• Anonym (Tja)
    Fri 7 Aug 2020 13:37
    2079 visningar
    30 svar
    30
    2079

    Skaffa hund när man pluggar..?

    Ska börja plugga på universitet nu i höst. Är en 20 årig tjej. Min utbildning räknas definitivt inte som en av de tuffare utbildningarna, men det lär ju ändå vara en hel del plugg. Jag har länge velat ha en hund men har inte kunnat skaffa en tidigare pga min boendesituation. Nu när jag ska flytta till en studentlägenhet och när jag ska studera i tre år så funderar jag på om det kanske är dags att skaffa en liten valp.

    Om inte nu så när? Efter universitetet så måste jag ju jobba och om jag då får ett heltidsjobb så blir det ju väldigt svårt att ta en valp, såvida jag inte har en sambo. Man vill ju inte sätta hunden på hunddagis det första man gör.

    Jag vill ha en rottweilerhane och innan någon kommer och försöker läxa upp mig så vill jag bara säga att jag VET att det är en krävande hund. Jag vet att det är en hund som behöver massvis med mental aktivering och även en del fysisk träning också. Har läst på otroligt mycket om rasen och har pratat med folk som har en sådan hund/har ägt en sådan hund. Jag är alltså förberedd och jag förstår att det kommer att innebära hårt jobb, men jag vill verkligen ha en hund och det är just den rasen jag vill ha också. Vill inte direkt skaffa en annan ras för att behöva vänta i många år tills jag kan skaffa den ras jag egentligen vill ha.

    Är även rätt hundvan. Har träffat många hundar och varit hundvakt många gånger.

    Nu till min fråga. Vad tror ni är bäst, att skaffa hund när man jobbar eller när man pluggar på universitet? Jag tänker att det borde vara bäst att jag skaffar hunden när jag pluggar, eftersom att det blir att man pluggar mycket hemifrån när man går på universitetet. Då har jag samtidigt tid för hunden också. Lär ju inte skaffa hunden direkt när jag börjar plugga utan jag ska först komma in i hela grejen och vänja mig vid universitetet.

    Har en pojkvän men han bor i en annan stad och jobbar så vet inte hur ofta han hade kunnat vara hundvakt. Vi lär flytta ihop senare, men inte just nu. Annars har jag min mamma här men hon kan man inte räkna med när det gäller att vara hundvakt. Har min bästa vän också men hon bor med hela stora familjen så det går nog knappast.

    Har sparpengar så kommer att ta av dem om det blir att jag skaffar en hund nu. Annars så borde jag ha råd med hunden i övrigt. Kommer att söka fullt studielån och bidrag från CSN, så jag borde ha råd med övriga kostnader såsom foder, försäkring, vaccinering, tillbehör och allt sådant som tillkommer. Det mesta är väl inte heller månadskostnader.

    Ni som har en rottweiler, vad betalar ni i hundförsäkring?

  • Svar på tråden Skaffa hund när man pluggar..?
  • sextio­talist
    Fri 7 Aug 2020 13:49
    #1

    En så stor hund i en liten studentlya. Nej.

    Dessutom är det inte alla studentboende som tillåter husdjur.

  • Anonym (Q)
    Fri 7 Aug 2020 13:50
    #2

    Jag skulle tycka att det kändes lite osäkert rent ekonomiskt. Visst har du kanske mer tid, men å andra sidan så kan det vara svårt att få fram pengar till hundvakt när du är på föreläsningar eller bara behöver gå och handla. Veterinärvård kan också skjuta i höjden trots försäkring. Med en så pass stor hund är det, kanske inte nödvändigt, men dock mycket lättare med bil och en sådan kostar ju också en slant. Annars kan nödvändiga transporter bli väldigt dyra och komplicerade. Det där första halvåret med valp kan vara rätt kämpigt om man är själv eftersom man blir så bunden.
     

  • sextio­talist
    Fri 7 Aug 2020 13:53
    #3

    Och även om du har varit hundvakt och läst på så är det ändå ingen ras som jag rekommenderar som förstahund.

