• Anonym (Dwight)

    Bechterews som antar ny skepnad

    Jag förväntar mig inte alls att någon ska kunna hjälpa mig. Däremot tänker jag ifall någon annan med bechterews känner igen något i det jag beskriver?

    Är idag en man, 46 år gammal. Vaknade en morgon för 30 år sen, alltså när jag var 16 år och hade så ont i ryggen att jag inte kom upp ur min säng, utan jag fick liksom rulla mig ur åt sidan.

    Jag minns inte riktigt hur länge det satt i, men vill minnas att det handlade om max ett dygn.

    Därefter gick det många år innan jag började få återkommande skov med värk som strålade ut i ena höften/skinkan. Fruktansvärd smärts, helt omöjligt att gå normalt, utan det var mest en plåga att försöka halta sig fram.

    Dessa skov kom ett par gånger om året, och höll i runt två-tre veckor per skov.

    Detta varade under många år, säg i 15 år.

    Under alla dessa år hade jag ett annat problem, som jag vill tro direkt eller indirekt är kopplat till min bechterews, nämligen att jag svettades kopiöst mycket, och av så banala ansträngningar.

    Jag vet att när jag skulle gå från vårat hem till ICA, en promenad på runt 5 minuter så fick jag sätta mig utanför på bänken i 20 minuter. Detta var INTE för att jag var fysiskt ansträngd, utan för att jag skulle sluta svettas så. Det fullkomligt rann om mig, och för att undvika folks blickar så satt jag 20 min tills det hade avtagit och dunstat.

    In snabbt i affären och handla, och gå hem, där jag direkt fick gå hämta en handduk för att det rann om mig.

    Ska flika in här också att vid ett besök på vårdcentralen, av en helt annan anledning så ville de mäta mitt blodtryck. Jag hade helt normalt, läkaren sa att det låg strax under medel.

    Vid någon period i mitt liv antog allt en helt ny skepnad. Låt säga för 15 år sen. Värken i ryggen och höften kom i skov, men var nu inte längre något att tala om. Samma typ av smärta, men så mild att det inte var några problem. Dessutom varade det i max ett par dagar.

    Däremot började samma typ av smärta i bröstkogen/revbenen. Minsta rörelse som fick revebenen att röra sig eller klämmas ihopnav att man ligger på sidan till exempel var som att vrida om en skruvmejsel inuti mig.

    Med detta slutade också svettningarna, och jag svettades vare sig mer ellet mindre än nån annan normalt sett gör.

    I samma period steg mitt blodtryck, och jag ligger numera runt 180/125 konstant.

    Läkare ordinerade en blodtryckssänkande medicin, vilken istället hade effekten att blodtrycket steg till runt 205/135 (mätt över tre tillfällen per dag i en vecka).

    Läkaren berättade att han hade aldrig hört talas om att en blodtryckssänkande medicin kan ha som bieffekt att höja blodtrycket, så efter rådgörande med kollegor sattes en annan medicin in, som inte hade någon effekt alls, vare sig uppåt eller neråt.

    Från smärtor i rygg som strålar ut, kopiösa svettningar och ett normalt blodtryck, till smärtor i revbenen, inga svettningar och skyhögt blodtryck.

    Känner någon annan med bechterews igen något i det jag beskriver?

    Kan samtidigt passa på att fråga, är det någon som känt sig hjälpta av någon alternativmetod, i så fall på vilket sätt, och med hjälp av vilken metod?

Svar på tråden Bechterews som antar ny skepnad