• Anonym (Ts)

    Att vända sig till socialjouren, vad bör det gälla?

    Som rubriken. Skulle vilja vända mig till Soc men eftersom de har stängt på helger så tänker jag spontant - socialjouren. Men det kanske bara är akuta saker man kan vända sig till dom med? Eller kan man ringa och rådgöra gällande ens situation (som inte är direkt akut). Går under av att hålla allt inom mig och skulle vilja höra deras syn på saken, men kanske är vanliga Soc som gäller bara?

    Ge gärna exempel på saker man kan ringa till socialjouren för, om ni har!

  • Svar på tråden Att vända sig till socialjouren, vad bör det gälla?
  • Anonym (Akut)

    Kollade upp min kommun och där stod det som exempel "när barn far illa och kvinnomisshandel" och telefonnummer 112. Akuta saker som absolut inte kan vänta till en vardag alltså. Du vill bara rådgöra med dom och då kan det vänta.

  • Pierott

    Socjouren ringer man om man tex oväntat hamnat på gatan, barn som far illa, kvinnor/män som far illa.

    Rådfrågning kan vänta till närmaste vardag.

  • Anonym (Svar på tal)

    Jouren är till för AKUTA händelser, inte för att folk är otåliga. De är inte till för rådgivning öht på det sättet.

    Gör som alla andra, vänta till på måndag och be om ett samtal med din handläggare.

  • Anonym (Ts)

    Tack för svar!

    Givetvis väntar jag.

  • Anonym (Soc.)

    Rådgivning kan du vänta med till måndag.

    Vi har fullt upp med akuta saker på jouren.

    Ingen kommer att slänga luren i örat på dig, men precis som när man ringer 112, så hoppas man på att folk själva kan tänka till och inte uppta tid i onödan för att de inte kan härbärgera nåt dygn.

  • MRAKas
    Anonym (Akut) skrev 2020-08-22 14:05:54 följande:

    Kollade upp min kommun och där stod det som exempel "när barn far illa och kvinnomisshandel"


    Det är något i mig som bara inte tål att läsa sånna där dumheter längre utan att bli genuint förbannad. Har du något emot att hänga ut vilken kommun det handlar om?

    Din kommun anser alltså att en man som blir misshandlad av sin psykopatiska fru som för tillfället är dyngfull.... han får bita ihop o ringa på måndag, baserat enbart på att han har "fel" kromosomer?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-08-22 16:35:59 följande:

    Rådgivning kan du vänta med till måndag.

    Vi har fullt upp med akuta saker på jouren.

    Ingen kommer att slänga luren i örat på dig, men precis som när man ringer 112, så hoppas man på att folk själva kan tänka till och inte uppta tid i onödan för att de inte kan härbärgera nåt dygn.


    Ja men såklart. Missuppfattade nog vad socialjouren var/är till för bara.. men nu vet jag!
  • Anonym (Ts)
    MRAKas skrev 2020-08-22 18:35:16 följande:

    Det är något i mig som bara inte tål att läsa sånna där dumheter längre utan att bli genuint förbannad. Har du något emot att hänga ut vilken kommun det handlar om?

    Din kommun anser alltså att en man som blir misshandlad av sin psykopatiska fru som för tillfället är dyngfull.... han får bita ihop o ringa på måndag, baserat enbart på att han har "fel" kromosomer?


    Men snälla det förstår du väl själv att kommunen såklart inte anser? Fan..
  • MRAKas
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-22 19:55:19 följande:
    Men snälla det förstår du väl själv att kommunen såklart inte anser? Fan..
    Då får de komma med i matchen o modernisera sina formuleringar.

    Att formulera sig på det sättet ger klara signaler på att ser allvarligare på våld mot kvinnor än övrigt våld. Det är inget annat än ren diskriminering.
  • Anonym (Soc.)
    MRAKas skrev 2020-08-22 22:50:46 följande:

    Då får de komma med i matchen o modernisera sina formuleringar.

    Att formulera sig på det sättet ger klara signaler på att ser allvarligare på våld mot kvinnor än övrigt våld. Det är inget annat än ren diskriminering.


    Uttrycket man använder idag är våld i nära relation.
  • MRAKas
    Anonym (Soc.) skrev 2020-08-22 23:07:58 följande:
    Uttrycket man använder idag är våld i nära relation.
    Precis, att skriva "kvinnomisshandel" känns riktigt mossigt gjort av en kommun.

    Att sen alla egentligen vet vilka resonemang som gömmer sig bakom de  nymodiga könsneutrala formuleringarna är ju en annan femma.
    Men att kommunen inte orkar engagera sig så pass att de inte ens ids ändra en så gammalmodig skrivelse är provocerande. 
  • Anonym (Medmänniska)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-22 13:55:12 följande:

    Som rubriken. Skulle vilja vända mig till Soc men eftersom de har stängt på helger så tänker jag spontant - socialjouren. Men det kanske bara är akuta saker man kan vända sig till dom med? Eller kan man ringa och rådgöra gällande ens situation (som inte är direkt akut). Går under av att hålla allt inom mig och skulle vilja höra deras syn på saken, men kanske är vanliga Soc som gäller bara?

    Ge gärna exempel på saker man kan ringa till socialjouren för, om ni har!


    Det hade väl varit bättre att förklara i tråden vad det gäller i stället så är det enklare att ge dig ett rakt svar?
  • Anonym (Akut)
    MRAKas skrev 2020-08-22 18:35:16 följande:
    Det är något i mig som bara inte tål att läsa sånna där dumheter längre utan att bli genuint förbannad. Har du något emot att hänga ut vilken kommun det handlar om?

    Din kommun anser alltså att en man som blir misshandlad av sin psykopatiska fru som för tillfället är dyngfull.... han får bita ihop o ringa på måndag, baserat enbart på att han har "fel" kromosomer?
    Det var exempel på vad man kan ringa jouren för. Alla normalt funtade människor fattar ju att det inbegriper misshandel av både barn, kvinnor och män.
Svar på tråden Att vända sig till socialjouren, vad bör det gälla?