• farman
    Sun 9 Aug 2020 07:16
    165 visningar
    18 svar
    18
    165

    Hur hjälpa problemförorter?

    Hur ska vi hjälpa förorter med mycket kriminalitet , våld samt fattigdomen.?
    Mer pengar till förorterna?
    Hjälpa dom till att stärka deras stolthet att dom kan göra något bra?
    Hjälp att dom hederliga får kontrollen över förorten?
    Bussa svenska elever från rika områden dit?
    Locka svenskar till invandrartäta områden med förmåner?

  • Svar på tråden Hur hjälpa problemförorter?
  • Anonym (Stina­)
    Sun 9 Aug 2020 08:40
    #1

    Jag bor i vad du kallar en problemförort. Jag är har ett bra jobb, är inte kriminell osv osv. Jag är svensk. Majoriteten av mina grannar är det inte. Jag har vuxit upp i denna förort och återvände när jag fick barn. Barnen går i skola här. Deras klasskompisar har sällan svenska efternamn.

    Jag trivs helt enkelt här vilket de allra flesta gör. Jag har fått en cykel stulen en gång och jag har sett en utbränd bil. Det är så mycket jag sett av kriminaliteten.

    Om man bara får sin bild av förorten från media och dessutom är övertygad om att invandrare är problem så blir det lätt så att man får den bild du ger uttryck för.

    Sanningen är såklart en annan. Här bor massa människor och folk är som folk är

    - oavsett var man är född. De allra flesta människor är schyssta. Väldigt få är kriminella.

    Din fråga är alltså felställd. Du får specificera - vad är det för hjälp som ska lösa exakt vad?

  • sextio­talist
    Sun 9 Aug 2020 08:51
    #2
    +2

    Jag tror på reclaim the city.

    Dvs de boende tar plats. Ju fler skötsamma boende är ute, ju mindre plats för de kriminella och framför allt svårare med nyrekryteringar

  • Anonym (H)
    Sun 9 Aug 2020 08:51
    #3
    +2

    Inget av det där. Alla som begår brott och skapar det kaos som finns på dessa platser ska antingen direkt utvisas tillsammans med hela sin familj och aldrig någonsin släppas in i landet igen eller sättas i fängelse och terapi en längre tid (vid upprepad brottslighet efter att de kommit ut bör livstid (verklig livstid - resten av deras liv) övervävagas) beroende på om de är svenskar eller invandrare.

  • Anonym (Förba­nnad)
    Sun 9 Aug 2020 09:05
    #4

    Det kommer aldrig att gå. Det är lätt att förstöra ett lokalsamhälle, t.ex. genom att politiker och myndigheter använder det som avlastningsplats för invandrare och människor med olika problem. Men den onda spiralen går sedan inte att bryta eftersom social misär och missanpassning sedan går i arv.

    Det enda vi kan göra är att hålla våra politiker ansvariga för att de "socialt utsatta" områdena ökat i antal på ett katastrofalt sätt på senare år. Vägra ge dem din röst!

  • Anonym (Hur?)
    Sun 9 Aug 2020 09:13
    #5
    Anonym (H) skrev 2020-08-09 08:51:35 följande:

    Inget av det där. Alla som begår brott och skapar det kaos som finns på dessa platser ska antingen direkt utvisas tillsammans med hela sin familj och aldrig någonsin släppas in i landet igen eller sättas i fängelse och terapi en längre tid (vid upprepad brottslighet efter att de kommit ut bör livstid (verklig livstid - resten av deras liv) övervävagas) beroende på om de är svenskar eller invandrare.


    Hur tänker du rent praktiskt? Var ska de utvisas? Tänker du att sverige på någotvis skulle upprätta avtal med andra länder om att ta emot kriminella svenskar som både har medborgarskap och är födda här? Och deras familj ska också utvisas säger du? I hur mpnga generationer? Barn? Barnbarn? Barnbarnsbarn?

    Ska det gälla i både uppåtstigande och nedstigande led? En mormor som bott här i 45 år och skött sig, vars barnbarn blir kriminell, ska hon utvisas till det här mystiska landet som gjort avtal om att ta emot våra brottslingar? Ska Sverige göra motsvarande avtal med några länder? Kanske alla IS-fångar som sitter i läger i andra länder? Ska vi ta oss an dom?

    Utveckla gärna hur du tänker rent praktiskt...
  • farman
    Sun 9 Aug 2020 09:28
    #6
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-09 08:40:27 följande:

    Jag bor i vad du kallar en problemförort. Jag är har ett bra jobb, är inte kriminell osv osv. Jag är svensk. Majoriteten av mina grannar är det inte. Jag har vuxit upp i denna förort och återvände när jag fick barn. Barnen går i skola här. Deras klasskompisar har sällan svenska efternamn.

    Jag trivs helt enkelt här vilket de allra flesta gör. Jag har fått en cykel stulen en gång och jag har sett en utbränd bil. Det är så mycket jag sett av kriminaliteten.

    Om man bara får sin bild av förorten från media och dessutom är övertygad om att invandrare är problem så blir det lätt så att man får den bild du ger uttryck för.

