• Goose01

    Ägglossningstest

    Hej! Jag undrar en sak..fick just positivt på cb digital test För ägglossning men mina andra är negativa..använder ca 4 olika test. vet ni varför det blir så? Har någon annan fått samma?

  • Svar på tråden Ägglossningstest
  • Goose01

    Tycker bara det är konstigt att de visar så olika. Litar inte riktigt på cb..jag har pcos och tar letrozol så jag är lite testberoende..

  • Goose01
    Pimpinellan skrev 2020-08-22 17:44:52 följande:

    Tar du Letrozol har du väl kontakt med läkare. Då bör du kunna göra VUL för att se om äl är på g eller ta progesteronprov för att veta om du verkligen haft det. En massa äl-test gör ju vare sig till eller från. CB är i regel pålitliga. Har själv provat FET och kliniken litade helt på glada gubben. Får du glad gubbe sexa på. Be sen om progesteronprov. Och öppna inte CB- det är symbolen man går efter, inte strecken på insidan.


    Jag tar min tredje kur så jag har koll på processen. Min klinik gör bara vul första gången och gör inte progesteronprov. Jag har koll på att man inte ska kolla på strecket på cb digital därav att jag inte skrivit några tider o datum på de stickorna. Jag är bara på cd 8 och tycker egentligen det är för tidigt för en ägglossning + att det är helg så jag kan inte kontakta min klinik. Dessutom så har jag varit på gynakuten idag pga kraftiga blödningar efter äggledarspolning som utfördes i förrigår därav att jag inte klarar av att ha sex just nu..dels pga blödningen men även pga värken och infektionen jag fick av undersökningen. Så jag hoppas ju att det inte blir någon ägglossning förrän cd 14 så jag hunnit äta klart antibiotikan jag fick samt att jag har hunnit ?läkt?.

    Ingen av er svarade egentligen på min fråga utan fick mig snarare bara att känna mig dum och lite smått idiotförklarad...men tack för era svar.
  • Goose01
    Pimpinellan skrev 2020-08-22 18:26:12 följande:

    Nej, ta det absolut inte som en idiotförklaring! Det är bara det att jag- och många andra- är vana med tjejer här som faktiskt tror att de blir lättare gravida bara för att de fått ett positivt äl-test, andra väntar med sex till det blir positivt, andra tror att två streck betyder positivt. och ett antal andra varianter man tröttnat lite på. PCO och Letrozol skulle du nämnt från början. Liksom spolningen. Att du ens fick Letrozol innan äggledarna spolades är märkligt. Utan passage- ingen mening med äl ens och därmed ingen mening med medicin för att få äl. Likaså att få det samma cykel som spolning. Men hur eller hur- kan du inte ha sex så kan du inte. Får du äl innan du kan ha sex så är det så och då tar man nya tag nästa månad. Och varför i all sin dar tar de inte progesteronprov?  Ska du gå varje månad efter en kur och undra om du verkligen hade äl, tro att du hade det och kanske ändå inte haft det? På den tiden man fick Pergo var kollen bättre än så.

    Det enda du kan göra är att fortsätta testa- CB är ju vad jag föredrog-, sexa när du kan och hoppas på det bästa.


    Eftersom jag fick diagnosen innan vi började försöka bli med barn så kunde jag söka hjälp innan de 12 månader man annars måste försöka på egen hand. Därav att jag fick letrozol innan alla andra kontroller. Däremot så tjatade jag till mig en utredning då jag alltid har haft starka positiva test även innan letrozol. Jag tar kuren för att korta ner min cykel från 34 dagar. Fattar inte varför det är ett problem men det tyckte min klinik.

    Därför tänker jag att det kanske är något annat. Så jag tjatade till mig o få göra utredningen tidigare då jag mår dåligt av letrozolen o känns så onödigt o ta dem ifall det tex är stopp i äggledarna eller att det kanske är maken det egentligen är ?fel? på.

