• Anonym (förtvivlad)

    Flickvän dumpat mig 2 gånger, borderline?

    Hej! Har läst en hel del trådar på detta forumet om just borderline och relationer, och har kommit fram till att mitt ex med största sannolikhet lider av borderline.

     Jag och min flickvän har varit tillsammans i 8 månader ungefär. Visst, det är inte jättelång tid men vi har umgåtts väldigt intensivt, träffat varandra i princip varje dag och sovit med varandra.


    Tjejen har varit mest drivande i att vi ska ses såpass ofta, hon tycker det är väldigt jobbigt att sova ensam och vill alltid vara med mig, jag har såklart velat vara med henne också, även fast vi kanske varit med varandra mer än vi borde. Vi är båda rätt så ''unga'', jag 25 och hon 20 år.


    Jag är en väldigt lugn och sansad kille med ett bra psyke, medans hon har haft ett ganska tufft liv, hon har varit med om en del saker som gjort att hon mått dåligt psykiskt, hon har haft depressioner m.m samt självskadebeteende under en period. Men under tiden vi har varit med varandra verkar hon ha mått bra, hon har sagt till mig att hennes värsta mardröm är att förlora mig, att hon älskar mig över allt annat samt alltid visat mig mycket kärlek.



    Men så kom chocken för ca 3 veckor sedan, sent på kvällen när jag kommer hem till henne efter hon slutat jobbet. Hon säger att vi måste prata, jag fick direkt en dålig magkänsla och visste att hon skulle göra slut. Hennes anledningar tycker jag är rätt så bisarra, när jag har umgåtts med mina vänner tillsammans med henne så har vi skämtat om att jag t.ex har dolda kameror i mitt rum, något som hon tagit illa upp av och sagt att hon inte tycker det är roligt. Jag har bett om ursäkt och sen har allt varit bra, sen har det kommit upp något liknande skämt som hon tagit sig illa vid av, jag har förklarat för henne att det är den typen av humor och jag mina vänner har, och att det bara är på skoj.


    Hon verkar ha släppt det och gått vidare. Men tydligen så har hon mått så dåligt psykiskt av detta att hon måste göra slut med mig, hon har aldrig berättat för mig att hon mår så dåligt, så jag fattar verkligen ingenting.
    Nästa dag skriver jag till henne och förklarar hur mycket jag älskar henne och att jag verkligen inte förstår någonting, hela min familj och alla mina vänner känner likadant, dom trodde aldrig att hon skulle göra slut med mig, då hon sagt att hon är så rädd att förlora mig.



    Hon svarar att hon mår väldigt dåligt psykiskt av detta och att hon behöver en paus från mig för att fokusera på sig själv och sitt mående, men att hon vill vara med mig, och att hon hoppas att vi kan hitta tillbaka senare och börja om, samt att hon älskar mig. Nu har vi sagt att vi ska höras om 2 veckor för att se hur hon känner kring allt. 


    Det gick bara 3 dagar innan hon hörde av sig, hon ville testa igen, men ställde en massa krav på mig, bl.a att vi inte ska vara tillsammans på direkten, utan att vi ska ta det lugnt och inte sätta någon stämpel på våran relation, samt att jag måste ha lärt känna hennes familj och vänner bättre innan året är slut, för annars vill hon inte vara med mig. Dum och förälskad som jag är, så ställde jag upp på detta. Vi träffades och allt kändes bra, kändes som att vi var nykära igen. Men ganska omgående så faller hon tillbaka till att vi ska sova med varandra varje natt och umgås hela tiden i princip, samt att hon ville ha en stämpel på relationen, så vi var ihop igen.


    Nu häromdagen, ca 2 veckor efter att vi börjat om så dumpar hon mig genom sms, efter att jag har hjälpt hennes familj att flytta precis hela dagen. Anledningarna är många, men det verkar som att när allt kommer till kritan så handlar det om att hon mår dåligt psykiskt och inte kan släppa dom 2 skämten jag råkat dra med min polare, och att hon måste sätta sig själv först för att hitta tillbaka till sig själv.


    Ledsen för ett långt inlägg.


     

  • Svar på tråden Flickvän dumpat mig 2 gånger, borderline?
  • Anonym (ppp)

    Ok, ni ska inte vara ihop.  Var glad det är slut nu. 

