• Anonym (Gabri­el Ernst)
    Mon 10 Aug 2020 10:28
    43 visningar
    7 svar
    7
    43

    Bostadsköp för dummies?

    Hej

    Har aldrig ägt en bostad innan utan bara hyrt. Nu finns det en bostadsrätt jag är intresserad av men är lite osäker på hur man ska gå till väga. Kontaktar man mäklaren först för att titta eller banken för ett lånelöfte? Vad ska man tänka på? Besiktning, etc?

    Nån som kan ge en bra checklista? :)

  • Svar på tråden Bostadsköp för dummies?
  • Mon 10 Aug 2020 10:34
    #1

    Bank först för att få en uppfattning hur stort lån du kan få. Går att ordna via nätet, börja med din nuvarande bank.Tänk på att du bara kan få ett bolån till max 85% av köpeskillingen och måste få fram övriga 15% på något annat sätt.

    Därefter mäklaren för att gå på visning. 

  • Anonym (Gabri­el Ernst) Trådstartaren
    Mon 10 Aug 2020 10:40
    #2
    Kjell2 skrev 2020-08-10 10:34:19 följande:

    Bank först för att få en uppfattning hur stort lån du kan få. Går att ordna via nätet, börja med din nuvarande bank.Tänk på att du bara kan få ett bolån till max 85% av köpeskillingen och måste få fram övriga 15% på något annat sätt.

    Därefter mäklaren för att gå på visning. 


    Jag har inte så mycket att jag når upp till hela kontantinsatsen. Däremot ser jag att t ex SBAB lånar ut en viss del av insatsen. Hört att man inte ska göra så men idag bor jag så dyrt att t o m med ett SMS-lån skulle mina boendekostnader minska radikalt.
  • Mon 10 Aug 2020 10:52
    #3
    Anonym (Gabriel Ernst) skrev 2020-08-10 10:40:42 följande:
    Jag har inte så mycket att jag når upp till hela kontantinsatsen. Däremot ser jag att t ex SBAB lånar ut en viss del av insatsen. Hört att man inte ska göra så men idag bor jag så dyrt att t o m med ett SMS-lån skulle mina boendekostnader minska radikalt.
    Ja, det kan gå att få ett blancolån. Men de villkor du får beror på hur kreditvärdig du är. Kolla med bankerna. Börja med din nuvarande.

    Det kan också vara idé att gå på en massa visningar för att få en känsla för marknande och prisnivåer,
  • Anonym (Gabri­el Ernst) Trådstartaren
    Mon 10 Aug 2020 11:06
    #4
    Kjell2 skrev 2020-08-10 10:52:38 följande:

    Ja, det kan gå att få ett blancolån. Men de villkor du får beror på hur kreditvärdig du är. Kolla med bankerna. Börja med din nuvarande.

    Det kan också vara idé att gå på en massa visningar för att få en känsla för marknande och prisnivåer,


    Min nuvarande bank (Handelsbanken) är väldigt hårda på den fronten så där är det nog kört. Vet att SBAB däremot lånar ut en viss del av kontantinsatsen.
  • Steven­Diese
    Mon 10 Aug 2020 11:13
    #5

    Boka in möten på så många banker du kan och förklara situationen.

    Sen bör du titta på föreningens ekonomi. Förstår du inte dig på räkenskaperna så ring och prata med revisorn eller om du känner nån som kan hjälpa dig. Prata även med ordföranden i föreningen om hur det ser ut med hyreshöjningar och investeringar framöver.

    Kolla även vad som ingår i hyran. Får du t.e.x betala el och sopor själv? Uppvärmning, bredband etc.

  • Mon 10 Aug 2020 11:16
    #6

    Kontakta SBAB för att få lite koll på vad du skulle kunna låna. Ev. även skaffa ett lånelöfte.

    Den börjar du gå på visningar i din prisklass. Gå på många!

Svar på tråden Bostadsköp för dummies?