    Sanningen är såklart en annan. Här bor massa människor och folk är som folk är

    - oavsett var man är född. De allra flesta människor är schyssta. Väldigt få är kriminella.

    Din fråga är alltså felställd. Du får specificera - vad är det för hjälp som ska lösa exakt vad?


    Tack för ditt varma svar. Förorts problemen kan finnas gömda i dålig service samt att dom inte gör brott där dom bor.
    Samt att som du skriver tidningar förstorar.
    Så inte förminskar?
    Finns dom inte?
    Den skröna?
  • farman
    Sun 9 Aug 2020 09:29
    #7
    farman skrev 2020-08-09 09:28:18 följande:
    Tack för ditt varma svar. Förorts problemen kan finnas gömda i dålig service samt att dom inte gör brott där dom bor.
    Samt att som du skriver tidningar förstorar.
    Så inte förminskar?
    Finns dom inte?
    Den skröna?
    Ta in fler flyktingar enligt regeringen.
    Om det nu inte finns problem varför då göra det till ett problem?
  • farman
    Sun 9 Aug 2020 09:32
    #8
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-09 09:13:00 följande:
    Hur tänker du rent praktiskt? Var ska de utvisas? Tänker du att sverige på någotvis skulle upprätta avtal med andra länder om att ta emot kriminella svenskar som både har medborgarskap och är födda här? Och deras familj ska också utvisas säger du? I hur mpnga generationer? Barn? Barnbarn? Barnbarnsbarn?

    Ska det gälla i både uppåtstigande och nedstigande led? En mormor som bott här i 45 år och skött sig, vars barnbarn blir kriminell, ska hon utvisas till det här mystiska landet som gjort avtal om att ta emot våra brottslingar? Ska Sverige göra motsvarande avtal med några länder? Kanske alla IS-fångar som sitter i läger i andra länder? Ska vi ta oss an dom?

    Utveckla gärna hur du tänker rent praktiskt...
    Där dom kommer ifrån eller någonstans.
    Ja avtal.
    Men vad svamlar du om ?
  • Anonym (Stina­)
    Sun 9 Aug 2020 09:41
    #9
    farman skrev 2020-08-09 09:32:41 följande:

    Där dom kommer ifrån eller någonstans.

    Ja avtal.

    Men vad svamlar du om ?


    Nu har du visst glömt att svara med ditt anonyma nick.
  • Anonym (molly­)
    Sun 9 Aug 2020 09:55
    #10

    Är man svensk med ett bra språk tror jag man kan göra ett stort bidrag genom att volontära med vad som helst i förorten. Extra språkresurs i förskolan då inte ens personalen där alltid har svenska som första språk. Läxhjälp åt skolbarn. Skaffa fadderfamilj och prata svenska med dem. Etc.

  • Sun 9 Aug 2020 10:01
    #11
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-09 08:40:27 följande:
    Jag bor i vad du kallar en problemförort. Jag är har ett bra jobb, är inte kriminell osv osv. Jag är svensk. Majoriteten av mina grannar är det inte. Jag har vuxit upp i denna förort och återvände när jag fick barn. Barnen går i skola här. Deras klasskompisar har sällan svenska efternamn. Jag trivs helt enkelt här vilket de allra flesta gör. Jag har fått en cykel stulen en gång och jag har sett en utbränd bil. Det är så mycket jag sett av kriminaliteten. Om man bara får sin bild av förorten från media och dessutom är övertygad om att invandrare är problem så blir det lätt så att man får den bild du ger uttryck för. Sanningen är såklart en annan. Här bor massa människor och folk är som folk är - oavsett var man är född. De allra flesta människor är schyssta. Väldigt få är kriminella. Din fråga är alltså felställd. Du får specificera - vad är det för hjälp som ska lösa exakt vad?

    Du menar alltså att det inte finns problem i förorten? Att problem med kriminalitet, extremism, dåliga skolor mm, bara är påhitt? Jättebra att ni trivs, men så är det långt ifrån alltid. Jag växte också upp i ett ?sånt? område och trivdes bra, vet att det finns jättetrevliga människor i dessa områden, samt att de flesta är skötsamma. Men jag skulle inte vilja bo där nu, och jag skulle inte vilja att mina barn växte upp där, för det har blivit värre. Det är inte bara mediabild, det är erfarenhet. Det bor invandrare där vi bor nu också. Vi har inga som helst problem med det. Men majoriteten är svenskar och det är ett ?lugnt? område.
  • Sun 9 Aug 2020 10:07
    #12
    farman skrev 2020-08-09 09:32:41 följande:
    Där dom kommer ifrån eller någonstans. Ja avtal. Men vad svamlar du om ?

    Man kan inte utvisa svenska medborgare. Däremot bör vi göra som andra länder, dvs frånta grova brottslingar deras medborgarskap om de har dubbelt, samt sluta ?gödsla? med medborgarskap från början. Det ska vara högre krav för att bli svensk medborgare än vad det är idag.
  • Anonym (Ordni­ng)
    Sun 9 Aug 2020 10:14
    #13
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-09 09:13:00 följande:
    Hur tänker du rent praktiskt? Var ska de utvisas? Tänker du att sverige på någotvis skulle upprätta avtal med andra länder om att ta emot kriminella svenskar som både har medborgarskap och är födda här? Och deras familj ska också utvisas säger du? I hur mpnga generationer? Barn? Barnbarn? Barnbarnsbarn?
    Givetvis kan man inte utvisa barn till invandrare etc, men utländska medborgare står för en rätt stor andel av alla grova brott som begås i Sverige.

