• Emmaindia

    Utan socker i 110 dagar

    Jag fick barn i december 2019. Jag gick endast upp några kilon under min graviditet, ca 8 kg. Efter graviditeten tappade jag nästan hälften av dessa kilon jag gick upp. Nu har jag däremot gått upp en del i vikt, har nog unnat mig lite för mycket godsaker med socker de senaste månaderna.

    Till min förskräckelse mätte jag bmi och midjemått, som båda var alldeles för höga. Jag har tidigare uteslutit socker i en eller två månader vid två tillfällen tidigare. Nu tänkte jag dra i bromsen för min viktuppgång och vara helt utan socker i över 100 dagar, 113 dagar för att vara exakt. Från idag den 10 augusti till sista november.

    För mig innebär detta givetvis att utesluta vitt, raffinerat socker och produkter som jag vet innehåller socker. Lösgodis, kakor, bullar, bakelser, saft, läsk, smaksatt yoghurt, sylt, glass, och så vidare. Det innebära även att utesluta sådant där socker finns med i innehållsförteckningen, alltså det dolda sockret.

    Jag kommer däremot tillåta mig att äta mycket frukt, trots att det innehåller mycket socker. Dock naturligt. Kommer även dricka nocco eller någon Light läsk då och då, trots att jag vet att det är en god idé att utesluta även detta.

    Detta gör jag inte enbart för min vikt utan även för min hälsa (det hänger iofs samman...)

    De gångerna jag gjort samma "socker-detox" har jag känt mig piggare och bättre på många sätt i kroppen. Kan nämnas att jag inte har några sjukdomar. Men jag vill inte heller dra på mig något på grund av min övervikt. Dessutom vill jag ha energi och ork till min älskade lilla son.

    Har du gjort något liknande?

    Eller vill du haka på, så kan vi peppa varandra?

  • Svar på tråden Utan socker i 110 dagar
  • face turn red

    kämpa, har själv rasat 3.1 kg på 9 dagar på socker-detox :)

    det är 3.4 hg/dag. känns verkligen onaturligt att trycka i sig så mycket socker och skit som man har gjort tidigare när kroppen bara kastar av sig kilon utan vidare ansträngning nu när man befriat den från detta.

Svar på tråden Utan socker i 110 dagar