• Anonym (TS)

    Har lagar stor påverkan på den allmänna synen?

    Jag upplever att den allmänna synen på prostitution och sexköp påverkas beroende på vilka lagar som gäller.

    I Sverige anses sexköp av många vara det värsta en man kan göra. Många faller för ett slags grupptryck och uttrycker fördömande kring sexköp fast de egentligen kanske inte alls tycker så illa om sexköp, kanske rent av vill avkriminalisera det. Men vågar inte stå för sin åsikt då dessa personer då får hela feministmaffian emot sig som inte accepterar oliktänkande.

    I Sverige anses prostitution inte heller vara ett "riktigt arbete" och därför försvåras möjligheterna för kvinnor som prostituerar sig att betala skatt och dessutom även ses som tabu att prostituera sig pga omständigheterna.

    Utomlands kan prostituerade kvinnor både betala skatt enkelt utan att behöva registrera sig på olika firmor då det anses vara ett riktigt arbete, och så har de rätt till utökat skydd etc.

    Upplever ni också detta?

  • Svar på tråden Har lagar stor påverkan på den allmänna synen?
  • Barbro45

    Den generella frågan om lagar har påverkan på den allmänna synen på en företeelse så, ja, det tror jag att de har. Men det gäller också tvärtom, den allmänna synen påverkar lagstiftning. Ett tydligt exempel på detta är kravet på att använda säkerhetsbälte i bilen och att använda cykelhjälm. 


    Långt innan dessa lagar kom visste man att de hade mycket stor betydelse för överlevnad och skademinskning. Men det var först när den allmänna opinionen för dessa lagar ansågs tillräckligt hög för att det skulle bli någon effekt som dessa lagar kom. En lag där efterlevnaden antas bli låg är en misslyckad lag. Vi ser det på att vi ännu inte har en lag om cykelhjälm för vuxna. Den lagen kommer när vi får en tillräckligt hög acceptans. 


    När det gäller köp av sexuella tjänster så finns lagar kring detta i ett tomrum, dessa är beroende på vilken syn samhället har på sexuell integritet, kvinnans ställning i samhället. Jag anser att om det inte är en tjänst man kan tänka dig att köpa av sin dotter eller din son så ska det inte förekomma. 

  • Mascaraklumpar

    Nej, jag skulle säga att lagen (som ju är relativt ny) tillkommit pga allmänhetens syn på prostitution och inte tvärtom. Tittar man på de faktiska konsekvenserna av lagen så är den ologisk. Det objektivt rätta vore att prioritera de prostituerades säkerhet, låta dem ta del av det sociala skyddsnätet och se till att det alltid finns en väg ur prostitutionen för de som önskar det, men att göra ett moraliskt statement går uppenbarligen före.

    (Observera att det faktum att jag är negativt inställd till den lag vi har inte innebär att jag är positivt inställd till prostitution. Det jag är positivt inställd till är de prostituerades rättigheter.).

  • Anonym (J)

    Eller inte. Jag är från ett land där prostitution är tillåtet , och jag är mot sexköpare på grund av hur kvinnor drabbas av dem.

  • Drottningen1970

    Tror det är komplext. Lagar kan skapas utifrån att de speglar en redan rådande norm, men kan även vara normskapande.

    Att det är smutsigt att köpa sex tror jag är en norm som finns rätt djupt rotad hos svenskarna och jag tror inte tillströmningen av torskar skulle påverkas avsevärt även om det avkriminaliserades.

  • Anonym (TS)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-13 11:25:06 följande:

    Tror det är komplext. Lagar kan skapas utifrån att de speglar en redan rådande norm, men kan även vara normskapande.

    Att det är smutsigt att köpa sex tror jag är en norm som finns rätt djupt rotad hos svenskarna och jag tror inte tillströmningen av torskar skulle påverkas avsevärt även om det avkriminaliserades.


    Ändå har 10 % av alla svenska män köpt sex. Finns garanterat ett stort mörkertal också.

    Och enligt undersökningar ställer sig 60 % av männen positiva till sexköp.

    Det tyder ju på att sexköp inte alls anses så smutsigt som många påstår (förutom för feminister då)
  • Anonym (TS)
    Limeblad skrev 2020-08-13 11:30:20 följande:

    Varför tror du att det är grupptryck att vara mot sexköp?


    Pga femismens framfart. Tidigare var det mycket populärt att åka på sk "grabbresor". Det är det fortfarande men anses inte lika allmänt accepterat längre.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (TS) skrev 2020-08-13 11:34:08 följande:

    Ändå har 10 % av alla svenska män köpt sex. Finns garanterat ett stort mörkertal också.

    Och enligt undersökningar ställer sig 60 % av männen positiva till sexköp.

    Det tyder ju på att sexköp inte alls anses så smutsigt som många påstår (förutom för feminister då)


    Har du någon källa? Rent generellt är sådana undersökningar ganska ofta gjorda på urvalsgrupper som inte är representativa för befolkningen som helhet. Frågar du exempelvis läsare av tidningen Slitz (finns den kvar?) om de är positiva till sexköp så kommer antagligen en betydligt högre andel svara ja än om du helt slumpmässigt ställer frågan till 0,1% av männen i befolkningen.

    Jag har svårt att tänka mig att siffrorna du nämner stämmer, men jag kan mycket väl ha fel.
  • Limeblad
    Anonym (TS) skrev 2020-08-13 11:35:21 följande:

    Pga femismens framfart. Tidigare var det mycket populärt att åka på sk "grabbresor". Det är det fortfarande men anses inte lika allmänt accepterat längre.


    Gudskelov! Förut slog man barn också. Tur att världen förändras. Men det betyder inte att fler egentligen tycker att det är rätt att köpa sex. Man kan ju ändra åsikt också.

    Hittade en rätt gammal undersökning med bara drygt 200 svarande. 10 % av de männen hade köpt sex, ja. Det betyder ändå att 95% av alla (kvinnor och män) inte gjort det. Hittar ingen svensk undersökning om inställning till sexköp, du får gärna skicka länk.
  • Barbro45
    Anonym (TS) skrev 2020-08-13 11:34:08 följande:
    Ändå har 10 % av alla svenska män köpt sex. Finns garanterat ett stort mörkertal också.

    Och enligt undersökningar ställer sig 60 % av männen positiva till sexköp.

    Det tyder ju på att sexköp inte alls anses så smutsigt som många påstår (förutom för feminister då)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-13 11:35:21 följande:
    Pga femismens framfart. Tidigare var det mycket populärt att åka på sk "grabbresor". Det är det fortfarande men anses inte lika allmänt accepterat längre.

    Där har du nog en del av svaret på din fundering. Kvinnans ställning är starkare i Sverige än i de länder där köp av sexuella tjänster är tillåtna.  De allra flesta kvinnor skulle inte kunna tänka sig att ha en relation med en man som köpt en annan människas kropp för sin egen tillfredsställelse. Att 60 % av männen är ok med detta, men endast 10 % faktiskt har gjort det visar att vi är på rätt väg. 
    Nu vet jag inte varifrån du fått dessa procenttal men tar dem för korrekta till dess någon visar på annat. undrar Hur resultatet skulle bli om man frågade kvinnor. 

Svar på tråden Har lagar stor påverkan på den allmänna synen?