• Anonym (Sol)
    Fri 7 Aug 2020 20:59
    511 visningar
    7 svar
    7
    511

    Ser svart prick vid solljus?

    Hej.

    När det är ljust ute eller jag ser i en skräm, så får jag som något svart framför ena ögat..

    Har för mig att min ögonläkare sa att det inte vR någon fara. Men blir orolig ändå.

    Har någon något liknande?

  • Svar på tråden Ser svart prick vid solljus?
  • Sat 8 Aug 2020 02:38
    #1

    Grumlingar? Det är typ skräp i vätskan i ögat. De ?flyttar sig? vid ögonrörelser och sjunker sedan långsamt nedåt igen.
    jag har flera i båda ögonen.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Sat 8 Aug 2020 03:45
    #2

    Om de är rörliga när man gör ögonrörelser så är det ofarliga så kallade "floaters" (grumlingar i glaskroppen). Jag har ganska många i båda ögonen. Det finns en komplicerad operation för att ta bort dem ("floaters only vitrectomy"), men då ska man ha stora besvär (= väldigt mycket grumlingar). Jag pratade med en som gjort operationen och han beskrev det som att det kunde se ut som ett stort djur kom in från sidan när han körde bil.
    Man får helt enkelt lära sig att ignorera dem, vilket är lättare när man vet att de är ofarliga.

  • Sat 8 Aug 2020 10:43
    #3
    Anonym (Sol) skrev 2020-08-07 20:59:31 följande:

    Hej.

    När det är ljust ute eller jag ser i en skräm, så får jag som något svart framför ena ögat..

    Har för mig att min ögonläkare sa att det inte vR någon fara. Men blir orolig ändå.

    Har någon något liknande?


    Kommit plötsligt eller gradvis mer?


    Troligen så är det grumling men beror kan även vara tecken på något mycket mer allvarlig.

    För mig så var det en blödning i ögat som var nära att göra mig blind på ena ögat.

  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Sat 8 Aug 2020 11:34
    #4
    Kerubmamman skrev 2020-08-08 02:38:14 följande:

    Grumlingar? Det är typ skräp i vätskan i ögat. De ?flyttar sig? vid ögonrörelser och sjunker sedan långsamt nedåt igen.

    jag har flera i båda ögonen.


    Ja, precis. De är svart och rör sig neråt. Kommer bara när det är väldigt ljust.
  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Sat 8 Aug 2020 11:35
    #5
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-08-08 03:45:23 följande:

    Om de är rörliga när man gör ögonrörelser så är det ofarliga så kallade "floaters" (grumlingar i glaskroppen). Jag har ganska många i båda ögonen. Det finns en komplicerad operation för att ta bort dem ("floaters only vitrectomy"), men då ska man ha stora besvär (= väldigt mycket grumlingar). Jag pratade med en som gjort operationen och han beskrev det som att det kunde se ut som ett stort djur kom in från sidan när han körde bil.

    Man får helt enkelt lära sig att ignorera dem, vilket är lättare när man vet att de är ofarliga.


    Okej! Ja men precis.. kommer uppifrån och går ner. Jaha oj! Såna problem har jag inte än i alla fall.

    Hur ofta får du såna?
  • Anonym (Sol) Trådstartaren
    Sat 8 Aug 2020 11:36
    #6
    Xelol skrev 2020-08-08 10:43:28 följande:

    Kommit plötsligt eller gradvis mer?

    Troligen så är det grumling men beror kan även vara tecken på något mycket mer allvarlig.

    För mig så var det en blödning i ögat som var nära att göra mig blind på ena ögat.


    Jaha oj! Hade du mycket besvär då? Hade du flera symtom?
  • Sat 8 Aug 2020 13:09
    #7
    Anonym (Sol) skrev 2020-08-08 11:36:26 följande:
    Jaha oj! Hade du mycket besvär då? Hade du flera symtom?
    Svart prick som växte under dagen, täckte till slut halva synfältet innan jag åkte till akuten.
Svar på tråden Ser svart prick vid solljus?