• Anonym (Fel)
    Sun 9 Aug 2020 09:50
    67 visningar
    3 svar
    3
    67

    Vad är det för fel på mig?

    Jag var extremt blyg som barn. Pratade knappt med vuxna, men med mina kompisar som jag var trygg med. Det fortsatte i skolan. Har alltid fått höra att jag är tyst, blyg, måste ta för mig mer och våga mer osv. Kanske blev det lite bättre på högstadiet men jag har alltid hatat att stå i centrum, prata inför folk, träffa nya människor.

    Avstod många sociala situationer under gymnasiet för jag tyckte det var jobbigt att träffa nya människor. Började på högskolan när jag var runt 22. Lärde knappt känna nån. Extremt jobbigt med muntliga redovisningar osv. Jobbade flera år inom vården efter det. Har funkat men har blivit stressad av det sociala där också när det rör sig om nya människor jag inte är trygg med. Är 30+ nu och pluggar återigen, nu till förskollärare. Jag vill verkligen jobba som det men tvivlar på mig själv. Det är mycket sociala kontakter med nya människor. Har haft en praktik som varade i tre veckor. Det gick bra med barnen men jag har så svårt att få kontakt med kollegor. Vet inte vad jag ska prata om, har svårt att prata om mig själv eller berätta saker, även som inte är personliga. Det är som att jag låser mig och blir tyst. Blir stressad och nervös. Svårt att utföra aktiviteter med barnen när jag vet att jag blir "granskad och bedömd". Jag vill så gärna vara social, glad och öppen. Kan känna att jag har svårt att ta initiativ, att komma igång. Rädd att göra fel.

    Har haft mycket ångest genom åren. Dels kring det sociala men också för annat. Har två små barn och har nyligen separerat. Mitt föräldraskap funkar bra. Min äldsta påminner lite om mig som barn och ska nu utredas inom autismspektrat (asperger). Det har fått mig att fundera på om jag också har "nåt". Har alltid kännt mig annorlunda på nåt sätt och haft svårt att acceptera mig själv och min personlighet.

  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (ka)
    Sun 9 Aug 2020 10:04
    #1

    Du har garanterat aspberger eller autism.

  • Anonym (Fel) Trådstartaren
    Sun 9 Aug 2020 10:21
    #2
    Anonym (ka) skrev 2020-08-09 10:04:10 följande:

    Du har garanterat aspberger eller autism.


    Ja jag börjar ju tro att det skulle kunna stämma.

    Jag vill också tillägga att jag kan vara social och framåt utan ångest. Om jag är trygg. I min studiegrupp på högskolan nu trivs jag jättebra. Vi har jättekul ihop och jag vågar "vara". Ibland tänker jag att när jag är med folk som "kan mer" eller som jag känner på nåt sätt är "över mig" så krymper jag och sluter mig.
  • Sun 9 Aug 2020 19:23
    #3

    Jag tycker du låter helt normal, många har normal ångest för att prata inför grupp mm. Prata i din yrkesroll, ju mer du lär dig och tränar ju bättre kommer det att gå.

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?