• face turn red

    tips för att bli av med semesterkroppen

    har gått ner 2.5 kg i vikt på 1 v.

    enda förändringen: slutat med socker och snabba kolhydrater samt onyttigt fett, alltså ingen pasta/potatis/bröd/alkohol/mjölk eftersom jag inte äter bröd äter jag heller inte längre något smör. när jag steker maten använder jag max 1 tsk rapsolja. utökat dagliga motionen med 2000 steg.

    frukost: ägg, fet yoghurt (osötad) med bär, kaffe utan mjölk.

    lunch: 1 ägg, halva tallrik grönsaker, liten bit lax.

    middag: 1 ägg, sallad med olivolja, veg protein.

    vid sötsug: äter hummus, ägg, fet yoghurt, 70% choklad. dricker mycket vatten.

    10.000 steg/dag. träningspass 1 gång/v. dagligen styrkeövningar.

    start: bmi 22.3

    nu: bmi 21.4

    mål: bmi 20 (förhoppningsvis om 2v)

  • Svar på tråden tips för att bli av med semesterkroppen
  • Anonym

    Den där svältkosten kan du inte leva på i längden.
    Du kommer gå upp igen när du börjar äta mer normalt.

  • sextiotalist

    Jag blir så ledsen när personer inte kan acceptera sin kropp.

    Ts du är smal, att banta på det sätt som du gör nu, kommer störa kroppens egen ämnesomsättning.

    Om du inte är nöjd, satsa på en allsidig träning som gör att dina muskler får arbeta, ät normalt och sträck på dig. Men banta inte.

    Din vikt kommer fara som en jojo och kroppen kommer suga åt sig varenda kalori och lagra

  • Anonym
    sextiotalist skrev 2020-08-09 13:55:09 följande:

    Jag blir så ledsen när personer inte kan acceptera sin kropp.

    Ts du är smal, att banta på det sätt som du gör nu, kommer störa kroppens egen ämnesomsättning.

    Om du inte är nöjd, satsa på en allsidig träning som gör att dina muskler får arbeta, ät normalt och sträck på dig. Men banta inte.

    Din vikt kommer fara som en jojo och kroppen kommer suga åt sig varenda kalori och lagra


    Exakt, det är det som är det farliga. Att kroppen ställer in sig i svältläge och sen suger åt sig varenda lite kalori den kan.
    Det är att bakbinda sig själv.

    Utöver det så har du rätt, ts är helt normalviktig.
  • Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2020-08-09 14:02:35 följande:

    Exakt, det är det som är det farliga. Att kroppen ställer in sig i svältläge och sen suger åt sig varenda lite kalori den kan.

    Det är att bakbinda sig själv.

    Utöver det så har du rätt, ts är helt normalviktig.


    Kroppen ställer inte in sig pä något "svältläge" med TS diet, krävs BRA mycket hårdare behandling av kroppen för det.

    Ts: du har tagit bort snabba kolhydrater ur kosten. När en gör det släpper en massa vätska, det är därför du gått ner så fort. Du har kissat ut vikt. Brukar vara så första 1-2 veckorna sen stabiliserar sig viktminskningen.
  • Anonym
    Anonym (JJ) skrev 2020-08-09 18:23:25 följande:
    Kroppen ställer inte in sig pä något "svältläge" med TS diet, krävs BRA mycket hårdare behandling av kroppen för det.

    Ts: du har tagit bort snabba kolhydrater ur kosten. När en gör det släpper en massa vätska, det är därför du gått ner så fort. Du har kissat ut vikt. Brukar vara så första 1-2 veckorna sen stabiliserar sig viktminskningen.
    Som gammal anorektiker vet jag vad jag pratar om.

    Tack för uppmärksamheten.
  • hammarhajen

    Mitt tips är läs på. 

    Tror man att potatis är dåligt och att väldigt fet turkisk yoghurt är bättre än fullkorn (fullkornsbröd, havregryn etc) kommer man inte nå resultat innan man läst på och förstått hur kroppen fungerar.

    För övrigt behöver du inte alls gå ner i vikt med de värden du skriver om.

    https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/mat--rekommendationer/

    https://www.1177.se/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/sa-ater-du-halsosamt/

  • face turn red

    när det finns alternativ som är mer kolhydratsfattiga så varför inte äta det istället (om man vill minska i vikt)?

    gällande fullkornsbröd kan jag inte yttra mig mer än att jag vet att många inkl mig själv har en tendens att inte stanna vid 1 macka när småhungern faller på. därför lika bra att utesluta det helt (tänker även på alla tillbehör, smör, ost mm)

    den feta yoghurten ökar mättnadskänslan och gör att sötsuget/småhungern också minskar. men går säkert också bra med havregrynsgröt, men Hur gott är det att äta utan mjölk till? och nu ska vi ju minska på sockret här va för att på så vis reducera sötsuget.

