• Anonym (Ts)

    Olika syn på uppfostran..?

    Jag skulle behöva lite hjälp. Jag och min fd har helt olika syn på föräldraskap och uppfostran, och det oroar mig på något vis. Ska försöka förklara lite kort. (Barnet är fortfarande litet ännu, talar alltså inte om en tonåring här)

    Exempelvis så tycker jag att barnet aldrig ska behöva tvingas göra något hen inte vill, dvs typ krama någon hen inte vill, Vara med på bilder om hen inte vill osv, och jag skulle inte tvinga barnet att äta upp mat hen inte gillar och liknande. (Typ, du sitter kvar tills du ätit upp - bara dumt) Barnet får ha på sig vad hen vill och se ut hur hen vill och jag är väldigt accepterande. Skulle inte tvinga barnet att säga förlåt, utan hellre lösa det på annat vis, skulle aldrig tvinga barnet visa upp något framför släkt/liknande om hen inte vill, och så vidare. Ni förstår nog hur jag menar. Integritet är viktigt för mig också. Samt att barnet ska acceptera alla och allas lika värde, vara en god och bra person. Som ska veta att hen bestämmer över sig själv, och som aldrig ska behöva göra våld på sig själv för att tillfredsställa andra. Som inte ska behöva hantera mina känslor, eller få sina känslor förminskade. Jag är också noga med att inte skälla eller tjata på barnet (i största möjliga mån), om hen blivit arg eller så, utan istället prata om hens känslor. Förklara att det är okej att känna dessa känslor, och varför dom kanske uppstår. Inte säga att det är trams när barnet gråter tex. Skulle aldrig skratta åt barnet heller. Och barnets trygghet är min prio ett.

    Medans min fd, tycker att det är klart att barnet ska tvingas kramas hej/hejdå mm, tvingas äta upp mat, vara med på bilder som läggs ut hej vilt på sociala medier, att hen inte får ha på sig vad hen vill, och har tänket att ?hen får skylla sig själv? om barnet exempelvis skulle vägra något, typ ytterkläder på vintern. (Skillnad på ?skyll dig själv? och, ?okej testa och se? och ha med sig ytterkläder när barnet upptäcker att det var för kallt, om ni förstår) Han ser inte problemet i att dricka/vara full runt barn. Han har även rasistiska åsikter som jag är övertygad om att han kommer visa och uttrycka framför barnet. Han är en ganska svinig person överlag, kvinnofientlig och beter sig ofta illa/uttrycker sig illa. Talar illa om andra människor, kommenterar på deras utseenden och så. Jag är rädd att vårat barn ska bli som honom på något vis. Han förminskar barnets känslor (om barnet ramlar exempelvis) och är överlag väldigt strikt, onödigt strikt, nästan taskigt strikt. Tycker jag. Lite som att barnet inte är en egen person, utan bara ett barn som ska lyda sin förälder (honom).

    Självklart ska man sätta (rimliga) gränser och (i viss mån) regler för barnet, och uppmuntra barnet att göra och testa nya saker, men inte tvinga. Vara en ödmjuk och kärleksfull förälder som visar barnet hur livet funkar, vara strikt men inte gällande minsta lilla grej. Vägleda barnet på ett bra sätt - inte tro att barnet bara ska lyda.

    Hur ska jag tänka i detta? Går det att kompromissa på något vis? Eller liksom, kommer barnet bli helt splittrad av våra helt olika sätt att uppfostra?

  • Svar på tråden Olika syn på uppfostran..?
  • Anonym (F)

    Verkar som det kommer bli svårt att ändra pappans inställning. Du ska definitivt inte ändra din. Erat barn kommer lära sig att reglerna ser olika ut beroende på vem man är hos.

    Nyfiken. Inte dömande... har pappans beteende separerat eller vad såg du i honom när ni var tillsammans? Med tanke på hur du beskriver pappans beteende nu

  • Zakopane

    Du tänker väldigt bra kring hur man ska förhålla sig till barn, tycker jag.

