Lån till bil?
DessieHolmie skrev 2020-08-16 12:15:06 följande:
Den är ju dyrare än den jag har nu, i alla fall under tiden jag har lån på den.Men när den är avbetald och helt min egen, så skulle den inte bli jätte mycket dyrare än den jag har nu (om jag inte missat något i mina beräkningar)
Den blir billigare att tanka, men något dyrare i försäkring, där går det ungefär jämt ut.
Enligt biluppgifter så är skatten betydligt billigare på en V90.
Men tar gärna hjälp med beräkningar om någon kämmer sig manad till det
En diesel V90 för 190 000 verkar ha gått mellan 10 000-20 000 mil. Eftersom du säger att bilen du tittar på har låga mil antar jag att det är den undre delen av intervallen. Då borde ett kamremsbyte inte vara superlångt bort (tror de säger 15 000 mil?)
En grov tumregel är också att bilens värde halveras över 3 år, vilket skulle innebära en kostnad på 2600 kr/mån i värdeminskning (95 000 kr över 3 år). Det är ju en ganska grov tumregel och Volvo har en tendens att hålla andrahandsvärdet bra, däremot är absolut 1500-2000 kr/mån en rimlig kostnad för värdeminskning.
En V90 drar i snitt 0,69 l/mil medan en V70 drar i snitt 0,71 l/mil så det är inte en jättestor skillnad. Verklig förbrukning kan man kolla på Spritmonitor. Tillverkarnas egna siffror bör tas med en rejäl nypa salt.