• Anonym (Undrar)

    Vågar jag ta förrådet?

    Bor i hyreslägenhet. Vaktmästaren gav mig det lilla matförrådet och sa att han ville spara det andra till barnfamiljer. Nu behöver jag mer utrymme, så undrar, vågar man ta sitt egna förråd eller har vaktmästaren rätt i det han säger?

  • Svar på tråden Vågar jag ta förrådet?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-08-09 13:18:08 följande:

    Bor i hyreslägenhet. Vaktmästaren gav mig det lilla matförrådet och sa att han ville spara det andra till barnfamiljer. Nu behöver jag mer utrymme, så undrar, vågar man ta sitt egna förråd eller har vaktmästaren rätt i det han säger?


    Va? Hyr du lägenhet där det ingår ett riktigt förråd som du inte får tillgång till? Betalar du för det ska du ju självklart kunna använda det. Vad säger hyresvärden?
  • Anonym (J)
    Anonym (Va?) skrev 2020-08-09 13:43:44 följande:

    Vad är ett matförråd?


    Typ som ett litet skafferi.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-08-09 13:18:08 följande:

    Bor i hyreslägenhet. Vaktmästaren gav mig det lilla matförrådet och sa att han ville spara det andra till barnfamiljer. Nu behöver jag mer utrymme, så undrar, vågar man ta sitt egna förråd eller har vaktmästaren rätt i det han säger?


    Men man brukar väl ha ett vanligt förråd + ett litet matförråd (om det ens finns överallt). Inte ok om han bara bestämde att du inte får det vanliga förrådet. Nej, säg ifrån att du nu vet att han inte kan göra så, inte om det står i ditt kontrakt att du har ett förråd. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-09 14:22:55 följande:

    Men man brukar väl ha ett vanligt förråd + ett litet matförråd (om det ens finns överallt). Inte ok om han bara bestämde att du inte får det vanliga förrådet. Nej, säg ifrån att du nu vet att han inte kan göra så, inte om det står i ditt kontrakt att du har ett förråd. 


    Har aldrig hört talas om matförråd. Skafferi har man ju i köket. Har bott i massor av hyreslägenheter. Måste väl vara rätt ovanligt?
  • Aniiee

    Det kan ju inte vaktmästaren bestämma. Om förrådet ingår i lägenheten så betalar du för det och det är ditt att bruka. Men du kan ju alltid ringa hyresbolaget och lägga fram resonemanget för dem och se vad de säger.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Va?) skrev 2020-08-09 14:27:09 följande:
    Har aldrig hört talas om matförråd. Skafferi har man ju i köket. Har bott i massor av hyreslägenheter. Måste väl vara rätt ovanligt?
    Vi har också matförråd/matkällare. Som ett stort walk-in-skafferi. Det är nog en kvarleva i en del gamla hus byggda på den tiden då det lagrades mer mat.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (J)
    Aniiee skrev 2020-08-09 14:32:34 följande:

    Vi har också matförråd/matkällare. Som ett stort walk-in-skafferi. Det är nog en kvarleva i en del gamla hus byggda på den tiden då det lagrades mer mat.


    Mitt är mer som ett litet skafferi. Det i ett svalt rum i källaren. Jag har det som mikroiförråd. Om jag köpt storpack toarullar/hushållspapper kan jag förvara några där. Förvarar en picknickkorg där. Förr i tiden hade många sylt där.
  • Anonym (Fjo)
    Anonym (Va?) skrev 2020-08-09 14:27:09 följande:

    Har aldrig hört talas om matförråd. Skafferi har man ju i köket. Har bott i massor av hyreslägenheter. Måste väl vara rätt ovanligt?


    I många hus byggda på 40 och 50 talet så finns ett matförråd i källaren. Det var också vanligt att det fanns en stor potatislåda i det men den har de flesta tagit bort nu.
  • Anonym (K)

    Fråga hyresvärden istället för vaktmästaren skulle jag säga. Ingår det förråd med lägenheten är det inräknat i hyran och får du inte nyttja förrådet kanske du ska ha hyressänkning? Även om det kanske bara handlar om 200 kronor.
    Hör med Hyresgästföreningen också om du är medlem där (om du inte är medlem så rekommenderar jag dig att gå med om du bor i hyresrätt), dom borde ha koll. 

Svar på tråden Vågar jag ta förrådet?