    Expressens sammanställning av de som dömts för gruppvåldtäkt visade att ungefär en tiondel var utländska medborgare med tidigare dom i Sverige. Hade dessa utvisats i samband med första domen så hade de inte fortsatt sin kriminella karriär här och inte heller deltagit i gruppvåldtäkten de dömdes för.

    Detta gäller troligen även andra typer av brott, att en stor andel begås av återfallsförbrytare utan svenskt medborgarskap. Om vi rakt av utvisade dessa vid första domen skulle brottsligheten i Sverige därmed minska med minst 10%, antagligen betydligt mer.

    Tycker du att det är viktigt att de dömda utländska medborgarna får stanna och därmed fortsätter råna, misshandla, stjäla, våldta, skjuta och sälja knark?
  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Sun 9 Aug 2020 10:15
    #14
    farman skrev 2020-08-09 07:16:54 följande:
    Hur ska vi hjälpa förorter med mycket kriminalitet , våld samt fattigdomen.? Mer pengar till förorterna? Hjälpa dom till att stärka deras stolthet att dom kan göra något bra? Hjälp att dom hederliga får kontrollen över förorten? Bussa svenska elever från rika områden dit? Locka svenskar till invandrartäta områden med förmåner?

    Mer pengar har ju inte hjälpt hittills i alla fall. Bussa svenska elever dit skulle dessa elever eller deras föräldrar aldrig gå med på. Det skulle heller inte lösa grundproblemet, bara förstöra skolgången för fler. Det omvända - att bussa elever från invandrartäta områden till svenska skolor - funkar i så fall bättre, så länge det blir en bra blandning och görs rätt. Men inte heller detta löser grundproblemet. Den övergripande orsaken till att det ser ut som det gör, är att dessa områden har tillåtits växa fram från början. Många varnade för denna utveckling redan för flera decennier sen, men blev svartmålade eller inte lyssnade på. Nu står politikerna istället handfallna.
  • Anonym (Hur?)
    Sun 9 Aug 2020 10:19
    #15
    farman skrev 2020-08-09 09:32:41 följande:

    Där dom kommer ifrån eller någonstans.

    Ja avtal.

    Men vad svamlar du om ?


    Jag frågar bara väldigt konkreta frågor om hur du tänkt dig, eftesom jag utgår ifrån att du tänkt igenom saken. Så svara gärna.
  • Anonym (Hur?)
    Sun 9 Aug 2020 10:28
    #16
    fornminne skrev 2020-08-09 10:07:25 följande:

    Man kan inte utvisa svenska medborgare. Däremot bör vi göra som andra länder, dvs frånta grova brottslingar deras medborgarskap om de har dubbelt, samt sluta ?gödsla? med medborgarskap från början. Det ska vara högre krav för att bli svensk medborgare än vad det är idag.


    Fast nu önskade ju vederbörande att kriminella med familj skulle utvisas. Dvs. Barn som kanske är födda här eller nån skötsam farmor som bott här i 30?år. Vederbörande verkade inte vara så intresserad av medborgarskap utan mest av ursprung. Således ställer jag frågor om i hur många led man ska räknas som invandrare etc.

    Visserligen skrev hen inget om ursprung så hen kanske menade att detta även skulle gälla ursvenskar som ska skickas till annat land, men jag tog mig friheten att anta att hen menade personer med nån slags utländska bakgrund. Jag är uppriktigt nyfiken. Mena hen exempelvis att om min son. Som har en far som är första generationens invandrare borde utvisas till ett land han aldrig satt sin fot i om han växer upp och blir kriminell och skulle jag också då behöva utvisas då jag är familj?
  • Anonym (Hur?)
    Sun 9 Aug 2020 10:29
    #17
    farman skrev 2020-08-09 09:32:41 följande:

    Där dom kommer ifrån eller någonstans.

    Ja avtal.

    Men vad svamlar du om ?


    Hoppsan... klickade du fel...
  • farman
    Mon 10 Aug 2020 18:40
    #18
    Anonym (Hur?) skrev 2020-08-09 10:19:38 följande:
    Jag frågar bara väldigt konkreta frågor om hur du tänkt dig, eftesom jag utgår ifrån att du tänkt igenom saken. Så svara gärna.
    Det går utmärkt att utvisa utländska medborgare med svenskt medborgarskap. Bara att skapa en sådan lag som nu redan finns i Danmark och Finland.
    Utvisa brottslingar som inte bott mer här än en viss tid. Kan utlänningar få bestämma sin ålder så går allt.
    å andra sidan kan vi hjälpa dom med allehanda stöd i fattigområdena samt ta in mer flyktingar. Fantasin säter inga gränser.
Svar på tråden Hur hjälpa problemförorter?