• Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 12:57
    1736 visningar
    20 svar
    20
    1736

    Orosanmälan gällande vuxen?

    Anonym (Granntant) skrev 2020-08-22 09:25:58 följande:

    Kan man göra en orosanmälan gällande en vuxen med psykisk ohälsa till socialtjänsten? Vet någon rutinerna kring det ?

    Jag har en medelålders granne i mitt hus som inte jobbar men verkar ha kontaktpersoner som kommer ibland. I alla fall tror jag det är kontaktpersoner, vibbarna är sådana.

    Han har alltid skrikit mycket men nu senaste månaderna har det blivit tydligt värre, högre och mer ångestfyllt. Jag är rädd att han närmar sig ett sammanbrott. Även om det inte är så så är det hemskt att han ska behöva må så dåligt.

    Det är inte så att jag stör mig på att han låter, jag tycker även psykiskt sjuka ska ha drägliga liv och få bo bland folk. Jag vill bara att han ska få hjälp om det går.


    Du kan alltid anmäla men de kommer inte göra någonting. Det finns inga tvångsåtgärder inom socialpsykiatrin utan där ges endast stödinsatser. Socialtjänsten tar bara emot anmälningar om oro för missbruk. Psykiatri går via vården och hälso och sjukvårdslagen. Så om du är orolig för att detr någon som mår väldigt dåligt och behöver vård är det det polisen du får ringa som kan göra Till sjukhus eller kalla dit vårdpersonal. På sjukhus kan sedan beslut om psykiatrisktvångsvård tas om det bedöms behövas.
  • Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 13:00
    #3

    Ska tillägga att ingen kan neka dig att göra en anmälan men det som ev händer är att soc kallar till ett frivilligt möte. Om personen inte vill komma eller inte dyker upp så avslutas det. Socialpsykiatrin grundar sig på frivillighet och insatser därifrån kan endast fås genom att personen själv gör en ansökan om stöd.

  • Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 13:26
    #7
    Anonym (H) skrev 2020-08-22 13:02:26 följande:

    Var har du fått det ifrån, att socialtjänsten bara tar emot anmälningar om oro för missbruk? Det är inte sant. Jag känner en vuxen person med psykisk ohälsa som inte har missbruk och som blev orosanmäld till soc pga det.


    Nej du har rätt jag tänkte fel, därför jag skrev mitt tillägg att soc måste ta emot en anmälan om du vill göra den. Däremot gäller endast frivillighet och motivation inom socialosykiatrin. Det finns inga tvångsmedel där som det finns vid missbruk (LVM)
  • Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 14:22
    #9
    -1
    Anonym (H) skrev 2020-08-22 13:52:18 följande:

    Kan man inte få LVM av andra orsaker än missbruk också? Tror jag hört det någon gång. Alltså att själva namnet "lagen om vård av missbruk" är missvisande då även andra än missbrukare kan få LVM.


    Nix det kan man inte, det är jag helt säker på. Jag har jobbat ett kort tag på missbruk/socialpsykiatri, länge sedan (är socionom). Där av lite ringrostig kring socialpsykistrin men LVM är jag rätt haj på.
  • Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 14:24
    #10
    Anonym (H) skrev 2020-08-22 13:52:18 följande:

    Kan man inte få LVM av andra orsaker än missbruk också? Tror jag hört det någon gång. Alltså att själva namnet "lagen om vård av missbruk" är missvisande då även andra än missbrukare kan få LVM.


    Det är LPT som gäller inom psykiatrin och den går under HSL, hälso och sjukvårdslagen. LVM lyder under socialtjänsten.
  • Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 15:12
    #12
    Anonym (H) skrev 2020-08-22 14:41:09 följande:

    Ok. Kan ha varit att personen hade ett lite ovanligare missbruk och inget som man vanligtvis sammankopplar med missbruk som drog och alkoholmissbruk.


    Ja så kan det absolut ha varit det är dock ovanligt.
  • Anonym (Tvek)
    Sat 22 Aug 2020 17:53
    #17
    Anonym (Xooe) skrev 2020-08-22 16:09:02 följande:

    Klart att det finns tvångsåtgärder vid psykisk sjukdom. LPT heter det.


    Ja men det var ingen som sa att det inte finns tvång bara att psykiatriska tvångsåtgärder inte finns inom socialtjänsten utan sjukvården.
  • Anonym (Tvek)
    Sun 23 Aug 2020 10:38
    #20
    Anonym (Granntant) skrev 2020-08-22 18:37:43 följande:

    Tack för alla svar! Jag tror jag ska ringa till soc men jag är såklart orolig för att göra situationen värre. Vill ju verkligen inte att han ska känna sig förföljd av grannarna.


    Du kan vara anonym om du vill men det är såklart så att ju mer du säger desto mer kan personen förstå att det är en granne. Men om du vill vara anonym, kom då ihåg att inte uppge ditt namn när du ringer eller att du är granne. Om soc får den informationen kan de inte skriva dig som Anonym även om du råkar säga det av misstag. Jag tycker det är bra att du bryr dig om din granne. Lycka till!
Svar på tråden Orosanmälan gällande vuxen?