    Vad man kan konstatera är sedan att Barn klarar av att föräldrar har olika synsätt på uppfostran. Självklart finns risken att barnet tar efter pappans värderingar. Fullt möjligt att barnet blir mer likt pappan än dig på alla möjliga sätt - personlighet etc beror inte bara på uppfostran eller Uppväxtmiljö.

    Det tråkiga svaret är att du får acceptera att du och pappan tycker diametralt olika i det mesta och att det med all säkerhet kommer fortsätta vara på det sättet.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2020-08-21 11:14:33 följande:

    Verkar som det kommer bli svårt att ändra pappans inställning. Du ska definitivt inte ändra din. Erat barn kommer lära sig att reglerna ser olika ut beroende på vem man är hos.

    Nyfiken. Inte dömande... har pappans beteende separerat eller vad såg du i honom när ni var tillsammans? Med tanke på hur du beskriver pappans beteende nu


    Han var underbar under förhållandets gång, åtminstone första åren, dock inte innan vi blev ihop (enligt vad jag hört), och inte heller efter uppenbarligen. Som att alla hans dåliga sidor tas fram när han är singel, och att han gömmer undan dom (till viss del) när han är i ett förhållande. Rasistiska åsikter har han alltid haft och naiva jag trodde såklart att jag kunde förändra detta hos honom, men det var dumt. Också en av anledningarna till att det tog slut tror jag, avskydde alltid den delen av honom. Sen var det en hel del annat som gjorde att det tog slut mellan oss givetvis, tror inte att jag var så kär heller egentligen nu såhär i efterhand, även om jag trodde det då. Trodde att jag kunde förändra honom kort och gott och tyckte väl att hans bra sidor vägde upp för det dåliga, när han sen började bete sig så dåligt mot mig som han gjorde till slut så såg jag klart att han inte alls är en så bra person. Sen har han förändrats en del efteråt också pga hans val av umgänge bland annat, och ju mer han umgås med dom, desto mer svinig blir han.

    Hans syn på uppfostran har han nog alltid haft dock, inget som jag visste om däremot, det kom fram först under graviditeten.

    Tog en hel del styrka att lämna honom trots att jag inte hade några känslor kvar, hade liksom ingen annan, inga kompisar ingenting, förutom han. Men det var det bästa beslutet jag tagit :)
  • Anonym (Ts)
    Zakopane skrev 2020-08-21 11:20:43 följande:

    Du tänker väldigt bra kring hur man ska förhålla sig till barn, tycker jag.

    Vad man kan konstatera är sedan att Barn klarar av att föräldrar har olika synsätt på uppfostran. Självklart finns risken att barnet tar efter pappans värderingar. Fullt möjligt att barnet blir mer likt pappan än dig på alla möjliga sätt - personlighet etc beror inte bara på uppfostran eller Uppväxtmiljö.

    Det tråkiga svaret är att du får acceptera att du och pappan tycker diametralt olika i det mesta och att det med all säkerhet kommer fortsätta vara på det sättet.


    Får hoppas och önska att barnet inte tar efter sådär jättemycket från honom åtminstone, då.

    Och ja, det är väl så, tyvärr.

    Tack!
  • Anonym (J)

    Det är inget du kan göra åt tyvärr.

    Har han alltid varit en rasistisk barnplågare?

    Du får skylla dig själv när du skaffar barn med en idiot , och pappan får skylla sig själv om barnet vill inte umgås med honom när han är större och kan inte tvingas längre.

  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-21 11:34:07 följande:

    Han var underbar under förhållandets gång, åtminstone första åren, dock inte innan vi blev ihop (enligt vad jag hört), och inte heller efter uppenbarligen. Som att alla hans dåliga sidor tas fram när han är singel, och att han gömmer undan dom (till viss del) när han är i ett förhållande. Rasistiska åsikter har han alltid haft och naiva jag trodde såklart att jag kunde förändra detta hos honom, men det var dumt. Också en av anledningarna till att det tog slut tror jag, avskydde alltid den delen av honom. Sen var det en hel del annat som gjorde att det tog slut mellan oss givetvis, tror inte att jag var så kär heller egentligen nu såhär i efterhand, även om jag trodde det då. Trodde att jag kunde förändra honom kort och gott och tyckte väl att hans bra sidor vägde upp för det dåliga, när han sen började bete sig så dåligt mot mig som han gjorde till slut så såg jag klart att han inte alls är en så bra person. Sen har han förändrats en del efteråt också pga hans val av umgänge bland annat, och ju mer han umgås med dom, desto mer svinig blir han.

