• Anonym (TS)

    Trött på mina bortskämda bonusbarn...

    Har bott med dem nästan hela deras liv.

    Idag är de 13 och 10 år.

    Jag är så trött på att de är så sjukt ouppfostrade.

    Sambon skiter totalt i att försöka uppfostra dem till trevliga, empatiska individer.

    "Kan du ge mig mjölken?" existerar inte vid matbordet utan det är istället "Varför får jag ingen mjölk!?!?!?!" eller "Vart är min jävla mjölk?".

    Det gnälls HELA tiden. "Skjutsa hit." "Skjutsa dit." Gap och skrik om det inte skjutsas. Sambon säger nej 100 gånger för att sen säga ja. Han släpper allt och åker.

    "Jag ska ha det.", "Jag ska ha ny telefon.". "Du måste köpa dittan och dattan". "Skjutsa mig dit". "Jag SKA ha med en kompis". "Vi ska äta på restaurang".

    Jag orkar inget mer. De dränerar mig totalt. 90% av deras gnäll är till mig. Jag försöker sätta gränser. Vara konsekvent. Säga ifrån. Då går de till pappa istället och han gör. Det är gap och skrik. Gnäll. Tjat. Konstant. Varenda dag. Det är inte en sekund lugn och ro. Vart jag än försöker gå undan kommer de efter och gnäller. Jag har även egna barn varav en liten på 2 år tillsammans med sambon. De visar ingen respekt. Kommer in gapandes när man håller på och nattar och väcker. De låser upp badrumsdörren och kommer in när man duschar för att de inte orkar gå på toaletten på övervåningen. De väcker upp en om man vilar för att gnälla. Jag känner mig mer och mer dränerad och slut. Vad gör man!?

  • Svar på tråden Trött på mina bortskämda bonusbarn...
  • Anonym (U)

    Har han varit en toppenpappa till sina barn 2 år och 9 månader tidigare?

  • Dexter dot com

    Man separerar eller blir särbo. Din sambo verkar ju inte respektera dig eller ha något intresse i att uppfostra sina barn. Har det här kommit nu eftersom du skaffat barn med honom?

  • Anonym (U)

    Du får stå ut eller utsätta din 2 åring för att bo med den här pappan , dessa 2 barn och nya bonusmammor varannan vecka.

  • Anonym (ö)

    Jag skulle aldrig stå ut i idetta
    Kanske dags att vara snäll mot dig själv nu?
    Bo i egen lägenhet när sambon har ungarna, bo ihop övrig tid

  • Anonym (Mia)

    Jag blir alltid så förundrad över såna här trådar. Du har bott med dem nästan hela deras liv och du och pappan har barn tillsammans. Det lär ju inte kommit plötsligt? Varför ville du ha en man som inte kan uppfostra barn till pappa till ditt barn? Men om det inte varit så här illa tidigare kan jag säga att tonåringar är helt plötsligt kan vara både snorungar och egocentrerade. Hade barnet varit annorlunda om du var deras mamma och bodde hos dig och din man varannan vecka. De borde väl ändå uppfostras lika mycket av er båda den veckan de bor hos er?

  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-14 20:03:43 följande:

    Jag blir alltid så förundrad över såna här trådar. Du har bott med dem nästan hela deras liv och du och pappan har barn tillsammans. Det lär ju inte kommit plötsligt? Varför ville du ha en man som inte kan uppfostra barn till pappa till ditt barn? Men om det inte varit så här illa tidigare kan jag säga att tonåringar är helt plötsligt kan vara både snorungar och egocentrerade. Hade barnet varit annorlunda om du var deras mamma och bodde hos dig och din man varannan vecka. De borde väl ändå uppfostras lika mycket av er båda den veckan de bor hos er?


    Men snälla- det går väl inte att säga utifrån hur en fyraåring beter sig hur de blir som tonåringar?

    Och tonåringar är nog alltid lite av en utmaning, oavsett om de är bio eller bonus.
  • Anonym (Jenny)

    Pappan (och mamman) har ansvar för barnens uppfostran, men du har ansvar för att upprätthålla dina gränser - och dina yngre barns gränser med i viss mån.

    Sluta att acceptera att de går in i badrummet, kräv att de tilltalar dig på ett respektfull sätt.  Gör de så mot sin pappa så är det väl hans problem att förhålla sig till, men när de direkt är på dig så har du ett ansvar (mot dig själv och som vuxen i relationen) att sätta stopp.

    Barn förhåller sig till många vuxna som inte är deras föräldrar: lärare, släktingar, tränare, kompisars föräldrar - alla dessa bidrar till barnens uppfostran och får hålla på gränser och upprätthålla vissa standarder.

    Är det pappan som inte vill att du säger ifrån? I så fall får han proaktivt gå in och förhindra att de korsar dina personliga gränser. Annars får han acceptera att du säger ifrån eller väljer att ändra på er boendesituation.

  • Anonym (TS)
    Anonym (U) skrev 2020-08-14 19:53:56 följande:

    Har han varit en toppenpappa till sina barn 2 år och 9 månader tidigare?


    Vadå 2 år och 9 månader?

    Vi har varit tillsammans betydligt längre än så.
  • Anonym (Lugn)

    Lämna den familjen och börja leva ett bättre liv.

  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2020-08-14 21:03:14 följande:
    Vadå 2 år och 9 månader?

    Vi har varit tillsammans betydligt längre än så.
    2 år sen barnet föddes och 9 månader innan dess när du blev gravid...
Svar på tråden Trött på mina bortskämda bonusbarn...