• Anonym (Exfru­)
    Tue 11 Aug 2020 18:59
    2313 visningar
    52 svar
    52
    2313

    Mitt ex är inte snäll mot den nya...

    Mitt ex var inte snäll mot mig verken fysisk eller psykiskt...

    Vi har 2 barn i småbarnsålder och enligt den en var han inte heller snäll mot henne heller...tyvärr så är domstolen som det är och vi har delad vårdnad och barnen 50/50.

    Han har nu träffat en tjej och det har blivit mycket bättre där. Jag tycker verkligen om hans nya tjej och lika så tycker barnen om henne.

    Saken är att mitt ex börjat prata skit om tjejen inför mig och även om tjejens barn, och säger även detta inför henne. Alltså nervärdera henne och hennes barn inför tjejen och även hennes barn. Jag ser alltså varningssignaler!

    Det var så han började mot mig och sen blev det fysiskt...

    Ska jag prata med honom, med henne? Eller bara låta det vara, det är inte mitt problem?

    Ena sidan av mig vill varna/hjälpa henne för jag tycker om henne! Andra sidan är självisk och tycker det har blivit så mycket bättre sen hon kom in i bilden...

    Mina vänner tycker jag ska låta det vara och låta henne begå sina egna misstag...

  • Svar på tråden Mitt ex är inte snäll mot den nya...
  • Anonym (ppp)
    Tue 11 Aug 2020 19:04
    #1

    Prata med henne!

    Dessutom, om han nu är så våldsam som du skriver så har du fler chanser att i domstol för minskat umgänge med barnen, om han börjar hota sin "nya" familj. Det är inte en bra miljö för dina barn att vara i, så samla du på dig nya bevis som kanske kan leda till att du vågar gå till domstol. 

  • Anonym (be kind)
    Tue 11 Aug 2020 19:07
    #2

    Ja, varna henne. Om han skulle börja misshandla henne, hur skulle det kännas för dig om du kanske kunnat hindra det så hon kunnat göra valet och lämna i tid?
    Även om hon kanske är väldigt kär i honom, inte tror dig eller går till honom och dryftar så har du gjort ditt, du har agerat som god medmänniska efter ditt goda hjärta och mod <3. 
    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Tue 11 Aug 2020 19:14
    #3
    -2

    Inte ditt problem. Låt det vara.

    Finns mängder med argument. Ett är att ditt ex kommer att få reda på att du pratat med henne. Räkna med konsekvenser i så fall.

    Är han dum i huvudet så är det andra människor än du som ska berätta det för henne.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 11 Aug 2020 19:20
    #4

    Du måste så klart prata med henne, du gillar henne och ingen kvinna ska väl behöva upptäcka på egen hand att hon är med en kvinnomisshandlare? Det enda medmänskliga är att varna henne. Och när han säger elaka saker ska du säga ifrån så klart. Om det är inför barnen kan du påpeka att det inte är ok att trycka ner andra inför dem.

  • Anonym (Bara jag)
    Tue 11 Aug 2020 19:43
    #5

    Vad skulle du själv vilja ifall du var den nya? Jag skulle vilja att du berättade varför det tog slut. Du kan berätta din historia, hur du upplevde situationen och hur du kände dig. Det är svårt för ditt ex att attackera dig för att du berättar om dina känslor och upplevelser.

  • Anonym (Exfru­) Trådstartaren
    Tue 11 Aug 2020 20:08
    #6

    Jag lever med skyddade personuppgifter, och jag och barnen flydde till skyddat boende med hjälp av socialen.

    Dvs det finns en rejäl hotbild mot mig som bekräftas av polis och social (annars får man inte skyddade uppgifter), men sen han träffade tjejen har han slutat hota mig (vilket för mig är enorm lättnad).

    Tyvärr är exet duktig på att manipulera och lyckades manipulera familjerätten unga utredare väldigt enkelt.

    Helt plötsligt var det jag som blev boven trots att han erkände att han misshandlade mig inför barnen. Jag manipulerade barnen och därför var jag världens sämsta mamma enligt familjerätten...därav 50/50...

    Det jag vill komma framtill är att vad jag än säger så kommer jag aldrig kunna nå fram till henne tyvärr, det är jag medveten om.

    Våra vänner som vet om misshandeln har valt att ställa sig på hans sida, så duktig på att manipulera är han.

