• Anonym (Bor med morsan.)

    Mamma som flyttat in. Mitt hem mina regler, eller?

    Mamma har alltid vart spontan och ansvarslös. Det funkade rätt bra ändå eftersom pappa curlade för henne samtidigt som de uppfostrade två barn. Men efter vi växt upp och flyttat ut blev mamma av uppfattningen att pappa är tråkig och skilde sig.

    Efter det har hon tagit en hel radda spontana dumma beslut, gjort av med sina pengar (Hon hade rätt mycket pengar, fastighet osv) "lyxfällan" beteende ihop med en numera ex.pojkvän som hade olika affärsideer som skulle göra honom rik som mamma investerade i.

    Ja en massa dumt. Nu har hon god man för sin ekonomi och bor hos mig. Pappa hjälper mig INTE med henne. Han säger att behöver jag pengar eller jag har problem så kan jag vända mig till honom, men inte för hennes räkning.

    Hon är konstant på mig om pengar, hon vill "låna". Hon är inte elak, men "lån" är en sak som hon aldrig kommer kunna betala tillbaks även om hon tror att hon kan. Hon är helt hopplös med sådant. Shopoholic.

    Sedan har hon ofta förfester med ett gäng klimakterietanter som hänger här, lyssnar på hög musik och dricker lådvin. Efterfester har jag satt stopp för. 

    Vad jag undrar är vad som är lagom att kräva av en sån här människa? Jag vet att det är mitt hem och jag kan köra ut henne, jag kan hota med det...men vart skall hon då ta vägen? Hon vet detta och det ger väl nån slags trygghet, men gör att hon försöker bryta mot regler jag faktiskt försökt sätta upp.

    * Rökning enbart på balkongen. Men då springer hon och de andra tanterna igenom mitt rum hela tiden, eftersom man bara kan nå balkongen därifrån. Vill ju kunna vara ifred med.

    * Inga efterfester. Den har hon följt.

    * Inga snubbar. Det hade ju vart najs om hon träffade någon, men hon har en tendens att enbart träffa idioter, så nej hon får inte ta hit någon tillsvidare. Brutit mot detta en gång.

    * Vad kan jag kräva från pappa? De har ju ändå vart gifta så någon sorts ansvar? Tex. Om hon kommer hem full utan pengar med en skitarg taxichaufför som vill ha betalt. Måste jag stå för de kostnaderna?  

  • Svar på tråden Mamma som flyttat in. Mitt hem mina regler, eller?
  • Anonym (\\\\\\)

    Men är hon sann?!

    Du har ju inget ansvar ALLS för din mamma. Hon är vuxen och ska klara sig själv.

    Din pappa gör helt rätt i att inte svansa runt för sin exfru. Hon får ta konsekvenserna av sina val, så enkelt är det.

    Aldrig i livet att jag hade kunnat vara så givmild som du är och har din mamma boende hemma hos dig. Och den arga taxichauffören är inte ditt ansvar.

  • Anonym (pp)

    Antar att detta är en sk fredagstråd. 
    Om sant:
    Nej, din pappa har ingenting med detta att göra alls.
    Jag skulle ha följt med mamma till kommunens socialkontor. Hon får vända sig till kommunen för hjälp. Hon får nöja sig med något tillfälligt boende
    Hon får skriva in sig på arbetsförmedlingen, som alla andra får göra.
    Din mamma kommer aldrig ta ansvar om du är där och fångar upp henne.
    Ibland måste man ner på botten innan det kan vända upp igen

  • Anonym (Juni)

    Ärligt talat tror jag att du gör henne en björntjänst om du alltid finns där för att fixa situationen för henne. Säg att hon måste fixa sig ett eget hem och flytta ut inom x månader. Du kan erbjuda dig att hjälpa henne leta, gå på visning eller vad du nu vill, men ut måste hon. Du har väl ett eget liv att leva, och hon detsamma? Inte fungerar det att fortsätta som ni gör nu.

  • Anonym (Bor med morsan.)
    Anonym (pp) skrev 2020-08-14 17:42:09 följande:

    Antar att detta är en sk fredagstråd. 
    Om sant:
    Nej, din pappa har ingenting med detta att göra alls.
    Jag skulle ha följt med mamma till kommunens socialkontor. Hon får vända sig till kommunen för hjälp. Hon får nöja sig med något tillfälligt boende
    Hon får skriva in sig på arbetsförmedlingen, som alla andra får göra.
    Din mamma kommer aldrig ta ansvar om du är där och fångar upp henne.
    Ibland måste man ner på botten innan det kan vända upp igen


    Vad kommunen erbjuder är att betala vandrarhem. Det är fullt av knarkare där, kan ju inte ha mamma där. När kommunen kanske kan skaka fram en lght är det i en typ av bostadsområden som är allt annat än trevliga.

    Jag när ett litet hopp om att pappa kanske kan ta tillbaks henne annars är jag rädd att hon kommer få bo här tyvärr. Men jag måste ju då få det att funka att hon bor här. 

    Förövrigt: Jag hade tidigare sambo, är singel nu men vill träffa någon igen i framtiden, hur ställer sig damer på tex. Tinder på att man bor med mamma eller mamma bor med en? Ett hinder eller ett för stort hinder? 
  • Anonym (Bor med morsan.)

    Tillägg: Kan inte be syrran om hjälp heller, hon har 2 små barn och make. Kan ju inte ha morsan där samtidigt.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Bor med morsan.) skrev 2020-08-14 17:53:23 följande:
    Vad kommunen erbjuder är att betala vandrarhem. Det är fullt av knarkare där, kan ju inte ha mamma där. När kommunen kanske kan skaka fram en lght är det i en typ av bostadsområden som är allt annat än trevliga.

    Jag när ett litet hopp om att pappa kanske kan ta tillbaks henne annars är jag rädd att hon kommer få bo här tyvärr. Men jag måste ju då få det att funka att hon bor här. 

    Förövrigt: Jag hade tidigare sambo, är singel nu men vill träffa någon igen i framtiden, hur ställer sig damer på tex. Tinder på att man bor med mamma eller mamma bor med en? Ett hinder eller ett för stort hinder? 
    givetvis kan du inte träffa någon så länge du bor ihop med momsen, och speciellt inte när hon är så där. 
    Bara det borde vara nog för dig för att fatta att hon inte kan bo hos dig. 
  • Anonym (My)
    Anonym (Bor med morsan.) skrev 2020-08-14 17:53:23 följande:
    Men jag måste ju då få det att funka att hon bor här. 

    Nej, det måste du inte. Det är hon som måste få det att funka. Det är hennes ansvar.
  • Anonym (L)

    Givetvis får din mamma klara upp sitt liv själv , din papp har inget som helst ansvar. De är inte ett par eller gifta längre.

    Och nä tjejer kan du nog glömma så länge hon bor där.

  • Anonym (Bor med morsan.)
    Anonym (F) skrev 2020-08-14 18:11:53 följande:

    Hur gammal är hon? Har hon några inkomster?


    55. Hon har ett halvtidsarbete och är halvt sjukskriven. Har fått en god man från socialtjänsten som portionerar ut pengar veckovis.
Svar på tråden Mamma som flyttat in. Mitt hem mina regler, eller?