• Anonym (vill så gärna)

    Vill börja träna. Grav övervikt och social fobi. Hjälp

    Mat, tjat, blablabla. Så nu har ni fått det ur er och behöver inte ta upp det. Matfobier, jag jobbar på det. Food chaining is the very very difficult and anxiety inducing shit.

    I alla fall, jag vill så gärna börja träna men vet inte i vilken ände jag ska börja när jag är så fet som jag är. Jag går 5 km varje, natt antar jag att de flesta skulle kalla det, men sen då? Jag kan inte gå till ett vanligt gym för jag får panik bara jag möter en människa på trottoaren på mina prommenader och går och handlar mat så tidigt eller sent som möjligt och med både mediciner och avskärmningsåtgärder. Däremot finns det ett utegym i parken. Jag har lite pengar att köpa billgare utrustning för om det skulle behövas. Jag har ett par 3kgs hantlar. Pilatesbollar går sönder bara jag tittar på dem. Alla träningspass jag hittar är inte anpassade för fetma och jag bara känner hur fötter och knän går sönder på stubinen av alla jumping jacks och upphopp och hopprep och allt vad det nu är.

    Snälla, lite råd? Jag vill så gärna, så gärna.

  • Svar på tråden Vill börja träna. Grav övervikt och social fobi. Hjälp
  • Anonym (Men...)

    Men att gå 5 km är ju träning! Orkar inte jag på långa vägar så jag tycker det är jättebra gjort. Glad  Utegymmet låter väl bra också. Hantlarna med. Är man riktigt fet är ju all extra rörelse bra helt enkelt. Bor du nära en skog kan du ju gå där kanske. Lite mer påfrestande över "stock och sten".

  • Anonym (Wilma)

    Härligt att du börjar ta tag i det! Promenader är en jättebra början.

    Jag har sett folk som har haft framgång med t tapp och lyckats komma i form på egen hand, trots övervikt. Du kan se här tex 

    men jag tror att man måste köpa programmet för att få tillgång till alla övningar.
    Men du kan hitta hur många gratis low impact workout för nybörjare på youtube, tex 



    Lycka till!!

  • Anonym (Anonym pinne)

    Det är bra att du börjat träna???????????? Jag tränar aldrig (förutom idrotten i skolan och dem 8 km hem, ibland).

    Dock är jag smak som en pinne vilket är extremt irriterande då alla byxor är för breda i affären ???????? Så ett litet tips träna inte för mycket bara.

    Hemma har vi gjort som ett eget litet gym i vedboden och utanför, om du har trädgård kan du ju hitta på nåt????????????

    Lycka till!

  • Anonym (Anonym pinne)

    Anonym (Anony­m pinne)

    #3 Idag 23:07

    Det är bra att du börjat träna???????????? Jag tränar aldrig (förutom idrotten i skolan och dem 8 km hem, ibland).

    Dock är jag smak som en pinne vilket är extremt irriterande då alla byxor är för breda i affären ???????? Så ett litet tips träna inte för mycket bara.

    Hemma har vi gjort som ett eget litet gym i vedboden och utanför, om du har trädgård kan du ju hitta på nåt????????????

    Lycka till!

    Alla frågetecken var emojies för den som undrar

  • Anonym (anonymen)

    Du kan träna hemma, särkilt eftersom du som överviktigt inte måste eller ens borde börja med superintensiv träning utan kan börja lagom lugnt.

    1. Cykla! Att cykla intensivt är bra konditionsträning och bränner kalorier, men är mer skonsamt för knäna än att försöka jogga/gå snabbt. Kanske du kan ge dig iväg på cykelutflykt 2-3 gånger i veckan? 

    2. Pilates och yoga hemma. Det går utan yogamatta också, även om det kanske inte alltid är jättebekvämt. Det finns massor av klipp på youtube att följa.

    3. Kettlebells. Tränar både styrka och kondition. Köp en eller två kettlebells i olika tyngder och följ klipp på youtube. Kan vara bra dock att gå på ett gruppass först bara för att lära dig göra swingen på ett sätt som inte är dåligt för kroppen.

    MEN som en person som också haft problem med social fobi: Att undvika det som ger dig ångest är det bästa sättet att reproducera den skräcken som du känner. Det är så mycket bättre att gå dit. Men jag förstår rädslan. Att börja lite lagom kan vara en bra idé. Du kan t.ex. börja med lågintensiva gruppass eller med att promenera snabbt på ett löpband. Tänk på att vi alla har sett överviktiga personer förut så ingen kommer att tänka "wow vilken tjockis" och OM någon reagerar så är det för att de är imponerade att du som överviktig går till gymmet.

