• Anonym (Juliet)

    Oplanerade barn och släkt

    Om det var jag skulle jag ju se till att pappan även blir pappa på papperet, betalar underhåll och allt det. Om jag hade något hum om hur hans föräldrar och släkt var och tyckte att de verkade trevliga människor skulle jag absolut ta kontakt med dem och se om de ville ha en relation med barnet. Jag skulle personligen inte lägga det ansvaret på pappan. Det är ju positivt för barnet att ha ett kontaktnät med släkt och får hen en fin relation med farföräldrarna är det ju bara bra.

  • Anonym (Juliet)
    Anonym (Nej) skrev 2020-08-17 17:44:39 följande:
    Jag håller inte med. Har pappan vägrat ha med barnet att göra så har han också avsagt sig allt som har med barnet att göra i mina ögon. Blir han pappa på pappret så innebär det att han har rätt till gemensam vårdnad=han kan kräva att barnet bor hos honom vv, vägra ts att åka på utlandssemester med barnet, vägra skriva på papper som gäller barnet eller om ts vill flytta till annan ort och liknande.
    Fast det är ju lite det man går med på när man väljer att skaffa barn med någon? Att han har rätt att vara lika mycket förälder som en själv. Samt att den andre personen alltid kommer att vara en del av ens liv på ett eller annat sätt i och med att man har barn ihop. Det måste ju TS ha vetat från start? Att då inte vilja involvera hans släkt för att han kanske kommer vilja ha gemensam vårdnad och kanske kommer förstöra hennes eventuella semesterplaner är ju bara barnsligt.  

    Även om han har varit en pissig förälder hittills måste man ju kunna samarbeta och mötas på mitten om han faktiskt visar ett intresse att bättra sig, eller såklart om hans föräldrar eller släkt vill vara en del av barnets liv. Sen kommer ju såklart barnet inte behöva hoppa runt med varannan vecka direkt pappan får för sig att han vill det om de aldrig har träffats eller umgåtts. 

    Att även bli pappa på papperet är ju dessutom främst för barnets skull. Barnet har rätt att bli försörjd av båda sina föräldrar samt ärva dem när de dör. Pappan ska inte kunna slingra sig från sina skyldigheter bara för att han "avsagt sig dem". Vad betyder ens det..?
Svar på tråden Oplanerade barn och släkt