  • annabellelee

    Du skriver att "enda" förändringen är att du slutat med snabba kolhydrater och onyttigt fett, vilket i sig är en ganska stor förändring om du med det innebär alla former av pasta, potatis, olika såser samt olika former av kött. Eller så åt du väldigt begränsat även innan, för din diet verkar väldigt strikt. Du verkar också begränsa måltidsstorleken kraftigt:"liten bit lax"

    Om du är den typen av person som går i gång på självkontroll och att späka sig själv (vissa gör det, och skryter gärna inför andra om sin självbehärskning, snälla gör inte det) kan du nog hålla dieten ett tag, men för de flesta skulle detta inte funka.

  • hammarhajen
    face turn red skrev 2020-08-09 20:03:02 följande:

    när det finns alternativ som är mer kolhydratsfattiga så varför inte äta det istället (om man vill minska i vikt)?

    gällande fullkornsbröd kan jag inte yttra mig mer än att jag vet att många inkl mig själv har en tendens att inte stanna vid 1 macka när småhungern faller på. därför lika bra att utesluta det helt (tänker även på alla tillbehör, smör, ost mm)

    den feta yoghurten ökar mättnadskänslan och gör att sötsuget/småhungern också minskar. men går säkert också bra med havregrynsgröt, men Hur gott är det att äta utan mjölk till? och nu ska vi ju minska på sockret här va för att på så vis reducera sötsuget.


    Varför äta extremt kolhydratsfattigt? 

    Protein innehåller lika mycket energi (kalorier) per gram som kolhydrat och fett mer än dubbelt så mycket. I fullkorn finns massor med nyttigheter som kroppen mår bra av, som gör att tarmen mår bättre och minskar risken för cancer, varför förneka sig det? 

    Finns ingen anledning för en frisk människa att dra ner så mycket på socker att man förbjuder mjölk och frukt. Snarare blir det en väldigt svår diet att följa, som gjord för att just längtan efter helt vanlig mat ska komma och omöjligt att följa och känna sig nöjd om man äter ute eller hemma hos andra. 

    Turkisk yoghurt innehåller för övrigt 3,4 g sockerarter per 100 g, vanlig mellanmjölk 4,9 g sockerarter per 100 g. Visst är det aningens mer i mjölk, men att äta det ena och inte kunna ta en skvätt av det andra känns ologiskt. 

    Titta på normalviktiga och smala som inte trixar med dieter. De äter både potatis, bröd och mjölkprodukter, men i lagom mängd. Precis som de äter kött och kyckling i lagom mängd. Man kan bli överviktig av protein också, överflöd av kalorier lagras som fett oavsett varifrån de kommer.
  • face turn red

    protein innehåller mer näring än socker.

    det är just det. du måste hålla dig ifrån giftet (som socker lätt kan bli i stora mängder) för att bli av med beroendet, därefter finns ingen längtan efter att svulla i sig tomma kolhydrater längre. den normala kosten blir den nya dieten.

    grönsaker innehåller också fibrer som håller tarmarna i trim.

    finns annan yoghurt än turkisk.

    jag vill gå ner till målvikten. har aldrig mått bra av eller tycker det är speciellt gott med gluten och potatis.. men alla är vi olika.

    just nu känner jag mig plufsig och andfådd p g a min storlek därav önskan om viktnedgång.

    men som sagt alla upplever vi olika.

    aldrig haft ätstörningar och skulle inte ha problem med att bli bjuden på mat även om den innehåller pasta eller bröd men skulle inte laga det själv.

  • sextiotalist
    face turn red skrev 2020-08-10 15:28:08 följande:

    protein innehåller mer näring än socker.

    det är just det. du måste hålla dig ifrån giftet (som socker lätt kan bli i stora mängder) för att bli av med beroendet, därefter finns ingen längtan efter att svulla i sig tomma kolhydrater längre. den normala kosten blir den nya dieten.

    grönsaker innehåller också fibrer som håller tarmarna i trim.

    finns annan yoghurt än turkisk.

    jag vill gå ner till målvikten. har aldrig mått bra av eller tycker det är speciellt gott med gluten och potatis.. men alla är vi olika.

    just nu känner jag mig plufsig och andfådd p g a min storlek därav önskan om viktnedgång.

    men som sagt alla upplever vi olika.

    aldrig haft ätstörningar och skulle inte ha problem med att bli bjuden på mat även om den innehåller pasta eller bröd men skulle inte laga det själv.


    Om du känner dig andfådd och plufsig med den låga vikten är det kondition och styrka du ska satsa på.
  • Mrs Moneybags

    Du är inte tjock och behöver inte gå ner i vikt. Din vikt är inom normalt BMI och på den lägre sidan.

    Som sextiotalist skriver bör det räcka med regelbunden och allsidig träning för att du ska få din "drömkropp", både styrke- och konditionsträning 3-5 gånger per vecka livet igenom. 

Svar på tråden tips för att bli av med semesterkroppen