    Lycka till! 

  • Anonym (S)

    Om du väl träna lite styrka och så finns det många bra klipp på youtube där man inte använder några redskap alls (nån slags "matta" att ligga på kan dock vara bra) Jag kör olika femminuterspass (tex fem minuter mage, fem minuter rumpa osv) som jag kombinerar ihop till längre pass. Gör också gärna en del smidighetspass. Sök på nätet.

    På svt har ju gympa med Sofia varit väldigt poppis under sommaren. Jag har intekört det själv, men det blev ju tittarstorm nör det tog paus så gissar att det var bra. Finns på SVTplay.

    När du promenerar kan du också testa att köra några av veckans pass som inervallträning. Dvs att du varvar väldigt snabb promenad med mer vanligt tempo. Att variera underlag mm är också bra, tex att gå i backar, i skogen (fast kanske inte på natten) osv.

  • Anonym (S)

    Det är ju viktigt att ha bra skor också om du går så mycket. Själv har jag drabbats av hälsporre och det är inte så kul.

  • Anonym (JJ)

    Jag hade nog kontaktat en fysioterapeut till att börja med. Där kan du få övningar du kan göra hemma som inte ger skador.

  • Anonym (tips till dig)

    Jag tränar inte heller på gym! 

    Jag är ute och går ca 6 km varje dag (eller nästan vare dag), precis som du. Toppen!
    Sedan ett par ggr i veckan tränar jag lite hemma. Jag borde göra mer, jag vet, men jag tänker att även om jag bara gör 10-15 varje tillfälle så är det mer än om jag gör 0.

    Jag har en kettlebell, jag har TRX-remmar (de är bara bäst, älskar dem!) och jag har en tabata-app som håller räkningen åt mig (träna 20 sek, vila 10 sek). Om du säker i din mobil på appar så kommer det upp flera, jag bara tog den första som var gratis).
    Ett bra tips är att titta på friskis och svettis hemsida för i och med coronan så lade de ut flera olika träningspass som är gratis online. Jag kör när det passar, ca 30 min pass och det räcker verkligen för mig. Bara att prova olika sorters pass, se vad man gillar. 

  • Räkan77

    Jag skulle ta kontakt med en fysioterapeut på vårdcentralen, går säkert att ha ett första möte per telefon. Tänker att det är bra att ha någon professionell vid din sida för både träning men även peppning att våga utmana dig själv att röra på dig i obekväma miljöer. Förhoppningsvis kommer träningen att hjälpa dig med allt annat, för många är just rörelse och träning räddaren i nöden. Lycka till

  • Anonym (Greta)

    En bra start är att Träna med Sofia på SVT play. Passen är uppbyggda på att passa otränade och vältränade. De flesta övningar kan man göra på en stol så man slipper ta sig ner på golvet, stå på knä, göra sit-ups som är jobbigt och gör ont när man är överviktig eller skadad.

    Passet är 20 minuter och är uppbyggt på ca åtta övningar. Varje övning är ca 40 sekunder och du gör övningen endast två gånger. Sofia peppar och visar tydligt hur du ska göra övningarna.

    Redskap som du behöver är en stol, ett kvastskaft, hantlar eller vattenflaskor och en skön tjock matta. Thats it! ( rekommenderar dig köpa en tjockare yogamatta för den håller sig på plats och känns skön när man ev gör övningarna på knä )

    Jag är själv ganska vältränad men har en skada som gör att jag inte kan träna som vanligt och nu har jag kört Sofias pass ett tag och är sjukt imponerad över resultatet.

    Gå din promenad, se det som din uppvärmning, och sätt sen igång tvn direkt du kommer hem och bara kör !

    Sen är du färdigtränad för den dagen. Ta det i din egen takt men kämpa på lite i början för att få in en rutin.

    Lycka till !

  • misil

    Precis som många svarat i tråden så finns det många bra klipp på nätet med olika övningar för hemmabruk.
    Men jag vill rekommendera dig att börja på en låg nivå t,ex att träningspasset är på 5 minuter per dag 6 dagar i veckan,det ska inte kännas tungt.Gör detta under den första månaden för att träningen ska bli rutin att träning blir rutin är det allra viktigaste,sedan kan du lägga på en minut till på träningspassen t,ex var fjortonde dag.
    Felet många gör är att man går ut för hårt i början eftersom man vill ha en snabb förändring och då blir träningen tung och jobbig vilket gör att man tappar sugen och slutar,att gå från en icke tränande person till en som tränar handlar om en livsstilsförändring dvs att få nya rutiner i sitt liv och med en sådan förändring är det bra om den inte känns alltför jobbig i början.

