• Anonym (Kaffedraken)

    Varför röstar man fortfarande för invandringen?

    Detta är ingen som helst rasist tråd! Här följer vi fortfarande reglerna. Men jag tycker det är viktigt att våga ställa frågan. Man kan lära sig av varandra!

    Du som röstar och tycker det är bra med invandringen. Tycker inte du att det har spårat ur. Tycker inte du att det sker mängder av brott.

    Ja, många arbetar och sköter sig. Men problemet är att brottsligheten ökar och statiken visar att det är mest människor med invandrarbakgrund som oftast sitter på anstalten.

    Tycker du ändå inte att det finns något mönster. Varför röstar du i sådan fall fortfarande för mer invandringen? Vore det inte en god idé att fokusera på de som bor här. Antaslten har blivit fulla och med taken på vad statiktiken visar, så beror det återigen på människor med invandrarbakgrund som spårar ur.

    På 60-70-talet var det betydligt mycket mer tryggare. Tycker inte du det finns något mönster? Varför röstar man fortfarande för att fler invandrare som kommer in i detta land?

    Det har dessvärre blivit ett katastrof land och jag själv är född 93. Jag minns början av 00-talet hur lugnt och fint det var i mitt område. Idag i det området som jag växte upp i är stämplad som utsatt område. Och majroteten som bor där är människor med invandrarbakgrund. Mängder av områden som justär utsatt område, så bor det mest människor med invandrarbakgrund.

    Jag kan tänka mig i jämförelse med att om man är uppväxt i Sveriges 60-70 tal. Så måste man ha sett det vackra och lugna landet. Självfallet fanns det oroligheter. Men inte lika mycket explosioner, skottlossningar och massa annat som är obehagligt.

    Du får gärna tala om vad du tycker är bra med fortsatt invandring. Självklart så arbetar många och gör rätt för sig. Men om vi stoppade invandringen. Så skulle inte anstalten varit fulla. Brottsligheten skulle inte vara så katastrofalt högt. Och nej, invandrare tar inte arbeten som ''Ingen annan vill ha''. Vi har gott med folk som vill och kan jobba. Dessutom skulle landet tjäna mängder på att inte ha det så oroligt och stökigt. Så även om det fanns ''små'' mängder av medborgare som jobbade på dessa arbeten som ''Ingen annan vill ha'' Så skulle brottsligheten ändå inte vara så hög = Trygghet, välmående och roligare att befinna sig ute m.m.

    Jag personligen har velat ta mig kvällspromenader, men backat undan och vandrat runt i min bostad just för den oroligheten som existerar. Det är ingen skämt om att samhället är katastrofalt och det är människor med invandrarbakgrund som gör dem flesta olagliga gärningar.

    Som  jag skrev i början av tråden. Detta är ingen rasistisk tråd. Ni får dela era åsikter, men gör det med respekterade ton. Det gäller även dem människor som tycker att tråden är idiotisk. Jag ställer frågor för att veta. Tillsammans kan vi lära av oss varandra. Jag kanske lär mig och får veta mer av saker och ting. Så ha en respekterade ton mot varandra, så kommer vi nog veta en hel del!
    TACK!

    Jag är ingen RASIST!
  • Svar på tråden Varför röstar man fortfarande för invandringen?
  • Anonym (Kaffedraken)
    lövet2 skrev 2020-08-16 14:09:20 följande:
    Jag hatar inte stockholmare. Däremot tycker jag att stockholmare är egenkära snobbar som ser ned på andra.
    Ser du något fel på mitt resonemang? Jag hatar inte män, men jag vet att män är lite mer korkade och gnälliga än kvinnor. Något fel på det resonemanget? Din syn på vad rasism är verkar lite naiv.

    För att svara på din fråga: Extremt få människor röstar för en ökad invandring. Man röstar för solidaritet med sjuka människor, för lägre skatter, för att sätta miljön högst i alla prioriteringar eller kanske för att stärka rollen inom EU. Om man då har en eller flera frågor man brinner för, så kan det hända att det parti man röstar på inte har exakt samma åsikter som en själv i vissa frågor.

