• Anonym (Mm)
    Tue 11 Aug 2020 18:27
    509 visningar
    19 svar
    19
    509

    Avgifter privat parkering?

    Tacksam om någon vet. En släkting bor nära en populär strand och folk parkerar som galningar, blockerar både för de boende och räddningsfordon. Dessutom in på planterade åkrar. Parkering på vägen kan bara polisen göra något åt, knappt puckona lyssnar på dem. Men Vi funderar på att försöka avskräcka från parkering på odlad mark med att avsätta en remsa för tillåten parkering till riktigt hutlöst pris. Markförlusten är tråkig men folk förstör den ändå nu. Vi har inte hittat om det finns regler för hur mycket man isf får ta ut, någon som vet? Alltså parkeringsavgift. Inte kontrollavgift för otillåtet parkerade fordon, för där vet vi summorna, tanken är att ha parkeringsavgift som blir dyrare. Vet inte om gränser finns för pris. Med väl annonserade villkor och korrekta skyltar har besökaren accepterat villkoren i och med att de parkerar där Och får betala vad markägaren bestämt, så det är parkeringsavgift, inte böter/kontrollavgift, som planeras. Folk som kan ta på sig att fota bilar etc som bevisunderlag vid behov finns. Idag skiter folk i både skyltar och uppmaningar att flytta på sig från privat mark och släktingen är trött på att slösa polisens tid på detta.

  • Svar på tråden Avgifter privat parkering?
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:10
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-11 18:32:51 följande:

    Fel av mig förresten! :) Hittade det här: https://lawline.se/answers/vem-kan-ta-ut-kontrollavgift-vid-parkering

    Men spärrband rekommenderar jag fortfarande.


    Tack, men det är inte kontrollavgift jag undrar över. Kontrollavgift är markägarens motsvarighet till parkeringsböter vid olovlig parkering. Jag letar efter om det finns regler för hur höga parkeringsavgifter vid tillåten parkering man får ta ut. 
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:14
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-11 18:32:51 följande:

    Fel av mig förresten! :) Hittade det här: https://lawline.se/answers/vem-kan-ta-ut-kontrollavgift-vid-parkering

    Men spärrband rekommenderar jag fortfarande.


    Vi har inte testat men grannen fick sina borttagna. Och så ska man ju stolpa och sedan ta bort stolpar så maskinerna kommer in. Men det kanske är värt ett försök ändå.
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:15
    #10
    Anonym (Mm) skrev 2020-08-12 12:14:59 följande:
    Vi har inte testat men grannen fick sina borttagna. Och så ska man ju stolpa och sedan ta bort stolpar så maskinerna kommer in. Men det kanske är värt ett försök ändå.
    spärrband
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:20
    #11
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-11 22:42:14 följande:
    Vid marknader och liknande brukar man kunna parkera på något gärde för en 50-lapp eller så. Perfekt sommarjobb för gymnasieelever att stå vid infarten och ta betalt. Sedan ska det kanske skattas?

    Eller låt lokala idrottsföreningen sköta ruljansen.
    Det fungerar ju bra där man har tomma fält med huggen klöver eller liknande så blir det en win-win för markägare, parkerare, lokala idrottsföreningar etc. Men på planterad mark täcker inte en eller några hundra femtiolappar mycket av förlusten felparkerarna orsakar.
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:22
    #12
    MRAKas skrev 2020-08-11 22:46:51 följande:

    Gräv ett dike, eller ställ ett par stora stenbumlingar i tomtgräns... 


    funderat på det men det blir många stenbumlingar och maskinerna måste komma in någonstans
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:25
    #13
    Anonym (Brf) skrev 2020-08-11 22:35:06 följande:

    Som bostadsrättsförening har man rätt att göra det, fast vi hyr ju ut månadsvis och skriver då ett Ja 


    Ja i  stan är det ju vanligt att betala ett par tusen i månaden för en parkeringsplats. Och är villkoren tydligt uppsatta förbinder sig ju den som parkerar att följa dem. Frågan är om det finns gränser uppåt för vad man får ta ut 
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 12:35
    #14
    Anonym (Pr) skrev 2020-08-11 18:48:24 följande:

    Folk kommer att inte betala och din släkt kommer att inte kunna göra en skit åt det. Tyvärr... vi har fint badväder typ 3 veckor/år, jag skulla satsa på avspärringstejp för dem veckorna eller liknande.


    Det är ju alltid upp till den som parkerar om de betalar sin avgift men vad jag förstår kan markägaren skicka ut påminnelse till bilägarens hemadress och därefter inkasso precis som vilket parkeringsbolag som helst. Förutsatt att villkoren framgår på plats.

    Inga tre veckor. Problemen började i maj, var outhärdligt i juli och håller på fortfarande.

    Det värsta är väl egentligen att inga ambulanser kommer fram om det skulle behövas men irriterande nog  för boende/företagare med köer och förstörd gröda. Men det finns de som är mycket värre drabbade, finns folk i trakten som fått hälla ut tusentals liter mjölk för att inte mjölkbilen kommit fram på grund av felparkerare och djurtransporter som fått stå timmar i värmen i trafikkaos. Polisingripanden kostar ju samhället pengar också.

    Det bästa vore om folk visade hyfs och sunt förnuft men när de bevisligen inte gör det får man fundera på vad man kan göra.
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Thu 13 Aug 2020 11:49
    #17
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-12 12:39:59 följande:
    Om du hade läst länken hade du sett att alla information fanns där samt i lagtexten som länkades vidare.
    Jag har läst den. Jag ser bara att där står om kontrollavgift (inklusive länken till lagtext), alltså felparkeringsavgifter,  inte om parkeringsavgifter.
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Thu 13 Aug 2020 11:55
    #18
    Anonym (tommy) skrev 2020-08-12 14:45:09 följande:

    Om marken idag är klassas som odlingsmark/åkermark kan du inte göra om det
    till en parkering för allmänheten.  
    Du måste ansöka hos kommunen om markanläggning och förändrad användning.
    Bygglov krävs.

    www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.2/329629.html


    Oj, då får det undersökas. Inget skulle byggas, det handlar om "parkering" av den  typ som markägare tillfälligt upplåter på fält vid marknader etc (i praktiken att ta ut avgift där folk redan ställer sig, utan att förbättra något). Men det är möjligt att det ändå går under förändrad användning. 
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Thu 13 Aug 2020 12:27
    #19
    Anonym (Mm) skrev 2020-08-13 11:55:31 följande:
    Oj, då får det undersökas. Inget skulle byggas, 
    en preliminär tanke var ett flyttbart stängsel som visar gränsen mellan en kantremsa som skulle bli tillåten för parkering, där man då inte skulle odla längre, och resten av marken där det skulle fortsätta vara förbjudet att parkera. Kanske med skyltar och avgift 3-4 sommarmånader.
    Det har aldrig varit meningen att göra en "bra" parkering med grus eller liknande. Upp till var och en att avgöra om de vill betala för att stå där (idag duger det uppenbarligen fast är ju gratis så länge inte polisen kommer och bötfäller).
    Syftet är ju en blandning mellan att avskräcka med dyr avgift och att, eftersom folk ändå parkerar och ställer till nu, få lite kompensation för det. Om några väljer att betala för att stå där så år det åtminstone ett avtal och inte olovlig parkering.
    Men förändring av markanvändning är det ju om man inte ens försöker odla där längre. Blir det för besvärligt struntar vi kanske i detta och fortsätter ta den ekonomiska förlusten. Trafikstockningarna lär fortsätta oavsett.

Svar på tråden Avgifter privat parkering?