• Anonym (Frust­rerad)
    Mon 24 Aug 2020 08:41
    370 visningar
    9 svar
    9
    370

    Konsekvenser

    Hemma hos oss har vi varannan vecka fyra grabbar på 5 år, 5år, 6år och 6år. Och det är givetvis jätte roligt och helt underbart många gånger och stunder. Men dom alla är i åldrar där dom inte för fem öre lyssnar på oss vuxna. Och det funderar bättre när det bara är två hemma eller om man är iväg två och två. Dom triggar varandra hela tiden och säger man åt den ena pojken om något så ska nästa göra likadant för å testa och sen nästa och sen nästa. Och jag håller på att bli tokig här hemma. Det känns som att man tappar kontroller och barnen kör över en. Vilket inte får hända. Dom ska stojja, leka, busa och bråka med varandra ständigt och det känns som att det är de enda man gör, säger åt dom om Allt för att man förutser vad som kommer att hända.

    Vid frukosten nu på morgonen så insåg jag att jag inte kan hålla humöret när dom leker med maten, sparkar på varandra under bordet, slår med besticken i bordet - i kör. Leker lekar och ropar och skriker. Så jag fick dela upp dom två och två. Två fick sitta kvar och äta medan de andra två fick gå till sina rum under tiden. Och äta sen när de andra var klara. Så fick de som var klara vänta på sina rum.

    Vilket också blev ett ramaskrik på barnen.

    Självklart vill jag kunna ha hela familjen samlad och låta dom fritt leka hemma med vem som vill och tillsammans om dom kan sköta det utan att riva hela hemmet. Men just nu känns det som att jag inte kan låta barnen få vara tillsammans.

    Det blir tyvärr mycket hot om de ena och det andra i dessa situationer. Och jag försöker tänka ut konsekvenser som man kan lägga upp och stå fast vid. Och då gärna konsekvenser som hör till det som händer/hänt. Säg tex matbordssituationen. För min egen skull så särade jag på dom. Och som konsekvens så fick dom inte sitta tillsammans. Men det känns inte som det är något som biter på barnen. Som gör att som nästa gång tänker att som ska lyssna. Och man kan ju tex inte dra till med att "Om ni bråkar och sparkar på varandra så får ni inte hänga med till lekparken i eftermiddag" för det slutar ju med att ingen av dom får följa med. Och då är det heller ingen som går och då heller ingen som känner att dom "förlorat något".

    Jag skulle behöva lite tips på vad för konsekvenser man kan ge så små barn i den åldern när dom inte lyssnar, bråkar, springer inomhus, jagar varandra, ropar, skriker och kastar grejer.

    Självklart så pratar vid med dom, förklarar och berömmer när dom faktiskt lyssnar och sköter sig. Känns som jag testar allt. Jag kan höja rösten och bli riktigt arg när det blir som värst och jag sagt åt dom tiomiljoner gånger men inte ens det gör att som förstår att jag blir arg och ledsen. Då känns det i stället som att dom tar tillfället i akt att fortsätta för dom vet att jag redan nått min gräns.

    Ibland när jag känner att jag inte klarar mer så får alla gå till sina rum men då slutar det med att alla står och skriker och smäller i dörrar. ????

  • Svar på tråden Konsekvenser
  • Anonym (Pia)
    Mon 24 Aug 2020 08:46
    #1
    +1

    Hur gör pappan när det blir för stojigt?

    (För min erfarenhet av såna här trådar är alltid att det är bonusmamman som skriver och behöver styra upp...)

  • Anonym (Frust­rerad) Trådstartaren
    Mon 24 Aug 2020 09:19
    #2

    Han gör på samma sätt som jag och försöker lika mycket som jag. Han däremot har grövre och mer bestämmande röst än vad jag kan ha vilket gör att dom lyssnar bättre på honom. Men vi kan inte stå och skälla och vråla dagarna i ända.

    Och att jag skriver här är nog för att jag känner att jag behöver ventilera och kanske få eller hitta tips och trix. Han kanske inte känner samma behov utav det.

    Hans barn bor här på heltid så "problemet" blir när mina barn kommer hem. Absolut inte att det är dom som är problemet. Men det blir väldigt stökigt när alla fyra samlas under samma tak.

  • Mon 24 Aug 2020 09:27
    #3

    Känner igen mig fast vi "bara" har två söner, en på 3 år och en 4-åring snart.
    Vi tjatar o tjatar o säger till så mycket trots att de inte lyssnar. Har nästan gett upp.
    Gått på föräldrakurs via kommunen och fått lite riktlinjer och tips. Det viktigaste är att hålla fast sina konsekvenser och "hot", 10 av 10 ggr. Att aldrig ge med sig.
    Tex: om ni fortsätter kasta leksaker på varandra så får ni inte sitta med Ipaden på kvällen. Vi säger till 3 ggr (för de är rätt små fortfarande) och om de fortsätter en fjärde gång så håller vi fast med "hotet", det blir ingen Ipad på kvällen.
    Sen skriker o och bråkar hela kvällen istället dock.....

