• Anonym (Fia)

    Varför gråter tvååringen otröstligt?

    Ligger i sängen i gästrummet. Har precis försök natta om tvååringen som vaknade till när jag la mig (samsover). Hon var helt otröstlig, försökte med vatten, godnattvisor, stryka i pannan, byta blöja, krama om, repeat, men ingenting hjälpte. Tillslut kom hennes underbara pappa in, han orkade väl inte höra grinet längre, så han tog över så jag fick lägga mig i gästrummet (Jag måste upp kanontidigt imorgon bitti för en gångs skull). Det brukar vara ett säkert kort att pappa bär henne till hon somnar, men jag hör att inte ens det hjälper.

    Varför gråter barn otröstligt? Tror inte det var nattskräck, för hon svarade när jag frågade henne om hon var törstig eller om hon ville att pappa skulle komma.

    Enda jag kan komma på är att det varit tokvarmt idag, och att hon kanske är för varm och inte kan somna om.

    Någon som har några förslag på vad det kan vara.

    (Nu har gråten slutat, så verkar som pappas magiska famn funkade ikväll igen. Skulle så gärna vilja kunna stoppa gråten jag med, men är gravid och kan inte bära henne längre.)

  • Svar på tråden Varför gråter tvååringen otröstligt?
  • Anonym (Sara)

    Ont i magen? Förstoppad? Ont någon annan stans?

  • Anonym (L)

    Hon kanske blev rädd när du la dig?

    Våran äldsta kunde också gråta otröstligt i den åldern. Ibland var det visserligen nattskräck men oftast så var det jättetrött och skrämd. Att det varit varmt under dagen hjälper inte heller till eller om det varit en intensiv dag. Jag startade alltid vattenkranarna och ställde mig där och vaggade. Vet när jag var höggravid och inte alltid orkade lyfta 16 kilos klumpen så startade jag lugnande låtar på spotify, kröp upp i sängen så fick han lägga sig högst upp på magen medans jag satt upp lutandes och klappade mjukt över ryggen.

  • Anonym (Mamma)

    En kompis dotter var så där i ungefär den åldern, hon hade ont i benen. Nån slags växtvärk talades det om. Det enda som hjälpte var värme, helst att sitta med mamma i den varma duschen i flera timmar varje natt. Det var inte bara en natt utan en hel period, och barnet grät så oerhört mycket.

  • Anonym (Vi)

    Vår nyblivna 2-åring har haft 3 nätter senaste veckan där han varit otröstlig. Inatt sa han tom "det är läskigt" så jag tror han drömmer eller också är det nattskräck. Inte funkat somna om i spjälsängen så han har fått sova med pappa i hans säng.

  • Anonym (Fia)

    Tack för alla svar! Jag ska ha det i bakhuvudet nästa gång det händer. Ja, det var en väldigt varm och intensiv dag.

    Hon somnade i sin pappas famn efter en liten stund och så smög jag in och la mig bredvid. Sen vaknade hon bara en gång till, men då fick jag henne att somna om direkt.

    Usch, växtvärk hade jag glömt! Det kan det ju vara.

Svar på tråden Varför gråter tvååringen otröstligt?