• Anonym (Bitter morsa)

    Bonusfamiljen gör mig så jävla bitter

    Jag har 2 barn i åldrarna 4 och 6 år, min sambo (som inte är barnens pappa) har också två barn från tidigare förhållanden i åldrarna 5 och 9 år. Jag och mina barn flyttade in till sambons hus då han bor större. Både jag och mina barn trivdes bra i början av att bo i hans hus, och alla barnen trivs väl ganska bra ihop och de är oftast bra och snälla mot varandra. Dock innan jag och mina barn flyttade in till honom och bodde i mitt hus var det ordning och reda, vettig mat till lunch och middag samt rutiner som funkade bra för mina barn. Men nu när vi bott här ett tag börjar jag bli bitter. Det är kaos, oreda, dålig mat, hans barn tjatar om godis när vi ska handla och hans äldsta barn är tjock som tusan. Hon äter ohälsosamt och rör på sig knappt. Sambon har låtit hans barn ofta bestämma middagen som då oftast består av pannkakor, korv och snabbmakaroner, pulvermos och pyttipanna. Jag vill ha ordentlig hemlagad mat, mycket sallad och vatten till maten. Sambons barn, särskilt den äldsta dricker mycket läsk. Får inte äldsta barnet som hon vill blir det tjurigt och bråkigt, vilket gör sambon obekväm. Jag har sagt att reglerna i huset gäller alla. Alla ska hålla fint på sina rum, alla ska äta det som bjuds osv. Detta har lett till att det har börjat skava mellan mig och sambons äldsta barn. Men det som irriterar mig mest är att sambon inte säger till sina barn knappt när de uppför sig dåligt. Detta kände jag inte av när vi var särbos. Men nu börjar jag bli bitter över denna bonusfamilj och sambon är oförstående varför. Jag behöver tjata på alla att ställa in sin disk i diskmaskinen efter maten, ta upp sina kläder och inte låta dessa ligga på golvet osv. Känner att det är jag som sprider dålig stämning i familjen när jag bara vill ha ordning...fortsätter detta stök och/eller blir värre överväger jag separation trots att jag i grunden älskar min sambo...tack behövde skriva av mig..

  • Svar på tråden Bonusfamiljen gör mig så jävla bitter
  • sextiotalist

    Är det tredje eller fjärde tråden du startar nu?

  • Anonym (Bitter morsa)
    sextiotalist skrev 2020-08-07 14:15:33 följande:

    Är det tredje eller fjärde tråden du startar nu?


    Eh va? Detta är min första tråd på ett familjeproblem..
  • sextiotalist
    Anonym (Bitter morsa) skrev 2020-08-07 14:16:16 följande:

    Eh va? Detta är min första tråd på ett familjeproblem..


    Påminner om en annan tråd.

    Ursäkta

    Råden var att inte flytta ihop. Mitt råd till dig blir att bli särbo.

    Det krävs otroligt mycket mer i nyfamiljer och det krävs att man lyssnar på varandra, är tillåtande och främst att alla mår bra, barn som vuxna.

    Lite gnissel blir det alltid och som vuxna ska man kunna prata om det.
  • Anonym (Bitter morsa)
    sextiotalist skrev 2020-08-07 14:21:39 följande:

    Påminner om en annan tråd.

    Ursäkta

    Råden var att inte flytta ihop. Mitt råd till dig blir att bli särbo.

    Det krävs otroligt mycket mer i nyfamiljer och det krävs att man lyssnar på varandra, är tillåtande och främst att alla mår bra, barn som vuxna.

    Lite gnissel blir det alltid och som vuxna ska man kunna prata om det.


    Problemet tycker jag är att sambon inte samarbetar med mig. Utan t.om han lämnar disk efter sig, håller inte ordning osv och då gör barnen likadant. Jag tjatar, och övriga familjemedlemmar tycker jag gnäller. Sambon har sagt att han hellre lever ett lyckligt men stökigt hem. Ja, men kan man inte vara lycklig OCH hålla ordning? Synd det har börjat skära sig mellan hans barn och mig dock..
  • Anonym (Bitter morsa)

    Det är få saker som gör mig så förbannad som konflikträdsla. Jag har sagt till honom att sluta vika sig för sina barn och ta striden. Det är viktigt att HAN vägleder sina barn, inte tvärtom.