    Måste ändå kommentera din sk humor, om övervakningskameror. Hur är det ens roligt? Förstår om hon inte tyckte det var något att skoja om. 

  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-08 15:14:37 följande:

    Ok, ni ska inte vara ihop.  Var glad det är slut nu. 

    Måste ändå kommentera din sk humor, om övervakningskameror. Hur är det ens roligt? Förstår om hon inte tyckte det var något att skoja om. 


    Håller med om att det var dumt att skämta om det, har varit främst med en kompis som har den typen av humor. Har bett henne om ursäkt massor av gånger, men verkar inte göra så stor skillnad när hon inte kan släppa det.
  • QAnon

    Jag ser inga tecken på Borderline alls egentligen och jag tror att hennes sida av historien skulle låta rätt annorlunda.

  • Anonym (Jag vet)

    Jag lider av emotionell instabil personlighetsstörning, som de så vackert heter, och känner inte igen mig i något av hennes beteenden. Att sätta en borderline-stämpel på en person kräver mycket mer omfattande utredning än att läsa sig till något på ett forum och genom Google.

  • Anonym (Nej)

    Nej, varför tror du att hon har Borderline? Och vad skulle det spela för roll? Det är slut. Låt det nu vara så.

  • Anonym (förtvivlad)
    QAnon skrev 2020-08-08 15:25:24 följande:

    Jag ser inga tecken på Borderline alls egentligen och jag tror att hennes sida av historien skulle låta rätt annorlunda.


    Skumt, jag upplever att hon checkar av rätt många saker som har borderlinekoppling. Har iofs inte nämnt allting här. Hon är väldigt intensiv och har varit drivande till att vi ska ses hela tiden, hon har legat och gråtit i sängen för att hon är så rädd att jag ska lämna henne, varit väldigt kärleksfull samtidigt som det är väldigt lätt att hon blir sur eller ledsen över småsaker som jag inte tror många som är ?normala? i psyket hade reagerat på. Sen att hon har varit med om många saker tidigare i sitt liv som lett till bl.a självskadebeteende m.m. Att gå från att älska någon så mycket och sen bara bryta helt tycker jag inte är normalt heller.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2020-08-08 15:32:53 följande:

    Skumt, jag upplever att hon checkar av rätt många saker som har borderlinekoppling. Har iofs inte nämnt allting här. Hon är väldigt intensiv och har varit drivande till att vi ska ses hela tiden, hon har legat och gråtit i sängen för att hon är så rädd att jag ska lämna henne, varit väldigt kärleksfull samtidigt som det är väldigt lätt att hon blir sur eller ledsen över småsaker som jag inte tror många som är ?normala? i psyket hade reagerat på. Sen att hon har varit med om många saker tidigare i sitt liv som lett till bl.a självskadebeteende m.m. Att gå från att älska någon så mycket och sen bara bryta helt tycker jag inte är normalt heller.


    Vidare har hon gått emot det hon själv sagt, verkat väldigt hård gällande många saker men sen tar hon tillbaka mig och skiter i allt hon sagt, t.ex att vi skulle ta det lugnt i början, men ändå ville hon nästan på direkten börja umgås lika mycket som innan och att vi skulle vara tillsammans. Hon har varit beroende av mig. Känns även som hon har en instabil självbild vilket är ett symptom på borderline, iom att hon säger att hon har tappat bort sig själv.
  • Anonym (Jag vet)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2020-08-08 15:32:53 följande:

    Att gå från att älska någon så mycket och sen bara bryta helt tycker jag inte är normalt heller.


    Och det är heller inte normalt för personer med borderline. Personer med borderline har extremt svårt att "göra slut" eller separera från någon som de fästs sig vid.
  • Anonym (Jag vet)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2020-08-08 15:36:08 följande:

    Känns även som hon har en instabil självbild vilket är ett symptom på borderline, iom att hon säger att hon har tappat bort sig själv.


