• Anonym (Trådstartaren)

    Tyckte ni det var viktigt att barnens namn passade ihop?

    Denna fråga vänder sig till er som har två eller fler barn, eller planerar att skaffa två eller fler. Tyckte ni det var viktigt att barnens namn ?passade ihop?. T.ex var samma stil, började på samma bokstav eller liknande. Om ja, varför?

  • Svar på tråden Tyckte ni det var viktigt att barnens namn passade ihop?
  • saraama

    Jag har bara ett barn men vill ha minst ett till. För mig är det viktigt att de passar ihop på så vis att namnen tillhör samma generation. Hade tex inte haft en Ture och en Milio. Om du förstår hur jag menar. Personligen gillar jag ganska korta namn så det och äldre stil kommer jag fortsätta med =)

  • No Logo

    Ja, namnen är från ungefär samma årtionde popularitetsmässigt. Har man en Sören och en Liam misstänker jag att man ofta får förklara att de är samma kull och har samma pappa, vilket jag gärna slipper

  • Anonym (sexbarnsmamma)

    Ja, det var viktigt. Det ger samhörighetskänsla. 

  • Barbro45

    Det där har jag också undrat över. Det är ju endast under några korta barndomsår som man lever tillsammans. Är det dessutom flera barn så har kanske de äldsta barnen flyttat ut när de yngsta kommer. 


    För mig är det lite valpkullsvarning om det är alltför tydligt att föräldrarna tänkt att namnet ska passa i gruppen än att namnet ska passa barnet och passa ihop med efternamnet.

  • Querty

    Absolut inte viktigt för mig. Vi har en Mila och om det blir en nr 2 så kommer det bli ett namn jag älskar oavsett hur det låter/passar ihop med Mila. Jag har en bror och våra namn passar inte på nåt sätt, aldrig tänkt på det :)

  • Embla twopointoh

    Jag gillar när syskons namn har en röd tråd av något slag. Det behöver inte vara något uppenbart, som att börja på samma bokstav, men jag tycker det kan bli lite konstigt om namnen skiljer sig åt alltför mycket, såsom helt olika generationer som någon skrev ovan.

    Å andra sidan så är tiden man bor ihop med sin familj, och då syskonens namn ofta nämns i samma andetag, relativt kort. Större delen av livet kommer alltså namnet att "stå för sig själv", så då spelar det ingen roll vad syskonen råkar heta. Då tycker jag det är viktigare att själva namnet är "vettigt", att heta Tingeling Johansson när man är 40 år och söker en chefstjänst är kanske inte jättekul. Eller Hailey Lindström och alltid får bokstavera sitt förnamn och säga att det ska uttalas på engelska.

    Vi hade några kriterier när vi valde namn (uttalas ungefär likadant på svenska och engelska, tvåstaviga, hebreiska m.fl.), så hos oss passar syskonens namn ihop av den anledningen.

  • Anonym (Trådstartaren)
    saraama skrev 2020-08-14 15:28:10 följande:

    Jag har bara ett barn men vill ha minst ett till. För mig är det viktigt att de passar ihop på så vis att namnen tillhör samma generation. Hade tex inte haft en Ture och en Milio. Om du förstår hur jag menar. Personligen gillar jag ganska korta namn så det och äldre stil kommer jag fortsätta med =)


    Jo men varför är det viktigt då tycker du?
  • fluu

    För mig hade det varit viktigt. Ordning och reda liksom Och så råkar mina preferenser falla sig så att jag gillar en viss typ av namn. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fjäril kär

    Jag tänkte inte alls i dom banorna när första barnet kom. Om jag velat ha ett mer udda namn hade det kanske varit mer viktigt att tänka på hur det passar.

    Nu fick första barnet ett vanligt klassiskt namn nånstans mitt i poppislistan så det gav ju mer möjligheter till följande syskon. Lillebror kom året efter och jag valde med hjärtat. Likaså 10 år senare när sladdisen föddes.

  • saraama
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-08-14 15:50:12 följande:
    Jo men varför är det viktigt då tycker du?
    Viktigt är fel ord. Trevligt skulle jag säga. Eftersom det är jag som förälder som döper barnen så väljer jag ju namn jag gillar =)
Svar på tråden Tyckte ni det var viktigt att barnens namn passade ihop?