  • sextiotalist
    Anonym (Bitter morsa) skrev 2020-08-07 14:25:47 följande:

    Problemet tycker jag är att sambon inte samarbetar med mig. Utan t.om han lämnar disk efter sig, håller inte ordning osv och då gör barnen likadant. Jag tjatar, och övriga familjemedlemmar tycker jag gnäller. Sambon har sagt att han hellre lever ett lyckligt men stökigt hem. Ja, men kan man inte vara lycklig OCH hålla ordning? Synd det har börjat skära sig mellan hans barn och mig dock..


    Ni har olika preferenser. Ärligt sagt. Du verkar lite jobbig. Vi kan lämna disk och rätt dåliga på att hålla ordning. Men vi är lyckliga.

    Framför allt så tjatar vi inte på varandra. Tjat är döden för en relation.

    Man kan vara lycklig och harmonisk med rörigt omkring sig

    Jag trivs bäst när det är lagom rörigt.

    När jag städat hemma så måste jag ta fram saker för att det ska kännas hemtrevligt
  • Anonym (Hemligt)
    Anonym (Bitter morsa) skrev 2020-08-07 14:25:47 följande:

    Problemet tycker jag är att sambon inte samarbetar med mig. Utan t.om han lämnar disk efter sig, håller inte ordning osv och då gör barnen likadant. Jag tjatar, och övriga familjemedlemmar tycker jag gnäller. Sambon har sagt att han hellre lever ett lyckligt men stökigt hem. Ja, men kan man inte vara lycklig OCH hålla ordning? Synd det har börjat skära sig mellan hans barn och mig dock..


    Alla har inte det i sig att plocka och fixa konstant. Jag är som din sambo och skulle uppfatta dig som en gnällig belastning.

    Du kan liksom inte bara komma in och börja bestämma över hans ungar!

    Han har levt med sina regler, du har levt med dina.

    Ibland funkar det bara inte att komma överens, då får man inse det och inte stå och stampa och kräva en massa.

    Att hans unge är lat och tjock har du inte med att göra, om han låter ungen dricka läsk har du heller inte med att göra.
  • Anonym (Bitter morsa)
    sextiotalist skrev 2020-08-07 14:31:11 följande:

    Ni har olika preferenser. Ärligt sagt. Du verkar lite jobbig. Vi kan lämna disk och rätt dåliga på att hålla ordning. Men vi är lyckliga.

    Framför allt så tjatar vi inte på varandra. Tjat är döden för en relation.

    Man kan vara lycklig och harmonisk med rörigt omkring sig

    Jag trivs bäst när det är lagom rörigt.

    När jag städat hemma så måste jag ta fram saker för att det ska kännas hemtrevligt


    Så jag är jobbig för att jag vill ha ren disk, slippa bananflugor och lukten av gamla sopor? Det är bäst att ha ordning och reda för då hittar man sina saker. Jsg blir extremt stressad av oordning och prylar överallt. Det är allas ansvar i familjen att hålla ordning.
  • Anonym (-)
    Anonym (Hemligt) skrev 2020-08-07 14:31:45 följande:

    Alla har inte det i sig att plocka och fixa konstant. Jag är som din sambo och skulle uppfatta dig som en gnällig belastning.

    Du kan liksom inte bara komma in och börja bestämma över hans ungar!

    Han har levt med sina regler, du har levt med dina.

    Ibland funkar det bara inte att komma överens, då får man inse det och inte stå och stampa och kräva en massa.

    Att hans unge är lat och tjock har du inte med att göra, om han låter ungen dricka läsk har du heller inte med att göra.


    Det är allas ansvar att agera när barn vanvårdas (ja, det är vanvård att enbart äta socker och transfetter och bli fet som en gris).
  • Anonym (Hemligt)
    Anonym (-) skrev 2020-08-07 14:37:43 följande:

    Det är allas ansvar att agera när barn vanvårdas (ja, det är vanvård att enbart äta socker och transfetter och bli fet som en gris).


    Det är inte en styvmorsas sak att lägga sig i.

    Jag hade dumpat en som pekar med hela armen angående saker hon inte har med att göra.
Svar på tråden Bonusfamiljen gör mig så jävla bitter