    Kanske jag röstar på Mp fast jag inte helt gillar deras landsbygspolitik eller på L fast jag tycker de har fel i skolfrågan.

    Jag har aldrig röstat för en ökad invandring. Däremot har jag röstat för solidaritet med svagare grupper som sjuka, fattiga, gamla, hemlösa - och flyktingar. Det kommer jag att fortsätta med.
    Jag ser inte själva logiken med dina exempel just för att min tanke är att invandringen faktiskt har skadad samhället på det viset att anstalten är fulla och brottsligheten ligger på en hög nivå. Det är fler och fler områden som anses som utsatta områden i sinomtid och i dessa områden så bor det mest invandrare. Det sker skottlossningar och börjar bli som en vardagsmat. Det är ingen som bli förvånad längre att det sker skottlossningar. De flesta gärningsmän är människor med invandrarbakgrund.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ingen rasist. Ingen rasist tråd!) skrev 2020-08-16 14:15:37 följande:

    Anledningen till varför jag frågade dig om invandring och brottslighet är för att trådens centrala fråga består av det. Jag tyckte att mitt inlägg besvarade dig vad jag tyckte om rasism och därför klev jag in i den frågan.

    Jag har skrivit till dig vad jag tycker och tänker om begreppet rasism.


    Ja, du håller således inte med om den gängse definitionen av rasism utan hittar på en egen för att slippa se dig som rasist.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (I) skrev 2020-08-16 14:25:35 följande:
    Ja, du håller således inte med om den gängse definitionen av rasism utan hittar på en egen för att slippa se dig som rasist.
    Jag har faktiskt skrivit om rasism och vad jag anser om det.

    I inlägg 10# så skrev jag en mer utförligare inägg om vad jag tycker om det hela.

    Jag skrev att fördomar och diskriminering dyker upp ifrån hat och ilska. Jag känner varken hat eller ilska.

    Du får gärna läsa mina inlägg innan du skriver vad jag är och vad jag ''håller på med för att slippa se mig själv som rasist''.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ingen rasist. Ingen rasist tråd!) skrev 2020-08-16 14:19:33 följande:
    Jag ser inte själva logiken med dina exempel just för att min tanke är att invandringen faktiskt har skadad samhället på det viset att anstalten är fulla och brottsligheten ligger på en hög nivå. Det är fler och fler områden som anses som utsatta områden i sinomtid och i dessa områden så bor det mest invandrare. Det sker skottlossningar och börjar bli som en vardagsmat. Det är ingen som bli förvånad längre att det sker skottlossningar. De flesta gärningsmän är människor med invandrarbakgrund.
    Hela denna tråd och du förstår fortfarande inte den nyansering som några tålmodigt försökt förklara? Det handlar om större frågor, globala frågor, medmänsklighet osv (oavsett hudfärg). 
    Om Sverige plötsligt hamnar i krig, förstörs av en tsunami eller annat vore jag oerhört tacksam om jag får komma till ett annat land, mina barn kan få en framtid i ställt för att dö, utan att människor där ska titta snett på mig för att jag är invandrare eller tro att jag är sämre än dem för att jag inte kan språket osv. 

    Brott ska givetvis ständigt bekämpas men det är ju oavsett hudfärg på brottslingen det också. 
    Om folk inte rökte på så förbannat (det är ju väldig poppis bland vita välbärgade ungdomar likväl som andra grupper) så kanske deras hjärnceller skulle bevaras bättre och ett antal av dem som hamnar i kriminalitet, skulle inte behöva hamna där.
    Finns många trådar att dra i (nu kommer väl någon farande med skitsnacket att det inte är så farligt att röka på) 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad menar du ens med invandring och vad menar du med att rösta "för invandring"? Klart folk måste få flytta till Sverige, oavsett om det är Sven från Norge eller Fatima från Somalia. För att inte tala om alla studenter och föreläsare som flyttar till Sverige för att plugga vidare eller lära ut. Och vad skulle ens att "rösta mot invandring" betyda för alla oss svenskar som utvandrat och därmed blivit invandrare i andra länder? Vi kan ju inte riktigt förvänta oss att vi ska få flytta vart vi vill om vi som land är "emot" invandring.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-16 13:25:35 följande:

    Man röstar för ett parti, inte bara för invandring. Det spelar väldigt lite roll vad partiet man röstar på har för inställning till invandring eftersom man ändå måste komma överens med en majoritet i frågan, så din trådstart blir felställd.


