• Anonym (X)
    Sat 8 Aug 2020 18:09
    179 visningar
    6 svar
    6
    179

    Fler med barn som inte har massor av vänner?

    Har en dotter på lågstadiet, hon umgås mest med två stycken andra tjejer och de har jättekul ihop. Men ser jag till andra i samma ålder verkar de ha massor av vänner? Fler som har barn som inte umgås med massor av vänner?

  • Svar på tråden Fler med barn som inte har massor av vänner?
  • Anonym (Japp)
    Sat 8 Aug 2020 19:49
    #1

    Har en flicka som ska börja åk 2. Har en kompis med ett jämnårigt barn i en annan stad som vi träffat två gånger under sommaren. Annars har hon inte träffat något annat barn alls under ledigheten.


    När vi är ute i lekparken och i området ser vi ofta klasskamrater om är ute och leker med varndra. Det gör ont i mig att hon är utanför och inte har kompisar. Ser vi några på håll när vi är ute brukar hon vilja att vi går en annan väg så vi undviker komfrontationen. 


     

  • Anonym (X) Trådstartaren
    Sat 8 Aug 2020 21:37
    #2

    Vad ledsamt att läsa. Har lärarna tagit upp situationen och försökt göra något åt det? Va själv utfryst som barn i perioder och det var hemskt. Jag undvek också precis som din dotter ute.

  • Anonym (Japp)
    Sat 8 Aug 2020 21:52
    #3
    Anonym (X) skrev 2020-08-08 21:37:55 följande:

    Vad ledsamt att läsa. Har lärarna tagit upp situationen och försökt göra något åt det? Va själv utfryst som barn i perioder och det var hemskt. Jag undvek också precis som din dotter ute.


    Nej de viftar bar bort allt man tar upp.

    Jag har varit med på barnkalas och det jag upplevt är at hon liksom immiteray de andra och skrattat och stojat med, men inte varit med i gemenskapen på riktigt. Kändes inte som de  varken skulle  märkt eller saknat henne om hon plötsligt skulle avvikit.
  • Anonym (Bff)
    Sat 8 Aug 2020 21:59
    #4

    Mina tre barn som är i skolåldern har endast en riktigt god vän var. De två yngre har ytterligare 1-3 vänner men det är endast den riktigt goda vännen som de leker/hänger med på helger och lov.

    Ingen av dem verkar sakna att ha fler vänner. Hade själv endast 2 goda vänner när jag gick i skolan och så har det fortsatt upp i åldern. Har endast 1-2 goda vänner och de har bytts ut genom åren till följd av flyttar och dylikt. Min allra bästa vän är min make och i mångt och mycket skulle jag vara nöjd med att bara ha honom och mina barn. Är ingen social människa.

  • Anonym (Få vänner­.)
    Sun 9 Aug 2020 15:05
    #5

    Jag har tre barn. De har ett par vänner var de leker med på fritiden. I skolan så leker flickan med fler, men inte på fritiden. Den äldsta han blir som lätt sur och stör sig på vad kompisar gör. De två han är med nu är de han funkar bäst med. Han har tidigare haft andra kompisar som han inte får vara med hemma längre (de gör tokigheter ihop). De vill han inte heller vara med längre.

    Det är ju faktiskt inte kvantitet utan kvalitet som spelar roll. Själv hade jag två bästisar i skolan, inte så många andra vänner alls.

  • Anonym (Jenny­)
    Sun 9 Aug 2020 15:18
    #6

    Som jag ser det så är det två olika saker att ha nära vänner och att fungera i grupp med flera barn. Lärarna kanske ser att hon fungerar väl i gruppen och inte har några problem i klassrummet. Vad de inte kan se är om hon kan knyta nära vänskapsband med specifika vänner och hur hon har det på fritiden. 

    Vad du som förälder kan göra är att exponera henne för flera olika grupper och sociala situationer. Har hon kusiner eller om du har kompisar med barn i samma ålder* är det bra att göra saker tillsammans med dem. Fritidsaktiviteter som scouterna, lagsporter, teater, körsång - det är mindre viktigt vad det är så länge det är socialt och hon gillar att göra det. Övning ger färdighet liksom och ju fler möjligheter din dotter har att knyta vänskapsband desto mer sannolikt att det kommer att ske. 

    *Och det behöver inte vara samma ålder heller. Vuxna, gamla, yngre eller äldre barn. Vem som bara det finns en möjlighet att bygga upp en vänskap. Även djur, som hundar och hästar, kan dämpa ensamhet och träna social förmåga, så länge barnet inte trivs så himla bra i deras sällskap att hon börjar föredra det framför mänskligt sällskap.

Svar på tråden Fler med barn som inte har massor av vänner?