• Anonym (Blä)
    Mon 10 Aug 2020 22:11
    78 visningar
    11 svar
    11
    78

    Finns de något vettig preventivmedel:(

    Ja som rubriken lyder. Vad använder ni som FUNKAR? Jag har gått på cerazette/desogestrel.. Får ingen mens så de är jätte skönt , MEN jag har 0 sexlust , eftersom jag aldrig har ägglossning tex... min nedre region är som Sahara. Jag är så less på det !!! Funderade ett tag på kopparspiral men efter ha hört massor mardrömshistorier om de så vill jag inte använda de heller.

    Jag tror jag testat de mesta nuva-ring, p-plåster, vanliga p-piller.... dock fick jag högt blodtryck av vanliga p-piller därav minipiller de senaste åren

  • Svar på tråden Finns de något vettig preventivmedel:(
  • Anonym (Maria­)
    Mon 10 Aug 2020 23:04
    #1

    Det som funkade för mig var just kopparspiral. Var så skönt att inte ha några hormoner alls i kroppen och känna en naturlig mens och veta att kroppen funkar varje månad. Jag hade den i 6 år tills vi ville ha barn.

    Cerazette funkade inte alls på mig. Jag blev i princip självmordsbenägen av dom och blödde konstant. Testade tre gånger under olika år. Sista gången blev jag gravid ändå

  • Anonym (!)
    Mon 10 Aug 2020 23:06
    #2

    AVHÅLLSAMHET! 
    Funkar alltid!

  • Anonym (Förvå­nad)
    Mon 10 Aug 2020 23:15
    #3

    Tålde inte p-piller alls, alla biverkningar man kunde få fick jag. Byte till kopparspiral och hade det under 10 år. Men jag hade lite förmycket mensvärk och dålig lukt på flytningarna som jag aldrig fuck bukt med.

    Jag är en riktigt fröken slarver och kan inte ha något som jag ska komma ihåg varje dag/vecka eller månad. Ett alternativ kvar, P-stav. Livrädd testade jag det och nu 6 månader senare är jag så förvånad. Den funkar jättebra, har sexlust, väldigt lite mensvärk, ingen förändring av humöret eller finnar. Än så länge är jag jättenöjd.

  • Anonym (&)
    Mon 10 Aug 2020 23:35
    #4

    Kondom. Visst, det tar såklart på känslan. Men jag vill inte trycka i massa skit i min kropp. Så vi kör kondom tills vi vill ha barn, när vi är färdiga så kommer min kille troligtvis sterilisera sig. Kommer nog även köra säkra perioder sen när vi är lite mer ekonomiskt stabila och det inte gör så mycket ifall ett barn skulle bli till.

  • Anonym (J)
    Tue 11 Aug 2020 00:31
    #5

    Är du yngre så är det mindre cancerrisk med hormonpreparaten än om du är närmare eller över 40, då är risken väldigt hög, samt risk för blodproppar. Själv tål jag inga hormoner längre får extrem svampöverväxt i underlivet och mår jätteilla. Spiral verkar bra men har inte vågat prova då det visst gör ont att få den installerad och jag känner mig skraj att ha metall i mitt känsligaste ställe + att min mamma berättade att hennes kropp stötte ut den under flertal gånger vilket var smärtsamt för henne.
    Som en trådskrivare skrev, vasektomi för mannen är ett litet ingrepp under lokalbedövning som även kan vara reversibelt, men det är väl om han känner sig färdig och inte vill ha fler barn. Det är väl absolut säkrast men gäller ju inte om ni planerar barn förstås :).
    Hormonfritt: Kondom, "natural cycles" (mäter temp).

  • Anonym (Alice­)
    Tue 11 Aug 2020 00:43
    #6

    Kondom! Har fungerat superbra för mig och min man nu i 10+ år. Så skönt att inte mixtra med massa hormoner eller behöva dras med massa biverkningar. Personligen har jag inget emot att få mens heller, men då är min relativt kort, lite mensvärk etc.

  • Anonym (Alice­)
    Tue 11 Aug 2020 00:49
    #7
    Anonym (J) skrev 2020-08-11 00:31:00 följande:

    Hormonfritt: Kondom, "natural cycles" (mäter temp).


    Man får ju också komma ihåg att NC inte är speciellt säkert. Bara för att en app säger att du inte blir gravid, betyder det inte att du inte kan bli det. Det finns massor av historier online där kvinnor berättar hur appen ?ändrat färg? under dagen och de blivit gravida, trots att det skulle vara säkert. T.o.m. en av grundarna har sagt att appen inte rekommenderas till dom som absolut inte vill ha barn under det närmsta året.

    Det kan säkert fungera för dom som har väldigt, väldigt regelbunden cykel + att det inte skulle vara en katastrof om det blev en graviditet, men personligen skulle jag inte använda det som skydd annars.
  • Anonym (J)
    Tue 11 Aug 2020 00:55
    #8
    Anonym (Alice) skrev 2020-08-11 00:49:08 följande:
    Man får ju också komma ihåg att NC inte är speciellt säkert. Bara för att en app säger att du inte blir gravid, betyder det inte att du inte kan bli det. Det finns massor av historier online där kvinnor berättar hur appen ?ändrat färg? under dagen och de blivit gravida, trots att det skulle vara säkert. T.o.m. en av grundarna har sagt att appen inte rekommenderas till dom som absolut inte vill ha barn under det närmsta året.

    Det kan säkert fungera för dom som har väldigt, väldigt regelbunden cykel + att det inte skulle vara en katastrof om det blev en graviditet, men personligen skulle jag inte använda det som skydd annars.
    Ja precis, mest ett hormonfritt hjälpmedel som är bäst att använda i kombination med andra säkrare preventivmedel.
  • Anonym (...)
    Tue 11 Aug 2020 04:52
    #9

    Kolla in vulverinekoos på insta! Hon har enormt bra tips.

  • Tue 11 Aug 2020 05:17
    #10

    Jag har samma problem och lösningen för oss var att mannen steriliserade sig. Dock funkar ju det bara om man är i ett stadigt förhållande och känner sig nöjd med antal barn (i vårt fall två st).

  • Tue 11 Aug 2020 07:16
    #11

    Kondom, pessar, avbrutet samlag... Jag vet inte, det beror ju på hur stor katastrof en graviditet är.

Svar på tråden Finns de något vettig preventivmedel:(