet. Kika på blocket om nån hyr ut något billigare som du kan flytta till tillfälligt. Kanske behöver flytta lite längre bort? Värt det för att kunna köpa din bostad inom en snar framtid

  • Anonym (Pigan Lina)
    Anonym (Betala) skrev 2020-08-07 15:07:39 följande:

    Betala av ditt privatlån så fort som möjligt. Kapa onödiga kostnader som Netflix, viaplay osv. Handla billig mat så får du ner matkostnaden lite. Sen när ditt privatlån är betalt så börjar du spara ihop för kontantinsats. En lägenhet på en miljon kräver handpenning på typ 150.000 kr. Spara ihop 50.000 och ta ett privatlån på 100.000 i samband med bostadslånet. Kika på blocket om nån hyr ut något billigare som du kan flytta till tillfälligt. Kanske behöver flytta lite längre bort? Värt det för att kunna köpa din bostad inom en snar framtid


    Problemet är att jag knappt kan spara ihop något som jag bor nu. Kan/vill inte flytta p.g.a. a barnen och hyresrätter finns det inte gott om. Vet att man inte ska låna till kontantinsats men de sjuka är att även om jag skulle låna 150k med hög ränta skulle min totala boendekostnad minska radikalt. Känner att jag sitter i en jobbig sits. Har liksom inte råd att skaffa ett billigare boende. Känns helt bakvänt.
  • Anonym (Pigan Lina)
    Anonym (Sbab) skrev 2020-08-07 16:36:32 följande:

    Hej! Upplever att SBAB har bäst villkor, där du kan låna en del av insatsen och en jättebra kalkylator som stämmer fint när man sen ringer in och pratar med dem. Lek lite med den så får du se precis vad du kan låna via dem iaf.

    www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html


    Det där kändes misstänkt bra. Enligt den sidan skulle jag kunna få låna upp till 1,8 milj med min nuvarande ekonomi. Utan att jag betalar av min skuld. Och räntorna var överkomliga. Känns nästan för bra för att vara sant.
  • toenail
    Anonym (Pigan Lina) skrev 2020-08-08 12:29:03 följande:

    Det där kändes misstänkt bra. Enligt den sidan skulle jag kunna få låna upp till 1,8 milj med min nuvarande ekonomi. Utan att jag betalar av min skuld. Och räntorna var överkomliga. Känns nästan för bra för att vara sant.


    SBAB är väldigt generösa! Om dina utgifter skulle minska trots nuvarande privatlån på 60k och ytterligare ett på 150.000 så kör på det!
Svar på tråden Köpa lägenhet - har skulder