    Instabil självbild. Nja. Snarare helt skev självbild. Jag själv får för mig att alla hatar mig, att jag är värdelös, att alla tycker jag är värdelös mm. Att tappa bort sig själv har inget med borderline att göra.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Jag vet) skrev 2020-08-08 15:40:20 följande:
    Instabil självbild. Nja. Snarare helt skev självbild. Jag själv får för mig att alla hatar mig, att jag är värdelös, att alla tycker jag är värdelös mm. Att tappa bort sig själv har inget med borderline att göra.
    Jag kanske är helt ute och cyklar, men det känns verkligen som att utifrån det jag läst om borderline, att hon mycket väl kan ha det. För en annan tjej som är ''normal'' och har bra psyke beter sig inte såhär.
    Jag har läst en annan tråd här på familjeliv om en kille som blev lämnad av sin flickvän, som hade diagnotiserad borderline, och jag kände igen mig i precis allting.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/77958756-flickvan-med-borderline-har-lamnat-snalla-hjalp/1
  • QAnon
    Anonym (förtvivlad) skrev 2020-08-08 15:32:53 följande:
    Skumt, jag upplever att hon checkar av rätt många saker som har borderlinekoppling. Har iofs inte nämnt allting här. Hon är väldigt intensiv och har varit drivande till att vi ska ses hela tiden, hon har legat och gråtit i sängen för att hon är så rädd att jag ska lämna henne, varit väldigt kärleksfull samtidigt som det är väldigt lätt att hon blir sur eller ledsen över småsaker som jag inte tror många som är ?normala? i psyket hade reagerat på. Sen att hon har varit med om många saker tidigare i sitt liv som lett till bl.a självskadebeteende m.m. Att gå från att älska någon så mycket och sen bara bryta helt tycker jag inte är normalt heller.
    Att vilja vara väldigt nära sin pojkvän och träffa honom hela tiden tyder inte på borderline, att bli sur lätt över småsaker är inte borderline(och ofta handlar det om pojkvänner som beskriver deras flickvänners upprördhet såhär inte hur det faktiskt ligger till), att göra slut med någon trots att man fortfarande har känslor är inte borderline. Det är helt vanligt beteende. 
    Anonym (förtvivlad) skrev 2020-08-08 15:36:08 följande:
    Vidare har hon gått emot det hon själv sagt, verkat väldigt hård gällande många saker men sen tar hon tillbaka mig och skiter i allt hon sagt, t.ex att vi skulle ta det lugnt i början, men ändå ville hon nästan på direkten börja umgås lika mycket som innan och att vi skulle vara tillsammans. Hon har varit beroende av mig. Känns även som hon har en instabil självbild vilket är ett symptom på borderline, iom att hon säger att hon har tappat bort sig själv.
    Haha men ja ännu igen HELT vanligt beteende. Klart hon ville ta det långsamt rent logiskt då hon hade tveksamheter över dig och ert förhållande men sedan tog känslorna över när ni försökte igen och tyvärr vinner ofta känslor över logik. Det är bara hur människor fungerar, inte något beteende som tyder på någon sjukdom eller tillstånd. Att prata om hur man känner att man tappat bort sig själv är inte heller något konstigt. Jag tror du lider lite av confirmation bias, du har bestämt dig för att hon har borderline och försöker få allt att passa in. 


    Oavsett tycker jag nog att det är bra att ni inte är ihop med tanke på hur du ser på henne och hur dåligt hon mådde under förhållandet.
  • Anonym (Hold my beer)

    Men strunta i henne. Hon verkar fruktansvärt labil. Jag tror inte alls hon har någon diagnos, och du ska passa dig för att lägga stämplar på folk i onödan för det ger en skev uppfattning om allt de gör sedan. Var bara glad att du slipper henne. Ingen kan vara med en sån i längden.

  • Pierott

    Fast inget du skrivit här tyder på borderline, möjligtvis lite dåligt självförtroende men det är allt.

    Sluta sätt en diagnos på henne bara för att hon inte vill leva med dig.

  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-08 15:51:24 följande:

    Men strunta i henne. Hon verkar fruktansvärt labil. Jag tror inte alls hon har någon diagnos, och du ska passa dig för att lägga stämplar på folk i onödan för det ger en skev uppfattning om allt de gör sedan. Var bara glad att du slipper henne. Ingen kan vara med en sån i längden.


    Som sagt, jag kanske har helt fel. Försöker bara hitta någon logiskt förklaring till hur en person kan vända så snabbt, från att vara så rädd att förlora mig, till att dumpa mig. Det går inte ihop för mig bara.
Svar på tråden Flickvän dumpat mig 2 gånger, borderline?