  • Anonym (E)

    Fortsätt promenera det är jättbra men sluta direkt med hopp.

    Jag rekommenderar dig yoga. Det är anpassat för alla och alla kan göra det.
    Är det för hårt på golvet med knäna så ha två mattor under dig (jag har det ibland och är normalviktig)
    Du ska träna men du ska inte gå ut för hårt med det. Din kropp klarar inte det just nu, alla hopp och 30 dagar utmaningar med lounges squats osv är rena rama döden för knän som inte är tränade. Skit i dem. Man drar ofta på sig inflammationer med dessa övningar om kroppen inte är van.

    Jag fullständigt älskar yoga with adriene, hon finns på youtube och massor av videos. Det finns massor för dig som nybörjare och hon visar ALLTID hur man kan anpassa positionerna så alla kan göra dem.
    Hon har utmaningar med yoga och det som hon har är ca 15-20 minuter dagliga videos i 30 dagar.
    Yoga är inte att balansera på en alptopp på lilltånageln eller bara krångliga positioner man måste vara supervig. Så även om olika positioner är så handlar yoga inte om rörelserna utan att du gör vad du kan för dig.

    Jag utmanar dig att titta (åtminstone) på denna video, kanske att du tom gör yoga.





  • Anonym (Greta)
    Anonym (E) skrev 2020-08-08 09:19:48 följande:

    Fortsätt promenera det är jättbra men sluta direkt med hopp.

    Jag rekommenderar dig yoga. Det är anpassat för alla och alla kan göra det.

    Är det för hårt på golvet med knäna så ha två mattor under dig (jag har det ibland och är normalviktig)

    Du ska träna men du ska inte gå ut för hårt med det. Din kropp klarar inte det just nu, alla hopp och 30 dagar utmaningar med lounges squats osv är rena rama döden för knän som inte är tränade. Skit i dem. Man drar ofta på sig inflammationer med dessa övningar om kroppen inte är van.

    Jag fullständigt älskar yoga with adriene, hon finns på youtube och massor av videos. Det finns massor för dig som nybörjare och hon visar ALLTID hur man kan anpassa positionerna så alla kan göra dem.

    Hon har utmaningar med yoga och det som hon har är ca 15-20 minuter dagliga videos i 30 dagar.

    Yoga är inte att balansera på en alptopp på lilltånageln eller bara krångliga positioner man måste vara supervig. Så även om olika positioner är så handlar yoga inte om rörelserna utan att du gör vad du kan för dig.

    Jag utmanar dig att titta (åtminstone) på denna video, kanske att du tom gör yoga.




    Bra tips!

    Yoga är skonsamt och samtidigt utmanande för kroppen.

    Dessutom så lugnar det ner sinnet och eventuell stress.

    Stress utsöndrar kortisol som bidrar till extra kilon.

    Varva yoga och styrke i en vikrninskningsfas borde vara optimalt.
  • Anonym (vill så gärna)

    Tack för alla svar och tips och pepp. Jag är verkligen tacksam.

  • Anonym (Favoritövning)

    Jag har en ny favoritövning som jag börjat med under våren som jag verkligen älskar, eftersom den är extremt effektiv, går snabbt och är ändå lätt att anpassa efter sina egna förutsättningar!

    Ligg på rygg, har du ingen träningsmatta så kan du ligga i sängen med en kudde under rumpan. Luta dig på armbågarna och sträck benen rakt ut. Vifta på benen, så rakt som möjligt.

    Jag kör 5 x 45 sekunder med 15 sekunders mellanrum, men du kan nog börja på 3 eller 5 x 15 sekunder och känn hur det känns. Första omgången ska kännas lätt, sedan blir det bara tyngre.

    Orkar man inte vifta med raka ben kan man böja dem och cykla i luften, eller bara hålla dem rakt ut. Man kan variera under övningen hur man gör den, bara man låter det bränna lite grann på slutet i alla fall. Det tar i både mage, lår och rumpa.

    Hoppas att du hittar något som passar dig!

Svar på tråden Vill börja träna. Grav övervikt och social fobi. Hjälp