• Anonym (Varför?!)

    Folk förstår inte skillnad mellan grupper och den egna statusen på Facebook

    Folk förstår inte skillnad mellan grupper och den egna statusen på FB

    Jag stör mig ofta på att människor inte förstår detta med stora grupper på FB där alla med ett visst intresse kan vara med. Alla som bor i en viss kommun, är med i en sport, som gillar fiskar eller blommor eller vad det nu är. Grupperna har ju ofta tusentals medlemmar.

    Tex. När de går med i en grupp: varför skriver man inlägg i en grupp och tackar för att de blivit insläppta i gruppen?? Helt meningslöst att 15000 människor ska tvingas läsa inlägg helt utan annan info än ?tack för insläpp?. Det skulle ju helt dränka gruppen om alla gjorde så.

    Sen människor som inte förstår skillnaden mellan att posta en bild på en vacker blomma på sin egen status (där man ju har rätt att posta vad som helst och folk väljer om de vill vara vän med en eller inte) och att posta samma sak i stora grupper. Att man inte i stora grupper sållar lite utifrån vad man tror är relevant för en stor grupp med okända.

    Det dränker ju också gruppen om alla ska posta små blombilder i en grupp som handlar om relevanta saker för människor på samma ort.

    Och nej, att bara säga skrolla vidare är inte relevant eftersom poängen är att ovannämnda exempel ibland dränker allt annat.

  • Svar på tråden Folk förstår inte skillnad mellan grupper och den egna statusen på Facebook
  • Anonym (ooo)

    Du känner nog tyvärr korkade folk då för så där är det inte i grupper jag är med i. 
    Enda gångern jag sett det är när folk råkat lägga en bild fel, när de trodde att de var på sin egen sida. De gångerna rättas det fort till. 

    Meeen, om du är så himla förträfflig själv och aldrig gör fel så får du väl säga till dem. 

  • Anonym (Varför?!)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-12 21:11:41 följande:

    Du känner nog tyvärr korkade folk då för så där är det inte i grupper jag är med i. 

    Enda gångern jag sett det är när folk råkat lägga en bild fel, när de trodde att de var på sin egen sida. De gångerna rättas det fort till. 

    Meeen, om du är så himla förträfflig själv och aldrig gör fel så får du väl säga till dem. 


    Det går inte, då ska bara 50 pers direkt klaga på att det gnälls och att det bara är att skrolla vidare...
  • bananmilkshake

    Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte främst lite äldre som gör sånt? 60-70? Som liksom inte har det där digitala tänket och är van vid hur communities och sociala medier funkar.

  • Anonym (Ja)

    Det där "Tack för insläpp" är ju vansinnigt irriterande och helt ointressant.

  • neverpreggo

    Tack för insläpp är hemskt... Men ja de flesta som gör detta är äldre och inte så bevandrade i teknik.

  • Anonym (Varför?!)
    bananmilkshake skrev 2020-08-12 22:59:36 följande:

    Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte främst lite äldre som gör sånt? 60-70? Som liksom inte har det där digitala tänket och är van vid hur communities och sociala medier funkar.


    Du har faktiskt väldigt rätt. Åtminstone i förtjusningen att dränka gruppen med fel saker är helt klart de äldre som gör.
  • hawthorne

    Jag fattar inte.

    Du gnäller HÄR över vad som sker DÄR?

    Per definition är det värsta typen av gnäll, det som valsar runt, runt, runt på helt andra ställen än där det berörs.

    Går du alltid in för att gnälla söner allt och alla överallt med allt ditt gnäll över livets jävligheter?

  • sextiotalist
    neverpreggo skrev 2020-08-13 01:03:42 följande:

    Tack för insläpp är hemskt... Men ja de flesta som gör detta är äldre och inte så bevandrade i teknik.


    Vad har teknik med Facebook att göra?

    Det är vår generation som skapat tekniken som gör det möjligt att ha tillgång till dagens Internet.
  • neverpreggo
    sextiotalist skrev 2020-08-13 09:41:14 följande:
    Vad har teknik med Facebook att göra?

    Det är vår generation som skapat tekniken som gör det möjligt att ha tillgång till dagens Internetch

    Nu var det inte ens nära vad jag menade. Ok, skulle skrivit något annat. Hur man uppför sig online vilket ofta brukar bero på hur van man är vid "tekniken". De som inte förstår skillnaden mellan vägg och grupper på FB har inte vanan eller förståelsen för vad de håller på med på samma sätt som yngre har genom mer exponering och att de växt upp med sociala medier på ett annat sätt. Att förstå att ingen vill veta att du är tacksam för att någon släppt in dig i en grupp med 10 000 , hur trevligt du än skriver... Självklart är folk som inte förstår detta&annat alltid 45+( mer åt 60+) men den största majoriteten och det är en vanesak när man är van att hantera "tekniken" för andra ändamål. Inget konstigt och jag tror verkligen inte att en 45+ är helt borttappad. Är inte direkt 19 själv.


     


     

  • sextiotalist
    neverpreggo skrev 2020-08-13 10:09:47 följande:

    Nu var det inte ens nära vad jag menade. Ok, skulle skrivit något annat. Hur man uppför sig online vilket ofta brukar bero på hur van man är vid "tekniken". De som inte förstår skillnaden mellan vägg och grupper på FB har inte vanan eller förståelsen för vad de håller på med på samma sätt som yngre har genom mer exponering och att de växt upp med sociala medier på ett annat sätt. Att förstå att ingen vill veta att du är tacksam för att någon släppt in dig i en grupp med 10 000 , hur trevligt du än skriver... Självklart är folk som inte förstår detta&annat alltid 45+( mer åt 60+) men den största majoriteten och det är en vanesak när man är van att hantera "tekniken" för andra ändamål. Inget konstigt och jag tror verkligen inte att en 45+ är helt borttappad. Är inte direkt 19 själv.

     

     


    Jag har sett det ofta i en grupp... med civilingenjörer.

    Jo, jag skiljer på teknik och vana med att vara ute påsociala medier. För mig är två saker som inte ha med varandra att göra.

    Men jag håller med om att just kommentaren "tack för insläpp " är lite onödig. Men har mer med ovana att vara ute på sociala medier än tekniskt kunnande.
Svar på tråden Folk förstår inte skillnad mellan grupper och den egna statusen på Facebook