• Mon 10 Aug 2020 00:29
    3668 visningar
    13 svar
    13
    3668

    Personalvetare utan högskoleutbildning?

    Kul att du är sugen på HR! Kan bara instämma i vad andra har skrivit, dvs att det bara är aktuellt med högskoleutbildade hos oss med undantag för en gammal räv som arbetat fackligt längre än jag levt (hade dock inte varit aktuell att rekrytera idag pga bristen på högskoleutbildning).

    Jag upplever att arbetsmarknaden är god, åtminstone i lite större arbetsmarknadsregioner. Lönen är rätt skaplig den också även om det såklart finns bättre!

    Något jag alltid säger till folk som är intresserade av att arbeta inom HR är att de inte ska glömma att de kommer vara arbetsgivarrepresentant och inte alltid så omtyckta. Du kan leverera ett uppsägningsbesked till någon tillsammans med chef och sedan träffas vid förskolehämtningen senare samma dag (ett verkligt exempel från en jag pluggade med), något jobbig stämning.. Jag menar inte på något sätt att du inte förstår detta men ser ofta att folk missförstått och tror att man är lika mycket på båda sidor vilket i praktiken inte stämmer. Min morgondag (första dagen tillbaka från semestern) kommer bestå av att informera en arbetsgrupp om att hälften av dem inte kommer ha sina jobb kvar inom ett halvår, meddela ett antal anställda att vi som arbetsgivare inte kommer göra något åt att de känner sig kränkta av sin chef mer än att meddela dennes chef då vi undersökt saken och inte kan styrka något av det de sagt. Med det sagt så tycker jag att du är inne på ett bra spår då det finns väldigt många områden även inom Hr att jobba med!

    Om du inte kommer in på HR/PA-program behöver det inte vara kört på något sätt! Min upplevelse är att vi som har en HR-utbildning från något av de lite större universiteten har lite lättare i konkurrensen och tyvärr också i kvaliteten på utbildningen men jag känner många som inte är HR-utbildade. Om du inte pluggar HR är det dock viktigt att ändå läsa arbetsrätt på minst 15hp.

    Stort lycka till och fortsätt mata frågor om du har några!

Svar på tråden Personalvetare utan högskoleutbildning?