    Vi har själva haft en ranghög tuff Golden

    Vi hade inte fixat det om vi inte haft hund innan.

    Jag vet att rottweiler kan vara fantastiska hundar.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 7 Aug 2020 13:57
    #4

    Jag håller med Q om ekonomin. När jag pluggade var det en tjej som hade hund, hon hade inte ens råd med en öl till sig själv när hon fyllde år.

    Sedan på vissa utbildningar går man för och eftermiddag med en timmes lunch (alltså som ett heltidsjobb), så kolla vad du har för schema, det är viktigt att gå på föreläsningar och liknande.

  • Bluesk­illen
    Fri 7 Aug 2020 14:00
    #5

    Nej!

    En hund blir äldre än tre år så vad ska du göra med den då du har pluggat färdigt och börjar jobba?

    Sedan, även om din kurs inte är tuff så är det tufft att plugga på universitet. Det är inte som gymnasiet. Många hoppar av det första året. Om du gör det vad ska du då göra med hunden?

  • Anonym (A)
    Fri 7 Aug 2020 14:04
    #6

    Nej till rottweiler i lägenhet överhuvudtaget.

    Skaffa en liten hund som klarar av passiva och tråkiga dagar om du har dåligt med tid av olika skäl.

    En ras som är enklare att hantera.

  • Anonym (A)
    Fri 7 Aug 2020 14:05
    #7
    +1

    Du låter i mina öron inte tillräckligt mogen för att tänka i banorna att skaffa valp eller egen hund.

  • Anonym (E)
    Fri 7 Aug 2020 14:06
    #8

    Nej, jag skulle verkligen inte skaffa hund i din sits. Nu är det mycket mer hemifrån än vanligt pga Corona men det är inte säkert att du kommer att ha ett schema som passar en valp/ung hund. Rottis som första hund kan vara väldigt jobbigt som du förstått (nej, många inser inte hur svårt det kan vara även om man ger 100%) och att kombinera det med långa dagar i skolan eller med plugg... I arbetslivet har man ofta rätt liknande uppgifter dag till dag men som studerande är det ständigt en stor mängd information som måste in i huvudet och kunna reflekteras över. Beror på hur lätt du har för det. Akademiskt språk är fan jobbigt :p


     


    Tänker att en lägenhet är större än ett vanligt studentrum men det är väl inte så stort ändå. Hade inte velat ha en rottis på min 33 kvm.

  • Fri 7 Aug 2020 14:13
    #9

    Har du kollat att du får ha hund i studentlägenheten? När jag pluggade i Uppsala var det djurförbud i många men det kan ju skilja sig åt.

    Kolla upp mer konkret vad det kostar på ett år och slå ut det till månadskostnad så du vet om du har råd eller inte. Känns som att du bara gissar nu.

  • Anonym (Alice­)
    Fri 7 Aug 2020 14:14
    #10

    På sätt och vis tycker jag studietiden kan vara perfekt för att skaffa hund, och speciellt en valp. Alla kan ju inte bara ta ledigt från jobbet i flera månader för att vara hemma på heltid med hunden första tiden, men som student kan man ju lätt vara mer flexibel.

    Dock känns det inte så bra just i din situation om du 1) bara ska bo i en liten studentlägenhet plus 2) din ekonomiska situation. Tror min studentlägenhet var knappt 25 kvadrat och hade inte velat ha en liten hund på den ytan, än mindre en rottweiler.

    Och har du ens kollat igenom hur mycket pengar du kommer få och vad din hyra skulle gå på etc? Även om det är enkelt att vara ekonomisk och snåla om man är student, låter det lite naivt att säga att du kommer ha råd pga av CSN och bidrag. Man får ingen enorm summa från CSN och veterinärbesök kan ju lätt bli några tusenlappar. Sen får du ju komma ihåg att DU kanske behöver lägga ut något oväntat på dig själv ibland. Du kanske måste gå till tandläkaren, köpa ny telefon, dyr kurslitteratur etc. 

Svar på tråden Skaffa hund när man pluggar..?