• Anonym (what?)

    Omhändertar UK verkligen barn pga "normaldålig" mat och motion?

    Jag har läst flera gånger här på familjeliv påståendet att England och en del andra länder omhändertar barn som lever mest på dålig mat och inte motionerar för att det i dessa länder klassas som barnmisshadel. Denna kommentar har alltid dykt upp i trådar om helt normal men kanske lite andefattig mat barn får i sig, blandat med en del skräp/snabbmat, så det har inte handlat om något egentligen extremt i mina ögon, utan att barn får saker sm pulvermos, fiskpinnar, falukorv osv.

    Kan det verkligen vara sant?

  • Svar på tråden Omhändertar UK verkligen barn pga "normaldålig" mat och motion?
  • Anonym (expat)

    Bott här i 13 år och aldrig hört talas om det. Det är väl snarare så att jättemånga lever på just fiskpinnar, pulvermos och liknande här i England. Många mataffärer säljer enbart färdigmat, så har mycket svårt att tro att det skulle vara hårdare än i Sverige.

  • Anonym (what?)
    Anonym (expat) skrev 2020-08-07 17:11:19 följande:

    Bott här i 13 år och aldrig hört talas om det. Det är väl snarare så att jättemånga lever på just fiskpinnar, pulvermos och liknande här i England. Många mataffärer säljer enbart färdigmat, så har mycket svårt att tro att det skulle vara hårdare än i Sverige.


    Ja, jag tycker det låter helt orimligt med tanke på vad jag vet om mat i UK vilket förstås inte är så mycket egentligen.
  • Anonym (Brighton)

    Jag bor i England och har klubbades det igenom for nagra ar sen. Men det hander valdigt valdigt sallan och det galler hopplosa fall dar barnen ar sa feta att det ar en akut fara for deras liv och halsa och dar man gjort allt for att hjalpa familjerna men foraldrarna inte andrar vanorna eller haller fast vid vanorna.

    Jag vet ocksa att det sker i USA och Australien dar dom ocksa har stora problem med kraftigt overviktiga barn.

  • Anonym (Brighton)

    Du kan soka pa till exempel parent lost custody cause of overwaight pa Google.

    Det ar inte vanligt alls men det hander!

  • Anonym (Fred)

    Jag har också sett det i flera trådar. Dock så kan det ju vara samma person som skriver det i varje tråd. 

    Jag gissar bara här eftersom jag inte kollat upp det men jag har svårt att tro att barn som äter för mycket fish and chips och dricker läsk som måltidsdryck blir omhändertagna i UK eftersom då skulle typ varannan unge bli omplacerad. Däremot skulle det ju kunna vara så att gällande föräldrar som missköter sina barn på fler än ett sätt, där tas matvanor och barnens hälsotillstånd (t.ex. fetma) med i bedömningen men att det även finns andra orsaker till åtgärder än så, att matvanorna bara är en pusselbit liksom. Men det är bara en ren gissning. 

    Det borde väl gå att kolla upp? 

  • Anonym (what?)
    Anonym (Brighton) skrev 2020-08-07 17:36:53 följande:

    Jag bor i England och har klubbades det igenom for nagra ar sen. Men det hander valdigt valdigt sallan och det galler hopplosa fall dar barnen ar sa feta att det ar en akut fara for deras liv och halsa och dar man gjort allt for att hjalpa familjerna men foraldrarna inte andrar vanorna eller haller fast vid vanorna.

    Jag vet ocksa att det sker i USA och Australien dar dom ocksa har stora problem med kraftigt overviktiga barn.


    Det kan jag förstå men det är ju något helt annat än det som förespeglas i kommentarerna jag läser här.
  • Anonym (what?)
    Anonym (Fred) skrev 2020-08-07 17:39:11 följande:

    Jag har också sett det i flera trådar. Dock så kan det ju vara samma person som skriver det i varje tråd. 

    Jag gissar bara här eftersom jag inte kollat upp det men jag har svårt att tro att barn som äter för mycket fish and chips och dricker läsk som måltidsdryck blir omhändertagna i UK eftersom då skulle typ varannan unge bli omplacerad. Däremot skulle det ju kunna vara så att gällande föräldrar som missköter sina barn på fler än ett sätt, där tas matvanor och barnens hälsotillstånd (t.ex. fetma) med i bedömningen men att det även finns andra orsaker till åtgärder än så, att matvanorna bara är en pusselbit liksom. Men det är bara en ren gissning. 

    Det borde väl gå att kolla upp? 


    Jag misstänker att det är samma person varje gång för det är nästan alltid nästan exakt samma text.

    Jag försökte googla men det var svårt för mig att sålla fram något med någon tydlighet.
  • Anonym (Brighton)
    Anonym (what?) skrev 2020-08-07 17:44:16 följande:

    Jag misstänker att det är samma person varje gång för det är nästan alltid nästan exakt samma text.

    Jag försökte googla men det var svårt för mig att sålla fram något med någon tydlighet.


    Det finns om du googlar som jag skrev har ovan. Det finns ocksa dokumentarer pa youtube.
  • Vildbi

    Jag hittar bara nått från USA där dom säger att det hänt ett fåtal gånger i extrema fall:



    Och nått i USA där deras soc(?) säger att det inte är omöjligt:



    Och artikel från Washingtonpost om en mamma i Ohio som förlorade vårdnaden pga fet son: www.washingtonpost.com/gdpr-consent/%3a%2f%2fwww.washingtonpost.com%2fblogs%2fon-parenting%2fpost%2fohio-mom-loses-custody-of-obese-son-should-the-government-penalize-parents-of-obese-children%2f2011%2f11%2f28%2fgIQA1v665N_blog.html

    Men det är intressant tycker jag. Jag har hört om det förut och tycker att man borde sätta hårt mot hårt när barnen riskerar att dö eller bli allvarligt sjuka. Sen om det är misshandel vet jag inte men det är ju inte bra föräldraskap heller.

    Men jag extrajobbade i en mataffär under mina studieår och det var ett tydligt mönster att feta föräldrar köpte feta och sockriga saker och i släptåg kom feta barn. Alltid samma familjer och aldrig något grönt bara färdig mat, chips, läsk osv. Där borde man kanske agerat för dom barnen kan inte ha fått annan mat hemma.

    Förstår inte heller hur föräldrar som skövla är feta tillåter sina barn att gå samma väg? Vill man att barnen ska utstå samma saker som en själv?

  • Anonym (Ja)

    Det har hänt i Sverige också. Läste om ett fall för några år sedan där en 13-åring omhändertagits enbart pga för mycket datorspel och övervikt.

Svar på tråden Omhändertar UK verkligen barn pga "normaldålig" mat och motion?