    Hans syn på uppfostran har han nog alltid haft dock, inget som jag visste om däremot, det kom fram först under graviditeten.

    Tog en hel del styrka att lämna honom trots att jag inte hade några känslor kvar, hade liksom ingen annan, inga kompisar ingenting, förutom han. Men det var det bästa beslutet jag tagit :)


    Bästa för dig utan tvekan , men kanske inte för barnet som nu utsatts för honom varannan vecka.
  • Anonym (Kvinna 39)

    Jag ville bara säga att jag tänker precis som du, med undantag för att man alltid ska be om ursäkt om man gör andra illa eller beter sig dumt. Det hör till god uppfostran.

    Du får ställa in dig på att pappan oavsett vad ni pratar om kommer att göra som han vill, i sitt hem. När barnet blir äldre kan det välja att låta bli att åka dit, en stark risk som du kan ta upp med pappan redan nu om han fortsätter köra sin hårda stil.

  • Anonym (F)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-21 12:14:14 följande:

    Jag ville bara säga att jag tänker precis som du, med undantag för att man alltid ska be om ursäkt om man gör andra illa eller beter sig dumt. Det hör till god uppfostran.

    Du får ställa in dig på att pappan oavsett vad ni pratar om kommer att göra som han vill, i sitt hem. När barnet blir äldre kan det välja att låta bli att åka dit, en stark risk som du kan ta upp med pappan redan nu om han fortsätter köra sin hårda stil.


    Perspektiv på att be om ursäkt...

    För mig bör ett förlåt faktiskt också betyda förlåt. Därför kommer jag aldrig tvinga mitt barn att säga förlåt eftersom det snarare blir ett straff än att barnet faktiskt menar förlåt, och för mig är det det som är det viktiga.

    Kanske tar det två timmar innan barnet är redo att säga förlåt. Då får det vara så.

    Inom förskola ser jag även tendensen att barn börjar bråka enbart för att den ene inte sagt förlåt, och inte för det som faktiskt orakade osämjan från början.

    För mig är det viktigare att mitt barn lär sig medlidande och förstår att någon blir ledsen än att hen nödvändigtvis ska säga förlåt.

    Jag förstår ju dock dem som anser att man alltid ska säga förlåt, men har själv ett annat synsätt på det hela
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-21 11:34:07 följande:

    Han var underbar under förhållandets gång, åtminstone första åren, dock inte innan vi blev ihop (enligt vad jag hört), och inte heller efter uppenbarligen. Som att alla hans dåliga sidor tas fram när han är singel, och att han gömmer undan dom (till viss del) när han är i ett förhållande. Rasistiska åsikter har han alltid haft och naiva jag trodde såklart att jag kunde förändra detta hos honom, men det var dumt. Också en av anledningarna till att det tog slut tror jag, avskydde alltid den delen av honom. Sen var det en hel del annat som gjorde att det tog slut mellan oss givetvis, tror inte att jag var så kär heller egentligen nu såhär i efterhand, även om jag trodde det då. Trodde att jag kunde förändra honom kort och gott och tyckte väl att hans bra sidor vägde upp för det dåliga, när han sen började bete sig så dåligt mot mig som han gjorde till slut så såg jag klart att han inte alls är en så bra person. Sen har han förändrats en del efteråt också pga hans val av umgänge bland annat, och ju mer han umgås med dom, desto mer svinig blir han.

    Hans syn på uppfostran har han nog alltid haft dock, inget som jag visste om däremot, det kom fram först under graviditeten.

    Tog en hel del styrka att lämna honom trots att jag inte hade några känslor kvar, hade liksom ingen annan, inga kompisar ingenting, förutom han. Men det var det bästa beslutet jag tagit :)


    Tack för ditt svar! Och bra av dig att lämna honom
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 11:58:02 följande:

    Bästa för dig utan tvekan , men kanske inte för barnet som nu utsatts för honom varannan vecka.


