• Tuppjuck44

    Kollegor kommenterar min kropp

    Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i snart 4 år och sen dag ett har ett par av mina kvinnliga kollegor tagit sig friheten att kommentera min och andras kroppar. Det kan vara allt ifrån ?vad stor rumpa du har fått?, ?har du gått ner i vikt?, ?oj vad rund du har blivit?. Har till och med fått grattis och klappar på magen efter jag skaffat förhållande för de tror jag är gravid.

    Jag är normalbyggd, ingen utstående mage eller något. Det är flera som är drabbade och de gör även så mot varandra ibland.

    Jag har sagt ifrån vänligt men bestämt ett par gånger och kommit in på kroppshets och att det kan ta hårt, har även tagit upp detta i förtroende med min chef som i princip säger att jag ska vifta bort det. Det är alltså kommentarer varje vecka där man ena dagen får höra att jag är tjock och nästa att jag gått ner fast jag inte pendlat ett hekto i vikt.

    Jag har en god relation till mina kollegor i övrigt.

    Jag behöver tips på hur jag kan lägga fram det till personerna i fråga och få det att sluta och vad tror ni de menar med detta märkliga beteende?

  • Svar på tråden Kollegor kommenterar min kropp
  • Anonym (Kolla läget)

    Du kan fråga tillbaka:har du gått ner i vikt?Är du nöjd med din kropp?Dina kollegor låter avundsjuka och spelar med din osäkerhet.Var snabb att säga tillbaka nästa gång!

  • Anonym (ppp)

    Svara inte på deras frågor men kontra blixtsnabbt med antingen en fråga tillbaka om dem själva eller något spydigt som "värst vad du är intresserad av min kropp eftersom du så ofta kommenterar om den, varje vecka, typ" 

    Gör så tills de slutar. 

  • Tuppjuck44

    Jag är verkligen inte osäker som person och tycker att det framgår ganska tydligt att jag ogillar deras kommentarer men försöker hålla det på en hövlig nivå. Ändå fortsätter det, jag känner att jag inte ska behöva hugga tillbaka på deras nivå eller höja rösten. Men inget annat verkar ju gå fram

  • Tuppjuck44

    Jag vet inte om det har någon betydelse men jag är yngst på arbetsplatsen och kvinnorna som gör detta är i min mammas ålder eller äldre.

  • Anonym (Kolla läget)

    Du måste säga något så att du markerar att det här är inte ok.Eller ignonera totalt tills dom slutar.

  • Ms Antrop

    Bra att du tar upp detta.

    Och sammanträffande..!

    Har själv fått ovälkomna frågor och kommentarer om min vikt. Ofta frågan om jag är gravid, eller ?hintar? om jag tränar, osv...

    Så sent som idag; då jag sprang in i en granne i lekparken (en trådsmal ryska).

    Vi pratar om lite allt möjligt när hon plötsligt fäller en ganska direkt kommentar/fråga: ?säg mig, Maria.... visst är du gravid??

    Jag tappade fattningen för en sekund.

    ?Eh... nej det är jag inte?.

    Hade precis tränat och bar min mans stora hoodie.

    Vanligtvis låter jag denna typ av kommentarer rinna av mig; men idag blev jag faktiskt sårad.

    Jag har aldrig fattar grejen med kvinnors kommentarer till och om varandra.

    Jag har hört dem sedan jag var liten, men jag har fan i mig aldrig vant mig vid dem... ?Passningarna? svider likt förbannat - varje gång man åker på dem.

    Och de har varit många genom åren.... tro mig.

    Om allt...

    Alltifrån hur jag är som person, till min karaktär, till mitt utseende, till vem jag dejtar osv...

    (Till saken hör att min man är väldigt snygg)

    Själv skulle jag aldrig drömma om att fälla såna kommentarer.

    Är de missunsamma på nåt sätt?

    Konkurrens?

    Vad tänker du att det rör sig om?

  • Tuppjuck44

    Fy vad jobbigt, är man inte osäker innan så blir man!

    Det är inte bara jag som är drabbad och har uteslutit att det skulle vara nån slags utfrysning. De kommenterar även varandra och sig själva. Jag har tänkt att det kanske är nån slags osäkerhet och projicering.

    Jag tycker alla kroppar är vackra på sitt sätt och försöker istället möta med positiva kommentarer.

