Inlägg från: Pascal |Visa alla inlägg
  • Pascal

Få timmar på förskolan, bryter ner barn?

Tycker er kommun är generös med timmarna på förskolan. Här får dom bara gå 9-14 tis-Tors.

Förstår att det är jobbigt för din sambo men jag tycker det verkar som att hon har lite fel fokus då hon lägger all tid på bebisen. Det borde vara tvärtom, mamma och storasyster gör saker ihop och bebis hänger bara med. Jag har själv 2 barn med 1 år och 10 mån mellanrum och JA det är slitigt. Men nånstans så är det ju man själv som förälder som får lösa det.

Jag löser det så att de dagar min äldsta inte ska på förskolan så hittar vi på saker som tex åka och hälsa på nån, gå till parken, städa, leka hemma, vara ute och fixa på gården, baka osv osv Bebis få hänga med på det vi gör. Ibland i bärsele, ibland på golvet, ibland i bumbon. Själva grejen är att storasyskonet går först annars skulle hon klättra på väggarna här hemma.

Sen, bebisar för inte av att skrika lite då och då. Det kanske måste få vara så en period att du får ta bebisen när du kommer hem från jobbet så mamma kan hitta på nåt med storasyster och då får det vara lite gråt och skrik ett tag. Ni kan inte låsa upp hela er tillvaro efter bebisen. Ni kan ta dubbeldagar på måndagar så kan ni dela upp er så får det lite lättare dom dagarna. I övrigt är det nog bara att gilla läget.

• Pascal
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-25 19:38:49 följande:

Som andra skrivit, förskolor finns till för att föräldrar ska kunna jobba, det är inte kommunens problem att mamman inte kan ta hand om två barn samtidigt. En del klarar av 5 eller 8 barn samtidigt ...

Tycker det låter som om mamman är lite för tuff mot tjejen och får öva sin simultankapacitet lite grand och hitta på lite aktiviteter för lilla storasyster.

Nog kan lillebror vänta ett ögonblick med nattning eller blöja så att storasyster kan få något att äta först. Om man planerar och förbereder mat eller mellanmål, tar det inte så lång tid.

Om lillebror sover på mamma hela tiden, kan han inte få göra det medan mamman tittar på fin film med tjejen på låg volym, eller också sitter mamman i soffan med bebisen som somnar eller diar, och med en hand spelar hon ett spel med tjejen, pillrar med playdoo, ritar eller så. Eller sjunger en sång tillsammans eller leker en lek där man inte behöver använda händer, gissa djur eller något. När bebisen är vaken, kan dom ha disco hemma, mamma dansar med lillebror i famnen. Och det behöver inte var knäpptyst när bebisen äter eller sover, den vänjer sig.

Storasyster kan även hjälpa till att byta blöja, sjunga vaggsång etc, det kanske är kul. 

Naturligtvis behöver en 4åring mer aktiviteter. Finns det ingen sport hon kan gå på dagtid, eller annan aktivitet? Eller museum med knappar att trycka på, eller barn zoo med kaniner att mata? Då behöver mamman bara övervaka och kan sitta med bebisen i ett hörn. 

Om en baby-sitter (heter det så?) fungerar för bebisen, kanske han vill sitta i en sådan och titta på när mamman och tjejen kastar boll i parken? 

Även om mamman inte känner för att gå till lekparken eller skogen, måste hon ju göra det. Hon kan sitta på en bänk med lillebror och ge tjejen uppdrag, hur lång tid tar det att hitta 5 kottar, springa till gungan och tillbaka el.dyl. Eller hur lång tid tar det hemma att springa 4 ggr till sovrummet och ta med sig ett par sockor varje gång? Hon får ju hitta på något! Det kan inte ersätta att träffa kompisar, men bättre än inget. 

En bebis i den åldern brukar gilla att titta på andra barn, och borde kunna bli road av att titta på vad storasyster gör (om hon rör på sig). Eventuellt vad hon gör tillsammans med mamman. 

Och när du kommer hem, tar du hand om bebisen och mamman och tjejen hittar på något kul. 

Måste bara säga, vilka otroligt bra tips! Jag har inte TS problem men ska absolut ändå testa några av dina tips och se om det kan roa min äldsta :)
  • Pascal
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-26 00:10:30 följande:

När jag ammade min son, hade jag ofta en dinosaurier i ena handen och lekte med min 5årige bonusson samtidigt. Min bebis tittade också på detta och tyckte det såg kul ut. 

Så gör jag med! Tittar i en bok eller bygger med Lego elr nåt medans lillebror äter :)
Svar på tråden Få timmar på förskolan, bryter ner barn?