    Förstår att det måste vara tufft för er! Har inga tips egentligen men ville skriva att jag känner igen mig.
    Man försöker lösa och medla men de lyssnar ändå inte. Kanske det funkar att dela upp er oftare? Vara mera utomhus?

  • Anonym (Frust­rerad) Trådstartaren
    Mon 24 Aug 2020 09:44
    #4
    Unaangelita skrev 2020-08-24 09:27:53 följande:

    Känner igen mig fast vi "bara" har två söner, en på 3 år och en 4-åring snart.

    Vi tjatar o tjatar o säger till så mycket trots att de inte lyssnar. Har nästan gett upp.

    Gått på föräldrakurs via kommunen och fått lite riktlinjer och tips. Det viktigaste är att hålla fast sina konsekvenser och "hot", 10 av 10 ggr. Att aldrig ge med sig.

    Tex: om ni fortsätter kasta leksaker på varandra så får ni inte sitta med Ipaden på kvällen. Vi säger till 3 ggr (för de är rätt små fortfarande) och om de fortsätter en fjärde gång så håller vi fast med "hotet", det blir ingen Ipad på kvällen.

    Sen skriker o och bråkar hela kvällen istället dock.....

    Förstår att det måste vara tufft för er! Har inga tips egentligen men ville skriva att jag känner igen mig.

    Man försöker lösa och medla men de lyssnar ändå inte. Kanske det funkar att dela upp er oftare? Vara mera utomhus?


    Vi har en del "hot" och konsekvenser som vi står fast vid. Tex som nu på morgonen när dom innan frukost fick sitta och spela tv spel (två och två i olika rum) och dom sen bara sitter och bråkar och stökar vid matbordet. Att då får dom inte spela tv spel på morgonen mera. Och när jag sa det så sa min ena pojk "mamma, du kommer att glömma av det". Han har rätt. Mera? Det betyder ju aldrig mer. Vilket är svårt att hålla för man vill ju gärna ge dom fler chanser, senare. Men säger jag "då får ni inte spela på morgonen på torsdag innan skolan" då skiter dom i det "hotet" för dom vet att det bara gäller en morgon ???? hopplöst..

    Jag skulle nog vilja gå någon slags föräldragrupp. Dessvärre är de flesta på dagtid eller börjar vid 15 vilket gör att min sambo inte kan följa med. Åtminstonde inte varenda gång. Så han jobbar på annan ort och svårt att få ledigt eller sluta tidigare.

    Skönt att höra att folk har det likadant fast ändå inte ???? för man önskar ju ingen annan det kaoset som kan uppstå.

    Precis som du säger. Vi kan nog behöva dela upp oss oftare. Och vi försöker nog med det. Men det blir alltid bråk om att den andra vill vara med, att den ska vara den och att det är orättvist osv. Ibland undrar man om man någon gång kan göra alla nöjda samtidigt ???? och även så vill ju mina barn som kommer varannan vecka vara med mig och blir så ledsen om dom inte får vara där jag är. Samtidigt som vi försöker att inte dela upp oss som två familjer. Att hans barn är med honom och gör något och mina med mig. Då säger mina barn "aa men det är våran mamma, inte din". Sant. Men vi vill se oss som en hel familj där mina bonusar har lika stor rätt till mig som mina barn (bonusarna har ingen mamma som tar hand om dom).
  • Anonym (Kärri­ng mot strömm­en)
    Mon 24 Aug 2020 09:58
    #5

    Det enda som gäller är fasta rutiner och fasta regler. Det finns t ex ingen anledning att spela tv-spel före frukost, snarare skulle jag säga att de barn som kan äta frukost lugnt och snällt får spela efteråt, om det är helg och då bara en begränsad tid. På vardagar hinner man knappast sitta och spela innan man ska till skolan ändå.

  • Anonym (Frust­rerad) Trådstartaren
    Mon 24 Aug 2020 10:18
    #6
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-08-24 09:58:02 följande:

    Det enda som gäller är fasta rutiner och fasta regler. Det finns t ex ingen anledning att spela tv-spel före frukost, snarare skulle jag säga att de barn som kan äta frukost lugnt och snällt får spela efteråt, om det är helg och då bara en begränsad tid. På vardagar hinner man knappast sitta och spela innan man ska till skolan ändå.


