• Wed 19 Aug 2020 17:21
    871 visningar
    10 svar
    10
    871

    Fler som inte blivit gravida på flera år?

    Hej.
    Jag hoppas att det finns fler där ute än bara jag som har samma problem, som vi kanske kan diskutera om tillsammans? 

    Nu är jag väldigt ung (22 år) men har inte på 6 år sedan jag fick mens för första gången blivit gravid en endaste gång. Jag har haft oskyddat samlag med 4 olika killar som jag varit i ett förhållande med. (Dock tacksam för att inte ha blivit gravid, då jag inte var redo.) Men.. nu har jag och min pojkvän (25 år) försökt att bli gravida i 3 år utan framgång. Jag har väldigt mycket övervikt. BMI 32.1. Men försöker gå ner så att jag ska ligga på BMI 30 max. Har varit till läkare flertals gånger men fått olika svar. En gång fick jag ? konstaterat? och bestämt att jag har PCOS, medans andra gånger har jag fått höra att jag INTE har PCOS. Jag har alla symptom på PCOS, men vet inte vad jag ska tro? Jag har väldigt oregelbunden mens som jag haft sen start. Kan handla om mens 1 gång i månaden i 3 veckor, kan handla om mens 4-6 gånger om året. Har sökt hjälp både hos privata men också kommunala mottagningar, men ingen hjälper. Jag vet att jag inte har ägglossning, men ändå får jag som sagt ingen hjälp. Så jag tänkte kolla med er, är det någon här som fått hjälp med infertilitet trots övervikt? Fått ägglossnings stimulerande utskrivet? Måste man gå igenom en utredning? Kostar det? Tips på vart man ska söka? Jag bor i Östergötland. 


    Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Fler som inte blivit gravida på flera år?
  • Thu 20 Aug 2020 14:50
    #2

    Nja, nej men det kan jag väl inte påstå, dricker när jag blir bjuden på typ. Det är de enda gångerna.

    Fast jag vill ändå inte tro att det har med min övervikt att göra. Det är sen förra året  jag blivit överviktig. Men innan dess vägde jag mellan 58-64kg och de gjorde jag sen 14 års ålder. O har som sagt aldrig blivit gravid, och har slarvat väldigt mycket med skydd. Därmed vet jag att det inte är killen det är, utan att det är mig som felet ligger hos. Men får ju bara till svar att jag är ung och har tid på mig. ja... men det är väl jag som bestämmer när jag är redo och vill starta en familj. Jag har fast jobb, delar lägenhet med min sambo och är nu redo o starta en familj. Det var därför jag tänkte om det är någon som fått hjälp tidigare som vet vart man kan vända sig för hjälp ??

  • Thu 20 Aug 2020 14:56
    #3
    Anonym (Ellie) skrev 2020-08-19 21:57:17 följande:

    Vill tipsa dig om en riktigt bra kvinna som delger sin kunskap om kvinnokroppen, mens, ägglossning, att självläka och få kontroll på sin kropp. Sök på Vulverine (Jenny Koos) på Instagram/facebook/Google. Läs allt hon skrivit om mens, ägglossning, pcos osv. Hon har även webinarier som man kan lyssna på, de kostar lite men är helt klart värt det.

    Din oregelbundna mens kan bero på din övervikt, dricker du mkt kaffe?

    Hon har hjälpt mig mkt och jag har lärt mig så otroligt mkt om min kropp.


    Ursäkta. Jag är inte så high på denhär sidan. Svaret under var menat till dig, men råkade skriva de som en egen kommentar.
Svar på tråden Fler som inte blivit gravida på flera år?