    SD's ökande väljarstöd visade tydligt vad svenska folket tyckte om migrationspolitiken. I flera väljarundersökningar var det SD som hade högst förtroende i migrationspolitiken.
    Det var först när flera av de övriga partierna svängde till en mer restriktiv politik som SD's starka uppgång stannade av.

    Du tror inte att rösterna på SD har haft någon inverkan på migrationspolitiken?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-16 14:29:30 följande:
    Hela denna tråd och du förstår fortfarande inte den nyansering som några tålmodigt försökt förklara? Det handlar om större frågor, globala frågor, medmänsklighet osv (oavsett hudfärg). 
    Om Sverige plötsligt hamnar i krig, förstörs av en tsunami eller annat vore jag oerhört tacksam om jag får komma till ett annat land, mina barn kan få en framtid i ställt för att dö, utan att människor där ska titta snett på mig för att jag är invandrare eller tro att jag är sämre än dem för att jag inte kan språket osv. 

    Brott ska givetvis ständigt bekämpas men det är ju oavsett hudfärg på brottslingen det också. 
    Om folk inte rökte på så förbannat (det är ju väldig poppis bland vita välbärgade ungdomar likväl som andra grupper) så kanske deras hjärnceller skulle bevaras bättre och ett antal av dem som hamnar i kriminalitet, skulle inte behöva hamna där.
    Finns många trådar att dra i (nu kommer väl någon farande med skitsnacket att det inte är så farligt att röka på) 
    Så anledningen till invandringen beror på att vi senare i framtiden kan få hjälp?

    DU tror att människor ifrån andra länder skulle acceptera oss? Ja, människor skulle acceptera oss oavsett om vi hade invandringen eller inte. Om Sverige skulle hamna i krig och vi själva var flyktingar så skulle det finnas länder som skulle ta emot oss. Den hjälpen får vi även om vi har invandringen.

    Jag begriper inte varför vi inte kan hjälpa dem människor som bor här. Varför ta in mängder av invandring och samtidigt märkts det på statitiken att majroteten av människor med invandrar bakgrund begår mängder av brott.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ingen rasist. Ingen rasist tråd!) skrev 2020-08-16 13:18:18 följande:
    Tycker du ändå inte att det finns något mönster. Varför röstar du i sådan fall fortfarande för mer invandringen? Vore det inte en god idé att fokusera på de som bor här. Antaslten har blivit fulla och med taken på vad statiktiken visar, så beror det återigen på människor med invandrarbakgrund som spårar ur.
    Hur vet du det?

    Det finns rapporter från slutet av 80-talet, början av 90-talet, där man beskriver en utveckling av förortsgängen, som fanns på den tiden, till något liknande vi har idag.
    Detta genom att titta på utvecklingen av utanförskap och problemområden i New York och andra större städer.

    Deras möjliga utveckling ser ut ungefär som idag. Dessa rapporter är oberoende av den invandring vi haft de senaste åren.
    Problemet är att politikerna inte har gjort något för att mota detta, det har funnits all möjlighet i världen att bryta trenden, men det kostar för mycket röster att lägga pengar på sådant.
  • Anonym (Kaffedraken)

    "har dessvärre blivit ett katastrof land och jag själv är född 93"

    Vad tror du det är i det land flyktingar flytt från då? Missat nyhetssändningarna från Afghanistan, Somalia och Syrien för att ta några exempel?

