• Annelise00

    ÄL-test, ljusare efter stegring - va händer nu?



    Fick positivt igår fredag, idag lördag blir det ljusare igen. Vad innebär detta? Att ägget släppt? Ny på äl-test så hoppas det är okej att jag frågar :)
  • Svar på tråden ÄL-test, ljusare efter stegring - va händer nu?
  • Anonym (D)

    Det innebär ingenting. Man ska inte fortsätta testa efter ett positivt test eftersom det är totalt meningslöst och ger absolut noll information. Det som spelar roll är när det blir positivt. Från det positiva testet släpper ägget oftast inom 12-48 timmar (och du kan ej se när genom att fortsätta testa). Man ska dock vara medveten om att det inte är alltid ett ägg släpper bara för att man fått positivt äl-test. Ett positivt test innebär bara att kroppen nu håller på att försöka ägglossa, det kan lyckas eller misslyckas.

  • Annelise00
    Anonym (D) skrev 2020-08-15 12:24:18 följande:

    Det innebär ingenting. Man ska inte fortsätta testa efter ett positivt test eftersom det är totalt meningslöst och ger absolut noll information. Det som spelar roll är när det blir positivt. Från det positiva testet släpper ägget oftast inom 12-48 timmar (och du kan ej se när genom att fortsätta testa). Man ska dock vara medveten om att det inte är alltid ett ägg släpper bara för att man fått positivt äl-test. Ett positivt test innebär bara att kroppen nu håller på att försöka ägglossa, det kan lyckas eller misslyckas.


    Okej! Tack för infon
  • Annelise00
    Anonym (D) skrev 2020-08-15 12:24:18 följande:

    Det innebär ingenting. Man ska inte fortsätta testa efter ett positivt test eftersom det är totalt meningslöst och ger absolut noll information. Det som spelar roll är när det blir positivt. Från det positiva testet släpper ägget oftast inom 12-48 timmar (och du kan ej se när genom att fortsätta testa). Man ska dock vara medveten om att det inte är alltid ett ägg släpper bara för att man fått positivt äl-test. Ett positivt test innebär bara att kroppen nu håller på att försöka ägglossa, det kan lyckas eller misslyckas.


    Okej! Tack för infon :)
  • Hawk

    Håller inte alls med föregående. Testa till dess det blir neg igen. Hur lång stegringen är ger en mycket god indikation på när ägget släpper. Kort stegring och ägget släpper inom 12 h. Lång stegring inom 48. Och allt däremellan så klart. Kort stegring är en-till några få timmar. Lång är över 24 h.

  • Msofie
    Anonym (D) skrev 2020-08-15 12:24:18 följande:

    Det innebär ingenting. Man ska inte fortsätta testa efter ett positivt test eftersom det är totalt meningslöst och ger absolut noll information. Det som spelar roll är när det blir positivt. Från det positiva testet släpper ägget oftast inom 12-48 timmar (och du kan ej se när genom att fortsätta testa). Man ska dock vara medveten om att det inte är alltid ett ägg släpper bara för att man fått positivt äl-test. Ett positivt test innebär bara att kroppen nu håller på att försöka ägglossa, det kan lyckas eller misslyckas.


    Fast jag v är inte om jag håller med om det. Ett ÄL test säger bara Att kroppen försöker släppa ett ägg. Jag slutade testa direkt efter en stegring i 4 månader, men blev inte gravid. Nu har jag insett att jag under samma cykel har ca 2-3 stegringar, och att de ofta inte är vid första stegringen jag får Äl. Ska tillägga att jag har en väldigt oregelbunden cykel på 32-40 dagar. Nu tempar jag även för att verkligen bekräfta när ägget släppte.
  • Anonym (Anonym)

    Sedan ska man också påpeka att inget av de där testen är positiva, om man ska följa instruktionerna. Teststrecket ska vara LIKA starkt eller starkare än kontrollstrecket, och det ser man inte på de där. Ska du verkligen vara seriös med att äl-testa ska du använda digitala metoder, de ger tydliga svar och är väldigt pålitliga.

  • Annelise00
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-17 08:44:28 följande:

    Sedan ska man också påpeka att inget av de där testen är positiva, om man ska följa instruktionerna. Teststrecket ska vara LIKA starkt eller starkare än kontrollstrecket, och det ser man inte på de där. Ska du verkligen vara seriös med att äl-testa ska du använda digitala metoder, de ger tydliga svar och är väldigt pålitliga.


    Det är positivt. Här är samma test innan de torkat:

  • Msofie


    Är det någon som har varit med om att få ett väldigt starkt ÄL test på ÄL +9 ?
Svar på tråden ÄL-test, ljusare efter stegring - va händer nu?