• Anonym (Less)

    Omogen sambo?

    Jag och sambon är tillsammans sedan snart 8 år. Han är flera år äldre än mig men inte hjälper det mot ?den manliga omognaden?. Särskilt när det blir diskussioner eller att vi är oense om något tycker jag att han beter sig som ett barn. Han verkar mentalt vara mogen som en 5-åring i dessa lägen och antingen blir han tyst, skyller ifrån sig eller spelar martyr. Han är enligt egen utsago konflikträdd, men jag vet faktiskt inte om det stämmer. Hans strategi genom livet verkar ha varit att bara låta ?skäll? rinna av honom och det verkar inte som om han verkligen lyssnar eller tar in den eventuella kritik han får. Han verkar mest, åtminstone i stunden, tycka att det är mitt -eller nån annans fel att jag eller hen (chef, släkting eller nån annan) är upprörda. Vi har pratat om det här många gånger. Han vet att det låser sig för honom, det är så han själv beskriver det. Han kan inte föra en vuxen konversation i dessa lägen utan som jag skrev ovan blir argumenten, om ens några, på en mycket barnslig nivå. Människan är över 50 år. Till saken hör att hans mamma, enligt mig, haft lite halvdan moral kring saker och ting. Tex inte kunnat skilja på mitt och ditt och varit lite av en kleptoman. Dessutom haft vissa alkoholproblem. Hon lever inte längre, men det känns på något sätt som att han har anammat hennes stil när det kommer till konflikter. Jag tycker att det är ett passivt aggressivt beteende som bara provocerar mig ännu mer, i brist på en normal vuxen konversation.

    Ikväll blev vi då återigen osams över att han hade plockat ut pengar från ett sparkonto utan att diskutera det med mig först. Vi har helt gemensam ekonomi och delar på alla pengar. Till saken hör att han inte haft så bra hand med pengar tidigare i sitt liv men hade ordnat upp det när vi träffades. Men vi har kommit överens om, trodde jag, att vi pratar med varandra inför att vi gör sådana saker som att föra över pengar osv. Men nu hade han gjort det utan att berätta det eller diskutera det med mig innan, det kom fram av en slump.

    Jag blev jättearg och ledsen och besviken, och kände mig inte respekterad. Jag har kommit på honom med att ta ett sms-lån utan att han sagt något till mig också, men det var flera år sen nu. Så med bakgrund av den incidenten blev jag väldigt ledsen och arg över det som hände idag. Försökte förklara detta med ömsesidig respekt för varandra i en relation men han verkade inte tycka att han gjort något direkt fel, eller åtminstone att min reaktion var väldigt överdriven. Så det slutade med att jag inte bara var arg och ledsen över själva incidenten, utan över hans beteende och sätt att svara mig när vi sedan diskuterade detta. Han verkar som vanligt inte se sitt ansvar i sitt handlande riktigt, tycker att min reaktion är för stark i relation till det inträffade osv. Vad tycker ni? Är så trött på hans ömsom barnsliga, ömsom martyraktiga beteende i dessa lägen där jag upplever att han skyller ifrån sig istället för att ta sitt ansvar.

    Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Omogen sambo?
  • Anonym (ooo)

    Det här reder ni inte ut själva. Om han ska förändras så måste han själv vilja det och det verkar vara väldigt långt borta. Du kan möjligen säga att du vill att ni går i parterapi men då kommer han säkerligen bete sig likadant där, se ut som om han lyssnar men sen blir det samma sak hemma sen i alla fall. 

    Det du tex kan göra rent konkret är att sluta ha gemensam ekonomi. Dela upp era konton så att han har sitt och du har ditt. Men ärligt talat, är detta en person du ser dig själv leva tillsammans med resten av ditt liv? 

    Inget kommer förändras om inte du gör förändringar eftersom han uppenbarligen tycker att hans sätt funkar. Det är ju rätt svårt för andra att göra så mycket när han redan gjort saker utan att säga innan, eller bara struntar i när folk har samtal med honom. Om du då lever kvar detta, säger hur du tycker då och då men utan några större resultat så kan han ju fortsätta så här. 

  • Anonym (.)

    Tråkig situation TS. Börja med att ändra dispositionsrätten på gemensamma sparkonton så att båda måste signa för att pengar ska kunna röras. Då måste ni vara överens innan pengarna används.

    Sen tycker jag att du ska ta kontakt med familjerådgivningen så att ni får hjälp med att prata, de är proffs och ni verkar ha svårt att kommunicera om han låser sig.

    Min egna erfarenhet är att många bekanta /barndomsvänner blir mer och mer lika sina föräldrar med åren så att han tar efter sin mamma är inte så konstigt. Det är ju en av de människor som präglat honom mest.

    Kan du ta stöd av hans pappa i detta (om pappan är kvar i livet?)?

  • Anonym (Less)

    Tack för era svar. Vi har gjort ett försök med parterapi men gick bara en gång och terapeuten kändes inte rätt. Sen har det runnit ut i sanden tyvärr. Jag har påtalat att han borde /skulle bli hjälpt av att gå i egen terapi också, men han har inte kommit nånvart med det. Ska tilläggas att han har fått en ADHD-diagnos under vår tid tillsammans och en del av hans problematik kan säkerligen adresseras till den diagnosen men det är ju fortfarande hans ansvar att ta ansvar för sitt eget beteende, oavsett. För övrigt väldigt snäll och tillmötesgående och har evigt tålamod med mig och mina tillkortakommanden. Jag har dock gått i terapi själv i över 7 år tidigare i mitt liv och har jobbat mycket med mig själv, och reflekterar och tänker mycket, så upplever att jag dels har mycket mer självkännedom än vad han har men också ett intresse för -samt känner ett ansvar för mitt eget beteende. På ett sätt han verkligen inte gör. Nej börjar känna att det inte finns någon framtid för oss tyvärr.

    Pappan finns inte i livet och det var min sambo och mamman som var ?tighta?, trots att mamman och pappan levde ihop tills först pappan gick bort och senare mamman. Jag träffade tyvärr aldrig pappan, han gick bort innan vi träffades, men låter som om han var den vettiga (vet att det inte alltid är så svart/vitt men ändå), mamman kom jag aldrig överens med, hon kunde dessutom vara ganska elak och kasta syrliga kommentarer omkring sig (passivt aggressiv), självklart reagerade ingen annan i den släkten på det utan lät henne bara hållas. Hon verkade styra alla mentalt med järnhand. Sorgligt var det att se, från mitt perspektiv.

    Återigen, tack för era svar. Trots att jag kan förstå varför han är som han är emellanåt, är det ju inte ok och det är skönt att höra att det inte är jag som ?överdriver? ????

  • Anonym (Less)

    Skriver från mobilen och det fungerar tydligen inte med mobilens egna emojis, frågetecknen på slutet skulle vara ett hjärta. Detta är min andra trådstart någonsin på detta forum så därav min okunnighet. Ville bara förtydliga det!

Svar på tråden Omogen sambo?