    Ska man vara förbannad på någon så rikta ilskan på de som ser till att folk tvingas fly från sina hem, alltså roten till problemet. Tar absolut ingen kriminell i försvar oavsett vem det är men jag vet att det är fler som gör rätt än fel. Som vanligt så är det en liten klick som förstör för alla andra tyvärr

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tänker inte gå in på för/emot invandring på djupet men tycker definitivt att frågan borde breddas ytterligare än att skylla den dåliga samhällsutvecklingen på just invandringen och inget annat. Det är fler faktorer som spelar in. Fler har fått det sämre under den förda politiken de senaste 10-15 åren, en liten grupp har fått det mycket bättre. Utrikesfödda/invandrare tillhör generellt den nedre skalan som tjänar mindre, har svårare att komma in på arbetsmarknaden ordentligt, har svårigheter att hitta bostad, etc. Där finns också en hel del svenskar som inte gynnats av den förda politiken.

    För mig är det inte bara "invandringen" som är ett problem vad gäller t.ex. ökningen av brott. Utan även "fattigdom" och "social utsatthet". Folk med dräglig levnadsstandard och som litar på samhällets trygghetssystem söker sig sällan frivilligt till kriminalitet. Det är mycket som stramats åt när vi talar ekonomisk hjälp från samhället, fler och fler hamnar mellan stolarna, det är svårare att få ekonomiskt stöd om du är sjuk och inte kan arbeta, även om vissa (t.ex. mina föräldrar och deras generation) fortfarande tror att om det skiter sig så går man till soc och får pengar i handen direkt så man klarar sig den månaden.
    Sedan har läget på arbetsmarknaden ändrats, korta anställningar, svårt att få tillsvidareanställning, anställningsformen från helvetet; allmän visstidsanställning (som blir vanligare och vanligare kontra tillsvidareanställningar) som är NOLL trygghet för den anställde och du kanske måste ha två jobb för att få det att gå runt. 
    Bostadsmarknaden ska vi inte ens gå in på för den är ju helt jävla sjuk. För 12 år sen köpte mina kompisar bostadsrätter, 1or och 2or, för 250k-400k, idag säljs samma lägenheter för 1,7-2,5 miljoner. Det är svårare att få lån (vilket jag iofs tycker är bra eftersom folk skuldsätter sig i alldeles för hög grad). Allmännyttan existerar knappt längre, den säljs ut till privata hyresvärdar som konceptrenoverar och höjer hyrorna med 40-80% och detta i "socialt utsatta" områden där det varit billigt att bo. Det har byggts för lite billiga lägenheter, det som byggs är anpassat efter stabil medelklass med två inkomster som har råd att betala 10.000 för en 2a med golvvärme i hallen. Och det byggs för stort, i vartenda nybyggt hyreshus i min stad är det två, max tre 1or, någon enstaka 2a och resten är 3or, 4or och 5or. 

    Att skylla på invandringen är enkelt. Jag förstår att många gör det. Men för mig är det ett större problem än så. Där är invandring och integration en liten pusselbit, bland många andra, som bidragit till att vi har det samhällsklimatet vi har idag. Kort sammanfattat: Majoriteten har röstat för skattesänkningar, utförsäljning av statliga företag, utförsäljning av allmännyttan etc som under lång tid sakta men säkert eroderat vår välfärd. När folk behöver välfärden inser dom att den inte fungerar. Vems fel är det? Invandringen? Nja. Kanske inte riktigt så enkelt. Och där är nästan alla partier lika goda kålsupare. Borgarna började, sossarna har fortsatt föra samma politik både på grund av det parlamentariska läget men också antagligen i rädsla att tappa de så kallade "mittenväljarna" som alla jävlar verkar slåss om idag. Räknar även SD till det borgerliga blocket baserat på hur dom röstat i riksdagen, dom var dock inte med i Alliansen som satte igång nedmonteringen av välfärden när dom kom till makten i mitten på 00-talet. 

Svar på tråden Varför röstar man fortfarande för invandringen?