    Jag får även höra ibland att ?vad trött du ser ut? när jag är utan smink, eller frågor om jag mår dåligt och svarar då ofta med att jag mår bra, hur mår DU?

    Vi kvinnor borde ju verkligen peppa och uppmuntra varandra istället.

  • Anonym (Mrs T)

    Jag kommenterar verkligen aldrig - ALDRIG - någon annans kropp, för vad fan tjänar det till? Har någon gått ner mycket i vikt så skulle en kommentar indikera att hen var mindre attraktiv som stor, vilket bekräftar mångas bild av att självvärdet ligger i vikten. Dessutom - hur känns det för personen om hen skulle gå upp de där kilonen igen? Hur känns det för Britt eller Bengt som sitter tre meter bort och fortfarande är tjocka? Nej, så sjukt onödigt!

    Därför har jag även nolltolerans mot andras kommentarer om min kropp. Är gravid just nu och hatar allt som det gör med kroppen, samt att min extremt privata sfär plötsligt blir något sorts allmängods som alla tycker sig ha rätt att kommentera eller spekulera kring. Nu umgås jag inte med så många kvinnor, och är ensam tjej på min arbetsplats, men sambons släktingar har fått veta vad som gäller - inte ett ord om graviditeten, någonsin. Skulle de bryta mot denna regel och säga något om hur gravid (urk) jag ser ut, så har jag redan tänkt ut svaren.

    Till svärmor: ?... och du ser fortfarande höggravid ut efter 35 år!?

    Till svägerskan (singel och barnlös, men vill inget hellre än att hitta en man och bilda familj): ?... och du ser fortfarande påfallande icke-gravid ut! Tick-tock, tick-tock, tick-tock...?

    Så mitt råd är: tänk ut en personlig och extremt syrlig kommentar till var och en, som om inte annat gör att de inte vågar ge sig på dig igen. Den där typen av skvallerkärringar brukar inte direkt vara kvicktänkta.

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Påpeka att det är väldigt kränkande att diskutera andras kroppar och att du kommer att ta det till chefen om de inte slutar trakassera dig.

  • Anonym (G)

    Hade en man kommenterat deras rumpor hade det blivit ett ramaskri men de tycker alltså det är ok att säga till sin kollega att hennes rumpa blivit stor?? SUCK!!!

  • Anonym (Tess)
    Tuppjuck44 skrev 2020-08-23 21:32:51 följande:

    Jag vet inte om det har någon betydelse men jag är yngst på arbetsplatsen och kvinnorna som gör detta är i min mammas ålder eller äldre.


    Det här med åldern ger ju ingång att diskutera saken. Ta upp till en lättsam diskussion på fikarasten om det är generations fråga. Jag tror faktiskt att det till viss del kan vara det. Kom med lite funderingar kring varför det ändrats, ingen i din ålder skulle ju kommentera så, det är helt tabu. Fundera kring vilken generation man slutade med den typen av kommentarer osv.

    Jag har gjort liknande med en sak på mitt jobb och kollegan slutade direkt. Ingen vill känna sig som en dinosaurie. Det är visserligen manipulativt men jag tycker det är på en ok nivå.
  • bananmilkshake
    Anonym (Tess) skrev 2020-08-24 10:48:58 följande:
    Det här med åldern ger ju ingång att diskutera saken. Ta upp till en lättsam diskussion på fikarasten om det är generations fråga. Jag tror faktiskt att det till viss del kan vara det. Kom med lite funderingar kring varför det ändrats, ingen i din ålder skulle ju kommentera så, det är helt tabu. Fundera kring vilken generation man slutade med den typen av kommentarer osv.

    Jag har gjort liknande med en sak på mitt jobb och kollegan slutade direkt. Ingen vill känna sig som en dinosaurie. Det är visserligen manipulativt men jag tycker det är på en ok nivå.
    Det här är faktiskt den bästa kontring jag läst om när det gäller såna här problem. Ska hålla den i bakhuvudet om jag nånsin råkar ut för liknande situation!
  • Anonym (op)

    Det var såhär på mitt jobb en period, allt härstammade från en kvinna som hade gått upp 10 kg på ett år och var missnöjd med det. Hon tog ut missnöjet på alla andra. 

Svar på tråden Kollegor kommenterar min kropp