    Precis. Haft tankar på att gå tillbaka till honom av just den anledningen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2020-08-21 14:22:37 följande:

    Perspektiv på att be om ursäkt...

    För mig bör ett förlåt faktiskt också betyda förlåt. Därför kommer jag aldrig tvinga mitt barn att säga förlåt eftersom det snarare blir ett straff än att barnet faktiskt menar förlåt, och för mig är det det som är det viktiga.

    Kanske tar det två timmar innan barnet är redo att säga förlåt. Då får det vara så.

    Inom förskola ser jag även tendensen att barn börjar bråka enbart för att den ene inte sagt förlåt, och inte för det som faktiskt orakade osämjan från början.

    För mig är det viktigare att mitt barn lär sig medlidande och förstår att någon blir ledsen än att hen nödvändigtvis ska säga förlåt.

    Jag förstår ju dock dem som anser att man alltid ska säga förlåt, men har själv ett annat synsätt på det hela


    Precis sådär tänker jag. Att tvinga barn att säga förlåt bara för att man ska ger liksom ingenting. Det ska vara en genuin ursäkt så att säga, inte framtvingad bara för att.
  • Tow2Mater

    Ni verkar vara två extremer, åt varsitt håll. Ni måste Kompromissa och mötas i mitten. Klart man kan tvinga barn vara med på bilder och liknade, välj dina strider.

  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-21 15:19:03 följande:

    Precis. Haft tankar på att gå tillbaka till honom av just den anledningen


    Det är tyvärr inte bra heller. Stackars barn. ;(

    Kan du samla bevis OM han behandlar barnet illa och försöka få ensam vårdnad ?

    Då menar jag om de gör värre saker än att barnet ska be om ursäkt eller måste vara med på bild såklart.

    Menade mer detta:

    ?dåligt mot mig som han gjorde till slut så såg jag klart att han inte alls är en så bra person. Sen har han förändrats en del efteråt också pga hans val av umgänge bland annat, och ju mer han umgås med dom, desto mer svinig blir han. ?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 16:12:57 följande:

    Det är tyvärr inte bra heller. Stackars barn. ;(

    Kan du samla bevis OM han behandlar barnet illa och försöka få ensam vårdnad ?

    Då menar jag om de gör värre saker än att barnet ska be om ursäkt eller måste vara med på bild såklart.

    Menade mer detta:

    ?dåligt mot mig som han gjorde till slut så såg jag klart att han inte alls är en så bra person. Sen har han förändrats en del efteråt också pga hans val av umgänge bland annat, och ju mer han umgås med dom, desto mer svinig blir han. ?


    Nej det är ju inte det.

    Ja, håller redan på med det! Han har gjort en del något impulsiva, tom olagliga saker. Jag har allt nerskrivet. Inget han gjort emot barnet men i allmänhet liksom.

    Inte jättepålitlig kan jag inte påstå.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-21 18:37:51 följande:

    Nej det är ju inte det.

    Ja, håller redan på med det! Han har gjort en del något impulsiva, tom olagliga saker. Jag har allt nerskrivet. Inget han gjort emot barnet men i allmänhet liksom.

    Inte jättepålitlig kan jag inte påstå.


    Hur stor är barnet? Vet du säkert att han har inte gjort nåt?

    Min biologisk far låter rätt mycket som ditt ex , och han har slagit och låst in mig när ingen annan var med.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2020-08-21 18:58:33 följande:

    Hur stor är barnet? Vet du säkert att han har inte gjort nåt?

    Min biologisk far låter rätt mycket som ditt ex , och han har slagit och låst in mig när ingen annan var med.


    Jag vet säkert eftersom barnet bott hos mig hittills, dom har enbart umgåtts och sällan på tu man hand. Men det kommer att ändras snart.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-21 19:29:33 följande:

    Jag vet säkert eftersom barnet bott hos mig hittills, dom har enbart umgåtts och sällan på tu man hand. Men det kommer att ändras snart.


    Hoppas han är snäll mot barnet i alla fall.
Svar på tråden Olika syn på uppfostran..?