    Så det finns en rejäl oro över min och även barnens säkerhet över att prata med henne.

    Men hon och hennes barn förtjäna så mycket mer!

  • Anonym (J)
    Tue 11 Aug 2020 20:16
    #7
    Anonym (Exfru) skrev 2020-08-11 20:08:27 följande:

    Jag lever med skyddade personuppgifter, och jag och barnen flydde till skyddat boende med hjälp av socialen.

    Dvs det finns en rejäl hotbild mot mig som bekräftas av polis och social (annars får man inte skyddade uppgifter), men sen han träffade tjejen har han slutat hota mig (vilket för mig är enorm lättnad).

    Tyvärr är exet duktig på att manipulera och lyckades manipulera familjerätten unga utredare väldigt enkelt.

    Helt plötsligt var det jag som blev boven trots att han erkände att han misshandlade mig inför barnen. Jag manipulerade barnen och därför var jag världens sämsta mamma enligt familjerätten...därav 50/50...

    Det jag vill komma framtill är att vad jag än säger så kommer jag aldrig kunna nå fram till henne tyvärr, det är jag medveten om.

    Våra vänner som vet om misshandeln har valt att ställa sig på hans sida, så duktig på att manipulera är han.

    Så det finns en rejäl oro över min och även barnens säkerhet över att prata med henne.

    Men hon och hennes barn förtjäna så mycket mer!


    Du lever numer alltså utan skyddade uppgifter pga rätten dömde vårdnaden till 50/50?

    Jag skulle nog vara rädd att berätta. Det finns ingen som står kvar vid din sida som kan berätta detta för henne istället (så kanske du slipper lite utan hans eventuella vrede)
  • Wed 12 Aug 2020 07:49
    #8
    Anonym (Bara jag) skrev 2020-08-11 19:43:30 följande:

    ........ Det är svårt för ditt ex att attackera dig för att du berättar om dina känslor och upplevelser.


    Är han den som TS säger att han är så förstår jag inte varför det skulle vara svårt? Snarare tvärt om? Vad göra med en "galen kvinna" som springer runt och snackar en massa skit om en till nya kvinnor man träffar?

    En normal människa hade blivit tokig på sådant. Vad gör en tokig människa?
  • Ess
    Wed 12 Aug 2020 08:31
    #9
    Anonym (Exfru) skrev 2020-08-11 20:08:27 följande:

    Jag lever med skyddade personuppgifter, och jag och barnen flydde till skyddat boende med hjälp av socialen.

    Dvs det finns en rejäl hotbild mot mig som bekräftas av polis och social (annars får man inte skyddade uppgifter), men sen han träffade tjejen har han slutat hota mig (vilket för mig är enorm lättnad).

    Tyvärr är exet duktig på att manipulera och lyckades manipulera familjerätten unga utredare väldigt enkelt.

    Helt plötsligt var det jag som blev boven trots att han erkände att han misshandlade mig inför barnen. Jag manipulerade barnen och därför var jag världens sämsta mamma enligt familjerätten...därav 50/50...

    Det jag vill komma framtill är att vad jag än säger så kommer jag aldrig kunna nå fram till henne tyvärr, det är jag medveten om.

    Våra vänner som vet om misshandeln har valt att ställa sig på hans sida, så duktig på att manipulera är han.

    Så det finns en rejäl oro över min och även barnens säkerhet över att prata med henne.

    Men hon och hennes barn förtjäna så mycket mer!


    Med den bakgrunden och som du lever nu, så tycker jag inte att du ska utsätta dig för risken att berätta.

    Vet hon inte om att du har skyddade uppgifter?
  • Anonym (-)
    Wed 12 Aug 2020 08:45
    #10
    +1

    Blev han aldrig dömd för misshandeln? Det bästa du kunnat göra hade varit att dra honom inför rätta, då hade alla kunnat se vilket svin han är.

    Jag tycker att du ska varna henne. Det är nästan en medmänniskas förbannade skyldighet, kan jag känna.

    Tänk om det går för långt den här gången? Tänk om hon blir en av alla de kvinnor som faller offer för en kvinnomisshandlare. Jag menar, tänk om hon dör!

    Prata med henne!

Svar på tråden Mitt ex är inte snäll mot den nya...