• Anonym (Ts)

    Orosanmälan om pappan gör nått när jag har ensam vårdnad?

    Mitt ex (yngsta dotterns pappa) åkte fast för nått drogrelaterat i våras , och häromdan sa han till mig att de (polisen?) sa att de skulle göra en orosanmälan om vårt barn. Han har ett barn till med sin tjej som han är tillsammans med nu och tror de har delad vårdnad, så då förstår jag att de måste göra en anmälan. Men jag har ensam vårdnad , kan de ens göra det då? Har inte hört nått än så de kanske bara försökte skrämma honom? Borde väl inte spela nån roll vad min dotters pappa gör när vi inte är tillsammans längre och jag har ensam vårdnad?

    Har en äldre dotter och jag och hennes pappa har delad vårdnad.. förut när han hade lite problem ringde ju soc mig också. Men borde inte vara så när man inte har delad vårdnad? Nån som vet?

  • Svar på tråden Orosanmälan om pappan gör nått när jag har ensam vårdnad?
  • Anonym (U)

    Isåfall är det ju honom de utreder inte dig.
    De kanske frågar dig hur han fungerar med barnet, men inte mer. Skulle jag tro.

  • Anonym (Soc.)

    Ja det görs ändå orosanmälan. Det kan ju vara så att en missbrukande förälder har umgänge eller att barnen rent av bor varannan vecka. Att du har den juridiska vårdnaden innebär inte med automatik att barnen är skyddade. Om du sedan berättar för soc att du skyddar barnen och de inte har något umgänge med pappa så händer inget mer. Det är väl superbra att anmälan görs så att du får veta saker du annars kanske aldrig skulle få veta och då kan se till att barnen inte träffar barnen ensam etc.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (U) skrev 2020-08-12 19:41:59 följande:

    Isåfall är det ju honom de utreder inte dig.

    De kanske frågar dig hur han fungerar med barnet, men inte mer. Skulle jag tro.


    Det är aldrig föräldern som utreds utan barnens situation och föräldrarnas omsorgsförmåga och i det här fallet TS förmåga att skydda barnen från pappans missbruk. Men som sagt, om barnen inte har nåt umgänge så kommer det antagligen aldrig att leda till en uttedning.
  • Anonym (K)

    Min kompis råkade ut för något sådant. De ville bara prata med henne, det blev inget av det.

  • Anonym (M)

    Om barnet har umgänge med pappan så finns det anledning att oroa sig för barnet, oavsett vem som har vårdnaden.

  • Anonym (Ts)

    Tack för svaren!

    Då kanske de har gjort det då men har inte hört nått än..Om jag inte har missat nått brev eller samtal. Han träffar henne bara då och då när jag är med men nu har han inte träffat henne sen oktober förra året. Jag träffade honom utan henne i lördags för att han skulle hjälpa mig lite med pengar, det var då han sa det där.

    Han har aldrig träffat henne ensam. Vet ungefär vad han gör sen innan.. vet inte exakt vad han åkte dit för men han trodde att han kommer få sitta ett eller två år.

  • Anonym (smulan)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-08-12 19:46:12 följande:

    Det är aldrig föräldern som utreds utan barnens situation och föräldrarnas omsorgsförmåga och i det här fallet TS förmåga att skydda barnen från pappans missbruk. Men som sagt, om barnen inte har nåt umgänge så kommer det antagligen aldrig att leda till en uttedning.


    Utreder man inte umgängesförälderns omsorgaförmåga?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (smulan) skrev 2020-08-12 21:59:27 följande:

    Utreder man inte umgängesförälderns omsorgaförmåga?


    Det är barnets situation som utreds och där ingår båda föräldrarnas omsorgsförmåga, förmåga att skydda barnet. Man startar inte en utredning på den vuxne.
  • Anonym (1)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 19:37:51 följande:

    Mitt ex (yngsta dotterns pappa) åkte fast för nått drogrelaterat i våras , och häromdan sa han till mig att de (polisen?) sa att de skulle göra en orosanmälan om vårt barn. Han har ett barn till med sin tjej som han är tillsammans med nu och tror de har delad vårdnad, så då förstår jag att de måste göra en anmälan. Men jag har ensam vårdnad , kan de ens göra det då? Har inte hört nått än så de kanske bara försökte skrämma honom? Borde väl inte spela nån roll vad min dotters pappa gör när vi inte är tillsammans längre och jag har ensam vårdnad?

    Har en äldre dotter och jag och hennes pappa har delad vårdnad.. förut när han hade lite problem ringde ju soc mig också. Men borde inte vara så när man inte har delad vårdnad? Nån som vet?


    Det är barnets situation som utreds. Det har inget med vårdnad att göra. Du kan till exempel ha vårdnaden men utsätta ditt barn för fara genom att tillåta att barnet har umgänge med fadern som tar droger.
  • Anonym (Lila)

    Ja, det kan de mycket väl göra.

    Jag har ensam vårdnad och har alltid haft.

    Inget umgänge med pappan sen många år, plus att han bor många mil från oss.

    Ändå har det kommit säkert 5-6 anmälningar, men det har inte blivit något mer än korta samtal, på sin höjd.

    Ingen utredning eller så.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-12 19:52:29 följande:

    Tack för svaren!

    Då kanske de har gjort det då men har inte hört nått än..Om jag inte har missat nått brev eller samtal. Han träffar henne bara då och då när jag är med men nu har han inte träffat henne sen oktober förra året. Jag träffade honom utan henne i lördags för att han skulle hjälpa mig lite med pengar, det var då han sa det där.

    Han har aldrig träffat henne ensam. Vet ungefär vad han gör sen innan.. vet inte exakt vad han åkte dit för men han trodde att han kommer få sitta ett eller två år.


    Låter inte så där jättestabilt att han skulle hjälpa dig med pengar. Om det är till barnets omsorg borde väl pengarna sättas in på ditt konto ett visst datum. Hoppas du är mer stabil än männen du valt att skaffa barn med.
  • Anonym (S)

    Vårdnaden kan vara gemensam eller enskild. 


    "Delad vårdnad" finns inte

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-12 23:21:31 följande:

    Låter inte så där jättestabilt att han skulle hjälpa dig med pengar. Om det är till barnets omsorg borde väl pengarna sättas in på ditt konto ett visst datum. Hoppas du är mer stabil än männen du valt att skaffa barn med.


    Jag får underhållsstöd från Försäkringskassan för yngsta.. ibland hjälper hennes pappa mig med lite extra. Och nu mådde han dåligt pga en sak som hade hänt med hans kompis också så därför träffade jag honom. Vi är fortfarande vänner kan man säga.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2020-08-12 23:21:54 följande:

    Vårdnaden kan vara gemensam eller enskild. 

    "Delad vårdnad" finns inte


    Menade gemensam vårdnad. Jag har enskild vårdnad om min yngsta dotter och jag och pappan (inte samma) har gemensam vårdnad om äldsta dottern.
Svar på tråden Orosanmälan om pappan gör nått när jag har ensam vårdnad?