    Går man upp klockan 05 och man inte ska vara på skolan förens klockan 09 så finns det tid. Spela spel gör dom en morgon på två veckor kanske. Och någon timme på lördagar, om vi bara är hemma. Annars så har dom varken tillgång till spel, dator eller platta eller vad det nu kan vara. Knappt att dom ser på tv på helgerna. Och på morgonen så finns det ingen som har intresse av att sitta i soffan och kolla på barnprogram. Tyvärr.. Dom vill bara leka och stojja omkring från att dom slår upp ögonen. Så den timmen för mig på morgonen idag var välbehövlig..

    Fasta rutiner och regler. Japp, det vet vi. Men de rutinerna och de regler som funkar hos andra kanske inte funkar hos en annan. Det är sånt vi är i behov utav att testa oss fram med just nu. Vi har bott ihop i ett halvår så allting är fortfarande nytt. Men det är också här och nu vi måste sätta ner foten. Och ännu viktigare känns det nu när jag själv börjar tappa "kontrollen" och inte klarar av att styra upp så som jag önskar.

    Men tack för ditt tips :)

    Innan massa kommenterar om tiden vi bott ihop så vill jag också tillägga att vi varit tillsammans i 3,5 år. Tillbringat alla helger och lov osv så ingen är främmande för någon!
  • Anonym (Glöm inte)
    Tue 25 Aug 2020 08:01
    #7

    Något jag lätt glömmer bort i såna här situationer är att prata med barnen om det hela. Vid ett lugnt tillfälle så kan du sätta dig ner med en och en eller allihop och berätta att du tycker att det har blivit så tråkigt på morgonen när du tjatar hela tiden och att du inte vill ha det så mer. Fråga sedan om de håller med. Förklara sedan att du inte vill behöva tjata mer och att ni tillsammans behöver komma på hur ni ska få en trevligare morgon.

    Det blir nog inte felfritt direkt men jag tycker det brukar göra rätt mycket att få med barnet på ens resonemang. Blir det tjatigt igen så kan man alltid påminna om samtalet man haft.

  • Anonym (pojkm­amma)
    Tue 25 Aug 2020 08:14
    #8
    +1

    Det är inte åldern, det handlar om att vara konsekvent varenda gång och har man inte alltid varit det(eller den andra föräldern sabbar) så tar det lång tid att få in vanan. De bästa konsekvenserna är direkt kopplade till situationen. Dvs spelas det högt på munspel fast att mans säger till så ryker munspelet efter en varning. Att sätta barn i skamvrån är ju sällan kopplat till vad de gjort så det kan barn ha svårt att fatta. 

  • Anonym (Elisa­beth)
    Tue 25 Aug 2020 08:32
    #9

    Först måste jag säga att 4 barn i så nära ålder måste verkligen vara "liv i luckan". Måste vara svårt att undvika att det blir mycket liv ibland. Själv har jag bara ett barn, vilket ju är en helt annan sak.

    Rent generellt tror jag mycket på att förebygga hellre än konsekvenser när det är möjligt. Dvs försöka undvika att en del av de konfliktfyllda situationerna uppstår. För att kunna göra det behöver man ju analysera de situationer där konflikter uppstår och varför det är så och undersöka om det är något som skulle gå att förändra. Som exempel från mitt eget liv kan jag ta att när mitt barn var i 3årsåldern hade hon jättesvårt med hämtningar från förskolan. Tillsammans med pedagogerna bestämdes att jagvar kvar en halvtimme vid hämtning en bestämd dag i veckan. Då fick hon möjlighet att visa mig förskolan och bygga ihop sina två världar. Hämtproblemen försvann.

    Som någon annan skrev tror jag också mycket på att involvera barnen i lösningarna. Dels som skrevs här ovan att prata igenom situationen med barnen och se om de har några id?er på vad som skulle funka men också involvera dem i ansvaret. Kanske kunde två av barnen per dag vara "bordsvärdar" och ha ett eget ansvar för måltidsituationen som exempel. Knyck lite tips från skolans värld som kan fungera även i en mindre "barngrupp".

    Jag har också jobbat mycket med belöningssystem. Jag och barnet poänsatte helt enkelt vissa saker och gjorde sedan som en "spelplan" där man kunde fylla i poängen, som vi satte upp på väggen. Vi gjorde också ett stegvist belöningssystem där man kunde byta ut poängen mot olika saker. Så man kunde alltså välja att få en mindre belöning för mindre poäng eller spara sina poäng till en större belöning. Men det där går ju att utforma efter barnens förutsättningar och behov. För mindre barn kan ju ibte framförhållningen vara för lång. Jag tycker att det är ett bra sätt för barn att träna på att ta eget ansvar.

    Sen tror jag också att det är viktigt att barnen får egentid med sin förälder så att ni inte alltid umgås hela familjen (det tror jag är viktigt även i kärnfamiljer). Få umgås med sin förälder själv i lugn och ro med jämna mellanrum.

Svar på tråden Konsekvenser