    De anser att progesteronprov är gammalmodigt. De utför endast sådant som är evidensbaserat. Bla så skriver de inte ut otrivelle eller progesterontabletter heller. Så de är lite speciella.

    I vanliga fall så bebisdansar vi varannan dag men då jag haft så ont i magen de senaste veckorna så har vi avvaktat och så som sagt en ägglossning cd 8 är inte så normalt, inte för mig iaf så vi har inte hunnit bebisdansa så mycket. Ägglossningstester tar jag för att vara säker på att vi inte missar då jag även arbetar natt och ibland kan det gå några dagar utan att vi hinner ses trots att vi bor under samma tak om vi inte planerar in det.

    Tack för din förklaring.
  • Goose01
    Jenzia skrev 2020-08-22 18:49:24 följande:

    CB är inte helt att lita på när det kommer till att spå ägglossning. Tex kan man få positivt (glad gubbe) fyra dagar i rad. Och enligt instruktionerna ska ju ägglossning ske inom 48 timmar efter glad gubbe.... Men då stämmer ju inte den första glada given...

    Alltså hade jag mer litar på lh-stickan. När teststräcket är lika starkt som kontrollsträcket har de flesta ägglossning inom 24 timmar, det är dock väldigt individuellt när just du ägglossar. Så jag hade fortsatt testa för att se så testen blir negativt också

    Spana efter äggvitesekret är mitt tips annars! Då är du som mest fertil Och ta inte åt dig av vad trötta FL-hängare skriver! Jag förstår dig iaf och din oro! Kram!


    Hej tack för ditt svar :)

    Jag har inte haft någon ägglossningssekret o då jag arbetar skift så är det ingen idé att kolla tempen då den skiljer sig så mkt från ena dagen till den andra :/ + pågående infektion i livmodern så är även missvisande.

    Tror jag missade LH stegringen på stickorna då dessa som jag tog nu på kvällen va något svagare än de jag tog vid lunchtid så kanske hade blivit positivt på även dem om jag hade testat någon timme senare :)
  • Goose01

    Då jag haft ägglossningssekret i några dagar nu så tog jag nya test nu och alla visade positivt. Även CB. Konstigt då det även visade positivt för en vecka sedan men då utan något sekret..så man kanske inte ska lite på CB.

  • Goose01
    Becks92 skrev 2020-11-19 15:14:03 följande:

    Hej. Förlåt om jag kapar tråden lite här. Men är det någon fler som använder clerblue advanced ägglossningstest? Jag är på min 13 dag med hög fertilitet som de står på monitorn. Aldrig haft så länge förut. Varför är det så länge?hmm


    Hej, du ska ju inte kunna testa efter att du fått hög fertilitet då det är fast gubbe i 48h? Antingen har du en lång LH ökning och ägget inte kunnat släppa..kanske redan är gravid? Vet att ägglossningstest kan känna av hcg också..
  • Goose01
    Becks92 skrev 2020-11-22 11:55:47 följande:

    Efter 15 dagar med hög fertilitet på clerblue advanced ägglossningstest så fick jag maximal! :D men kan man ha ägglossning så nära mensen, jag ska ha mens nästa vecka på fredag den 27/11?? ( är dålig på de här med ägglossning x)


    Beror på om du har regelbunden ägglossning. Vilken cykeldag är du på? Ett tips är att skita i clear blue. De suger. Kör på stickor där du kan jämföra styrkan på sträcket istället. Ha samlag ca varannan dag om ni pallar så missar ni inte ägglossningen. Med clear blue har jag ägglossning flera gånger/mån men med stickor bara en gång då jag faktiskt har ägglossning. Har du ägglossning nu så skjuts ju mensen så den kommer 14 dagar senare. Svårt att ge tips när jag vet så lite om dig..är mycket som avgör. När slutade du med preventivmedel? Hur många gånger har du använt Ägglossningstest? Äter du några äggstimulerqnde läkemedel osv osv osv.
Svar på tråden Ägglossningstest